menuordersearch
evparts.ir

مدل‌ های موجود برای باتری ,

۱۳۹۸/۲/۲۲ یکشنبه
(3)
(0)
مدل‌ های موجود برای باتری
مدل‌ های موجود برای باتری

در این فصل به بیان برخی مفاهیم و پیش­نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداول­ترین مدل­های ریاضی موجود برای باتری­ لیتیوم-یون مطرح می­شود، سپس یکی از تازه ­ترین پژوهش­ها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح می­شود.

    1. مدل‌ های موجود برای باتری

به طور کلی مدل­های متداول قابل استفاده برای تخمین شارژ باتری عبارت­اند از: مدل مدار معادل[1] (ECM) و مدل­های الکتروشیمیایی. در این بخش، مدل­های مداری تا حد امکان توضیح داده می­شود و در بخش دوم با مرور یکی از تازه­ترین پژوهش­های انجام شده روی تخمین شارژ باتری لیتیوم­-یون، مدل الکتروشیمیایی توضیح داده خواهد شد [[1]].

یکی از دلایل بکارگیری مدل­های ECM، غالب بودن رفتارهای خازنی و مقاومتی در باتری است. عامل اصلی ایجاد جریان الکتریکی در باتری پدیده قطبش[2] در طی یک واکنش الکتروشیمیایی در سطح الکترود است. الکترون­ها زمان جابجایی باید از الکترولیت عبورکنند، در این مسیر نیز مقاومتی وابسته به میزان هادی بودن الکترولیت و فاصله بین الکترون­ها وجود دارد، اما از آنجا که بیشتر سل­های باتری توزیع جریان یکنواختی در یک سطح مشخص الکترولیت ندارند، تعریف مقاومت نیاز به تعیین مسیر جریان و هندسه الکترولیت دارد. در ادامه چند مدل رایج مداری بررسی می­شود.

      1. مدل مدار معادل Rint

در این مدل منبع ولتاژ UOC ایده­آل همراه یک مقاومت ROدر نظر گرفته می­شود که هر دو وابسته به SOC[3] و دما هستند. درشکل ‏2‑1 مدار معادل این مدل را ملاحظه می­کنید، که در آن رابطه جریان و ولتاژ به صورت زیر تعبیر می‌شود.

UOC=ILRO+UL

(‏21)

 

شکل ‏21:مدار معادل Rint [11]

      1. مدل مدار معادل تونن

با اضافه کردن یک مدار RCموازی به عنوان توصیف­کننده مشخصه­های دینامیکی باتری به صورت سری با RO در مدل Rint، مدل تونن[4]حاصل خواهد شد، که در ادامه مدار معادل این مدل به همراه معادلات حاکم برآن آورده شده است.

مقالات مرتبط

مزایای باتری های لیتیوم یون

مزایای باتری های لیتیوم یون
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

عموماً باتری های لیتیوم یون بسیار قابل اعتمادتر از تکنولوژی های قدیمی تر نظیر نیکل کادمیوم (NiCd) هستند و مشکل اثر حافظه بر اثر دفعات شارژ در آنها وجود ندارد.

نحوه کار باتری لیتیوم یون

نحوه کار باتری لیتیوم یون
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

همانند هر باتری دیگری باتری قابل شارژ لیتیوم یون از چند جزء مولد برق به نام سلول تشکیل شده است. هر سلول از سه جزء اصلی به نام های الکترود مثبت ( که به مثبت باتری یا ترمینال مثبت متصل است)، الکترود منفی (که به منفی باتری یا ترمینال منفی متصل است) و ماده شیمیایی به نام الکترولیت که در بین آنها قرار دارد تشکیل شده است.

شارژر مناسب انواع باتری ها

شارژر مناسب انواع باتری ها
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

نحوه کار شارژر باتری
چه شارژری برای دستگاه شما مناسب است
یک شارژر خوب پیش نیازی است برای دوام و عملکرد خوب باتری، شارژر ها عموما بر اساس سرعت شارژشان دسته بندی میشوند. محصولات مصرفی عموما با شارژر های ارزان قیمتی که برای استفاده شخصی عملکرد خوبی دارند عرضه می‌شود.

تست باتری های لیتیوم یون(تخصصی)

تست باتری های لیتیوم یون(تخصصی)
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.

معرفی انواع باتری های مبتنی بر لیتیوم

معرفی انواع باتری های مبتنی بر لیتیوم
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.

رونق استفاده از خودروهای برقی با بومی سازی باتری های لیتیومی + فیلم

رونق استفاده از خودروهای برقی با بومی سازی باتری های لیتیومی + فیلم
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.

طرح تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری دوچرخه برقی

طرح تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری دوچرخه برقی
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

جهت تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی قبل از انتخاب باتری مناسب برای دوچرخه برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های دوچرخه برقی استفاده میشود آشنا شوید

طرح تعویض باتری فرسوده موتور برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری موتور برقی

طرح تعویض باتری فرسوده موتور برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری موتور برقی
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید

معرفی باتری های پیشنهادی انواع موتور و اسکوتر های برقی بازار ایران

معرفی باتری های پیشنهادی انواع موتور و اسکوتر های برقی بازار ایران
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها می‌پردازد.

آموزش و اطلاعات خودروهای الکتریکی و قطعات وابسته

آموزش و اطلاعات خودروهای الکتریکی و قطعات وابسته
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،‌ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده

هر آنچه می‌خواهید در مورد باتری خودرو های الکتریکی بدانید

هر آنچه می‌خواهید در مورد باتری خودرو های الکتریکی بدانید
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

سرعت، مسافت طی شده، گشتاور و تمامی پارامترهای حیاتی یک خودروی الکتریکی فقط به مشخصات موتور و پک باتری مورد استفاده در خودرو بستگی دارد. استفاده از یک موتور قدرتمند مشکل بزرگی نیست، مشکل در طراحی یک پک باتری است که بتواند جریان کافی برای موتور را تامین کند، بدون اینکه طول عمر آن کاهش بیابد.

سیستم مدیریت باتری (BMS) چیست؟

سیستم مدیریت باتری (BMS) چیست؟
پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳

سیستم مدیریت باتری یا BMS به عنوان مغز یک پک باتری در نظر گرفته می‌شود. یک مداری است که با یک الگوریتم ترکیب شده که ولتاژ، جریان و دمای سلول‌های یک پک باتری را نظارت می‌کند و عملکرد و ایمنی هر سلول‌ را بصورت جداگانه در یک پک باتری تضمین می‌کند. همچنین مسئول تعادل در شارژ، اندازه گیری SOC و SOH سلول ها و بسیاری از عملکردهای مهم دیگر است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
logo-samandehi
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
زنجان: بلوار پروفسور ثبوتی - پارک علم و فناوری علوم پایه - واحد 315
تلفنهای تماس :
02433154413
02128429945
09981071773 (WhatsApp)
info@evparts.ir
whatsuppinterestlinkedinfacebooktelegraminstagramsorosh