در موتور های جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush-less DC) سنسور اثر هال بجای یک جابجاگر مکانیکی "commutator" و جاروبکها "Brushes" استفاده میشود.
جهت تست سنسورهای اثر هال به ترتیب زیر عمل نمایید.
با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، رانندگان موتورسیکلت ها عمدتاً به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم میشوند.
امروزه با توجه به آلودگی بیش از حد هوای شهرهای بزرگ بخصوص کلان شهر تهران و همچنین در مرز هشدار قرار داشتن هوای شهر در اکثر اوقات نیاز به اتتخاذ راهکاری عملیاتی نه در حد واردات موتورهای الکتریکی با قیمت های سرسام آور، بلکه راهکاری عملی متناسب با نیاز مصرف کنندگان و بودجه ی آنها احساس میشود.
جهت تغییر جهت چرخش موتور براشلس از حالت استاندارد به معکوس به دو صورت زیر عمل نمائید:
یک موتور، انرژی الکتریکی عرضه شده را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. انواع مختلفی از موتورها معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند. در این میان موتورهای DC بدون جاروبک (BLDC) دارای راندمان بالا و قابلیت کنترل عالی هستند و در بسیاری از برنامه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. موتور BLDC نسبت به انواع دیگر موتور دارای مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی است.
درک اصول و کاربردهای موتورهای با بازده بالا
موتورهای BLDC به دلیل توانایی ارائه کارایی بالا در یک پکیج کوچک، طول عمر بالا و همچنین قابلیت کنترل عالی مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. در ادامه چگونگی کنترل آنها برای موثرترین نتیجه را بررسی میکنیم.
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.
عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودروهای الکتریکی،چیزی که جایگزین موتورهای احتراق داخلی میشود، یک موتور الکتریکی است.
توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک های کنترل، فضایی را برای انواع موتورهای الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.
موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای کاربردهای خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
بررسی مشخصات فنی و معرفی 10 اسکوتر و ماپد (Moped) برقی بازار اروپا
محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودروهای برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی
مشخصات فنی موتور | |
توان نامی (W) | 2200 |
توان بیشینه (W) | 4500 |
دور خروجی موتور (RPM) | 2850 |
ضریب دنده | 1 : 5.4 |
دور خروجی گیربکس (RPM) | 528 |
گشتاور نامی (Nm) | 38 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 113.4 |
ولتاژ (V) | 60 |
جریان نامی (A) | 46 |
جریان بیشینه (A) | 95 |
وزن (kg) | 14.5 |
نوع موتور | BLDC |
بازده (%) | ≥ 84 |
محافظت در برابر نفوذ | IP33 |
مشخصات فنی کنترلر | |
ولتاژ (V) | 60 |
کمینه ولتاژ (V) | 42 |
محدودیت جریان (A) | 95 |
توان نامی (W) | 2200 |
اختلاف فاز (°) | 120 |
وزن (kg) | 3.5 |
ابعاد (mm) - L*W*H | 70*140*290 |
موتورهای DC بدون جاروبک
موتور براشلس DC شبیه به موتورهای DC با آهنرباهای دائمی است. به دلیل نداشتن چیدمان کموتاتور و جاروبک به آن براشلس (بدون جاروبک) میگویند. کموتاسیون در این موتور به صورت الکترونیکی انجام میشود، به همین دلیل موتورهای BLDC بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. موتورهای BLDC دارای ویژگیهای کششی مانند گشتاور راه اندازی بالا، راندمان بالا در حدود 95-98٪ و غیره هستند. موتورهای BLDC برای رویکرد طراحی با چگالی توان بالا مناسب هستند. موتورهای BLDC به دلیل ویژگیهای کششی آن، ترجیح داده شده ترین موتورها برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی هستند.
موتور BLDC نوع درونی (مرکزی):
در این نوع موتور، روتور موتور در داخل و استاتور مانند موتورهای معمولی بیرون است. این موتورها برای انتقال نیرو به چرخها به یک سیستم انتقال قدرت خارجی نیاز دارند مانند سیستم چرخ و زنجیر یا پولی و تسمه، به همین دلیل پیکربندی بیرونی (مید موتور) در مقایسه با پیکربندی درونی (هاب موتور) کمی حجیم است. بسیاری از تولیدکنندگان سه چرخ از موتورهای BLDC استفاده میکنند. سازندگان موتور سیکلت و اسکوتر با کارایی پایین و متوسط نیز از موتورهای BLDC برای نیروی محرکه استفاده میکنند.
موتور بدون جاروبک 4.5 کیلووات با گیربکس سیاره ای و درایور 4.5 کیلووات
Product number: BM1424ZXF
Rated power: 1200/1500/1800/2200 W
Voltage: 60 V
Rated speed: 2850 RPM
No load speed: 3700 / 3500 / 4000 / 5000 RPM
Rated current: ≤ 26 / 32 / 38 / 46 A
Rated torque: 3.1 / 4 / 4.3 / 4.3 N·m
Max Power: 2500 / 3200 / 3800 / 4600 W
Max torque: 17 / 18 / 22 / 21 N·m
Peak current: 50 / 70 /80 / 95 A
Efficiency: ≥80% / ≥82% / ≥83% / ≥84%
Reduction ratio: 5.4:1
Insulation class: F
Protection class: IP33
Uses:
Gearboxes for large and medium-sized tricycles/small four-wheeled vehicles : JS14BA / JS14T / BS160HY
سفید/مشکی 3 پین | Low brake |
سوکت 3 تایی قرمز | دسته گاز |
مشکی | گراند |
بنفش | سیگنال |
نارنجی | +5 |
سوکت 2 پین SM | Soft Start |
سوکت 2 پین SM - طوسی مشکی | Learning |
سوکت نری پین مادگی سیم سبز | سیگنال سرعت |
سوکت سه تایی سفید مشکی آبی | تعویض دنده |
مشکی به سفید | N |
مشکی به آبی | R |
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |