همانند هر باتری دیگری باتری قابل شارژ لیتیوم یون از چند جزء مولد برق به نام سلول تشکیل شده است. هر سلول از سه جزء اصلی به نام های الکترود مثبت ( که به مثبت باتری یا ترمینال مثبت متصل است)، الکترود منفی ( که به منفی باتری یا ترمینال منفی متصل است) و ماده شیمیایی به نام الکترولیت که در بین آنها قرار دارد تشکیل شده است.
الکترود مثبت معمولا از اکسید لیتیوم کبالت (LiCoO2)ساخته شده است و در باتری های جدیدتر از فسفات آهن لیتیوم (LiFePO4) ساخته شده است .الکترود منفی عموما از کربن ( گرافیت ) تشکیل شده است و ماده الکترولیت در باتری های مختلف متغیر است که در فهم اصول اولیه نحوه کار باتری مهم نیست.
نحوه کار تمامی باتری های لیتیوم یون به یک صورت است. زمان شارژ باتری الکترود مثبت ( اکسید لیتیوم کبالت) تعدادی از یون های لیتیومی خود را از طریق الکترولیت به الکترود گرافیتی منفی منتقل میکند و در آنجا باقی میماند، که این فرآیند موجب ذخیره انرژی در باتری میشود.
زمان تخلیه باتری یون لیتیوم از طریق الکترولیت به الکترود مثبت باز میگردد، که این عمل فرآیندی است که انرژی که توسط باتری به مصرف کننده داده میشود را تامین میکند. در هر دو حالت، الکترون ها در خلاف جهت دور مدار خارجی به سمت یون ها در جریان اند، الکترون ها از طریق الکترولیت جابجا نمیشوند : الکترولیت یک عایق برای الکترون ها به حساب میآید.
جابجایی یون ها (از طریق الکترولیت) و الکترون ها ( دور مدار خارجی، در جهت مخالف) به یکدیگر وابسته میباشند، و اگر یکی از آنها متوقف شود دیگری نیز متوقف خواهد شد. اگر یون ها بدلیل تخلیه کامل باتری متوقف شوند الکترون ها نیز در مدار خارجی متوقف خواهند شد ؛ بنابراین توان باتری تمام میشود. به طور مشابه اگر مصرف کننده را خاموش کنید جریان الکترون ها متوقف و بنابراین جریان یون ها نیز متوقف میشود، تخلیه باتری بلافاصله متوقف میشود ( تخلیه انرژی حتی با جدا سازی مصرف کننده با سرعت بسیار کمی ادامه مییابد).
متفاوت نسبت به باتری های ساده تر، باتری لیتیوم یون سیستم کنترل الکترونیکی یا همان سیستم مدیریت باتری دارد که نحوه شارژ و تخلیه انرژی را کنترل میکند، از شارژ شدن بیش از حد و یا تخلیه بیش از حد که ممکن است باعث انفجار باتری های لیتیوم (در شرایط خاص) شود جلوگیری میکند.
انواع باتری های لیتیوم برای خودروهای برقی از نوع لیتیوم یون و لیتیوم فسفات و انواع قطعات جانبی مورد نیاز شامل سیستم مدیریت، سلول، ادوات و شارژر
عموماً باتری های لیتیوم یون بسیار قابل اعتمادتر از تکنولوژی های قدیمی تر نظیر نیکل کادمیوم (NiCd) هستند و مشکل اثر حافظه بر اثر دفعات شارژ در آنها وجود ندارد.
در این مقاله به بیان برخی مفاهیم و پیش نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداولترین مدلهای ریاضی موجود برای باتری لیتیوم-یون مطرح میشود، سپس یکی از تازه ترین پژوهشها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح میشود.
هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.
در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.
به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.
جهت تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی قبل از انتخاب باتری مناسب برای دوچرخه برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های دوچرخه برقی استفاده میشود آشنا شوید
جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها میپردازد.
آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |