با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، رانندگان موتورسیکلت ها عمدتاً به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم میشوند.
امروزه با توجه به آلودگی بیش از حد هوای شهرهای بزرگ بخصوص کلان شهر تهران و همچنین در مرز هشدار قرار داشتن هوای شهر در اکثر اوقات نیاز به اتتخاذ راهکاری عملیاتی نه در حد واردات موتورهای الکتریکی با قیمت های سرسام آور، بلکه راهکاری عملی متناسب با نیاز مصرف کنندگان و بودجه ی آنها احساس میشود.
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.
عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودروهای الکتریکی،چیزی که جایگزین موتورهای احتراق داخلی میشود، یک موتور الکتریکی است.
توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک های کنترل، فضایی را برای انواع موتورهای الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.
موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای کاربردهای خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
بررسی مشخصات فنی و معرفی 10 اسکوتر و ماپد (Moped) برقی بازار اروپا
سیستم رانش موتورسیکلت و اسکوتر برقی با هاب موتور براشلس رینگ 10 اینچ با توان نامی 3000 وات و گشتاور بیشینه 150 نیوتن متر و کنترلر 72 ولت 55 آمپر | |
توان نامی (W) | 3000 |
توان بیشینه (W) | 4000 |
ولتاژ (V) | 72 |
دور موتور (RPM) | 950 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 150 |
نوع موتور | BLDC |
جریان نامی کنترلر (A) | 55 |
محافظت در برابر نفوذ کنترلر | IP67 |
بازده (%) | 90 |
سرعت نهایی (km/h) | 55 |
سایز رینگ (Inch) | 10 |
لاستیک مناسب | 10*3.5 |
سیستم ترمز | کاسه ای (Drum) |
وزن (kg) | 15 |
موتورهای DC بدون جاروبک
موتور براشلس DC شبیه به موتورهای DC با آهنرباهای دائمی است. به دلیل نداشتن چیدمان کموتاتور و جاروبک به آن براشلس (بدون جاروبک) میگویند. کموتاسیون در این موتور به صورت الکترونیکی انجام میشود، به همین دلیل موتورهای BLDC بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. موتورهای BLDC دارای ویژگیهای کششی مانند گشتاور راه اندازی بالا، راندمان بالا در حدود 95-98٪ و غیره هستند. موتورهای BLDC برای رویکرد طراحی با چگالی توان بالا مناسب هستند. موتورهای BLDC به دلیل ویژگیهای کششی آن، ترجیح داده شده ترین موتورها برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی هستند.
موتور BLDC نوع بیرونی (هاب):
در این نوع موتور، روتور در خارج و استاتور در داخل وجود دارد. به آن موتور هاب نیز میگویند زیرا چرخ مستقیماً به روتور بیرونی متصل است. این نوع موتورها نیازی به سیستم دنده خارجی ندارند. در چند مورد، خود موتور دارای چرخ دندههای داخلی سیاره ای داخلی است. این موتور باعث میشود که وسیله نقلیه کلی کمتر حجیم شود زیرا به هیچ سیستم دنده ای نیاز ندارد. همچنین فضای مورد نیاز برای نصب موتور را حذف میکند. محدودیتی در ابعاد موتور وجود دارد که توان خروجی را در پیکربندی داخل روتور محدود میکند.
سفارش
72V-3kW-10inch-1500#10
72V-55A-FOC-600#10
مدل موتور : 72V-3kW-10inch | |||||||
شیب بیشینه (%) | 24 | 20 | 16 | 13 | |||
وزن ناخالص (kg) | 150 | 200 | 250 | 300 | |||
قطر چرخ (cm) | 42 | ||||||
دور موتور (rpm) | 950 | ||||||
سرعت نهایی (km/h) | 54.5 | 54 | 53.5 | 53 | |||
ضریب دنده | 1 | ||||||
گشتاورپیک موتور (Nm) | 150 | ||||||
توان-سرعت نهایی (kW) | 4 | ||||||
ولتاژ باتری (V) | 72 | ||||||
ظرفیت باتری (Ah) | 32 | ||||||
مسافت پیمایشی (km) | 38 | 37 | 36 | 35 | |||
مصرف شیب (Wh/km) | 73 | 74 | 75 | 76 | |||
*مقادیر مسافت پیمایشی و مصرف وسیله با فرض شیب صفر درصد در سرعت نهایی محاسبه شده است |
انواع الکتروموتور وسایل نقیه الکتریکی، خودرو ون برقی موتورسیکلت برقی، اسکوتر برقی و دوچرخه برقی شامل انواع الکتروموتورهای هاب و مید (مرکزی)
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |