اگر موتور یا دوچرخه برقی شما به هر دلیلی کار نمیکند، میتوانید با یک مولتی متر و کمی صرف وقت، عیب سیستم و قطعه خراب را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید.
0 - پیش نیاز ها و ابزارهای موردنیاز
0-1 : تست سیم کشی
ابتدا مطمئن شوید که تمام سیم کشی سالم و سوکت ها به درستی وصل شده باشند و سیمی در مسیر اتصال قطع نباشد. نقشه برخی از انواع سیم کشی را در اینجا ببینید.
سیمهای موتور به کنترلر که در موتورهای براشلس شامل 5 سیم هال (نازک) و 3 سیم فاز (ضخیم)
سیمهای دسته گاز به کنترلر، سیم سویچ و ...
0-2 : ابزارهای موردنیاز
تنها ابزار موردنیاز یک مولتی متر ساده که مجهز به ولت متر، اهم متر و تست بوق باشد. شاید به مقداری سیم هم نیاز داشته باشید.
اگر با روشن کردن سویچ و چرخاندن دسته گاز موتور شما نمیچرخد، باید مطمئن شویم که سویچ کنترلر را روشن میکند و خروجی کنترلر به دسته گاز درست است.
مولتی متر را روی ولت متر (20V) قرار دهید.
سویچ را روشن کنید
ولتاژ بین سیم مشکی (GND) و قرمز (+) دسته گاز را اندازه بگیرید، باید 5 ولت اختلاف ولتاژ وجود داشته باشد. ( اگر ولتاژ 0 بود، کنترلر خراب است و خروجی به دسته گاز نمیدهد )
اگر کنترلر با چرخاندن سویچ روشن میشود و به دسته گاز ولتاژ 5 ولت میرسد باید ماسفتهای کنترلر چک شوند.
1-2 : تست سلامت یا خرابی ماسفت کنترلر
تست کلی سلامت یا خرابی ماسفت کنترلر موتور براشلس را در اینجا ببینید.
مولتی متر را بر روی تست بوق قرار دهید.
برای این تست شما باید اتصال کوتاه بین هر سه فاز با منفی سیستم و مثبت سیستم را چک کنید. در کل 6 حالت باید تست شود
اتصال کوتاه بین هر سه فاز و منفی : 10 کیلو اهم
اتصال کوتاه بین هر سه فاز و مثبت : بی نهایت (یا عدد .1 در مولتی متر حالت تست بوق)
برای این تست روشن بودن کنترلر ( وصل کردن به منبع تغذیه) لزومی ندارد
در هر یک از حالتهای فوق مولتی متر باید مقدار قابل توجهی مقاومت نشان دهد( حدود 10 کیلو اهم )، مطمئن شوید اتصال پراب و سر سیم ها به خوبی برقرار میشود.
اگر در یکی از حالت ها مقاومت صفر باشد، آن ماسفت سوخته است.
در تست اتصال بین فازها و مثبت، شاهد مقاومت بی نهایت در دو فاز سبز و آبی و مقاومت صفر بین فاز زرد و مثبت هستیم، که نشانگر سوختن ماسفت زرد سمت بالا در شرایط اتصال کوتاه است و باید تعویض گردد.
تست کلی سلامت دسته گاز موتور برقی یا دوچرخه برقی را در اینجا ببینید
برای این تست تمام سیستم وصل باشد.
مولتی متر را روی ولت متر (20V) قرار دهید.
ولتاژ بین سیم مشکی (GND) و سیگنال (معمولاً سفید یا سبز) را اندازه بگیرید.
با چرخاندن دسته گاز باید ولتاژ از 1 ولت تا 4.5 ولت تغییر کند.
اگر تغییر نمیکند، دسته گاز سوخته است.
4 - تست سایر قطعات
اگر تمام قطعات بالا شامل موتور، کنترلر و دسته گاز سالم بودند از آنجایی که موتور یا دوچرخه برقی شامل قطعات دیگری هستند، ممکن است خرابی سیستم بدلیل ایراد در سایر قطعه ها باشد. شما باید تمام قطعاتی که از سلامت آنها مطمئنید را در سیستم نگه داشته، و سایر قطعات را از سیستم جدا کنید. سپس یک به یک قطعات دیگر را به سیستم اضافه کنید، اگر در سیستم اختلال ایجاد کرد، آن قطعه خراب است، اگر نه به روند ادامه دهید تا قطعه معیوب را پیدا کنید. در زیر سایر قطعات و ایراد احتمالی ارائه میشود.
مبدل ولتاژ : ممکن است بدلیل خرابی در مبدل ولتاژ، اختلال به سیستم برق موتور برقی وارد شده باشد.
صفحه کیلومتر : ممکن است بدلیل خرابی در صفحه کیلومتر موتور برقی، اختلال به سیستم برق موتور برقی وارد شده باشد.
قطع کن ترمز : ممکن است بدلیل خرابی سنسور قطع کن در دسته ترمز یا پدال پایی ترمز، سیستم غیر فعال شده باشد.
سنسور قطع کن در جک : ممکن است بدلیل خرابی در سیم سنسور، سیستم غیر فعال شده باشد.
امیدواریم ایراد موتور برقی خود را یافته و مشکل سیستم را خودتان حل کرده باشید
درصورت نیاز به مشاوره با کارشناسان تماس بگیرید، و یا در همین صفحه در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح کنید.
در موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush-less DC) سنسور اثر هال بجای یک جابجاگر مکانیکی "commutator" و جاروبکها "Brushes" استفاده میشود.
جهت تست سنسورهای اثر هال به ترتیب زیر عمل نمایید.
برای این تست شما باید اتصال کوتاه بین هر سه فاز با منفی سیستم و مثبت سیستم را چک کنید. در کل 6 حالت باید تست شود ( اتصال کوتاه بین هر سه فاز و منفی و اتصال کوتاه بین هر سه فاز و مثبت). برای این تست روشن بودن کنترلر ( وصل کردن به منبع تغذیه) لزومی ندارد .در هر یک از حالتهای فوق مولتی متر باید مقدار قابل توجهی مقاومت نشان دهد، مطمئن شوید اتصال پراب و سر سیم ها به خوبی برقرار میشود.
سلام خسته نباشيد من موتور همتاز ۲۰۰۰ وات دارم الان چند وقت هست گاز نميخوره شتابش کم شده سرعتش شده ۴۰ تا مشکل از چيه؟
پاسخ مدیر سایت
سلام، اگه باتری تون سرب اسیده ممکنه باتریتون مستهلک شده و خروجی جریان نمیتونه بده،
حبیب جهانی
جمعه نهم اردیبهشت ۰۱
()
()
سلام خسته نباشيد من باطري هامو عوض کردم مشکلم حل شد
حبیب جهانی
جمعه نهم اردیبهشت ۰۱
()
()
درسته گاز که ميدم ميشه ۶۳ دوباره که گاز ول ميکنم ميشه ۷۲ يا ۷۳
برا تست باطري که ببينم کدومش خرابه چگونه تست کنم ؟
پاسخ مدیر سایت
باتری ها رو جدا جدا ولتاژ بگیرید و گاز بدید، اونی که هم ولتاژ اولیه پایینه و هم موقع گاز دادن افت شدید داره خراب هستش.
حبیب جهانی
جمعه نهم اردیبهشت ۰۱
()
()
سلام خسته نباشيد من دسته گاز رو تعويض کردم ولي مشکلم حل نشد ما سفت هاي کنترلر هم چک کردم سالم بود ولي هنوز شتاب موتورم کمه.
الان باطري هم فول شارژ داخل برق ۸۲.۵ نشون ميده همين که از برق در ميارم ميشه ۷۶.۵ مشکلش چيه.؟
پاسخ مدیر سایت
باتری تون مستهلک شده ،الان گاز بدید و ولتاژ رو ببینید، بازهم افت ولتاژ زیادی خواهید داشت
حبیب جهانی
جمعه نهم اردیبهشت ۰۱
()
()
باتري هام سرب اسيد هستش يکم ضعف داره .ولي طبق اموزش شما دسته گاز اهم متر زدم گاز که ميدم ۳.۹۰ اهم ميده
پاسخ مدیر سایت
اهم که نه، باید با چرخاندن دسته گاز بین ۱/۵ تا ۴/۵ ولت بده،
ماسفتهای کنترلر رو هم چک کنید، ممکنه از کنترلر باشه
بابک خسروی
چهارشنبه سی و یکم فروردین ۰۱
پاسخ
()
()
سلام من وقتي موتور را روشن ميکنم در صفحه کيلومتر آن علامت L مي آيد
مشکل چيست؟
پاسخ مدیر سایت
سلام، اسم و مدل موتور برقی تون رو بگید، عکس هم بفرستید، توی واتس اپ 09981071773
شفیعی
یکشنبه بیست و هشتم فروردین ۰۱
پاسخ
()
()
سلام چرا وقتي سويچ را باز ميکنم خود موتور به چرخش کند در مياد ودر همان حالت دسته گاز را ميچرخانم موتور متوقف ميشود وسريع به حالت عکس با همان گردش کند شروع به کار ميکند
پاسخ مدیر سایت
سلام، دسته گاز یا کنترل تون خرابه، سیم گاز رو از سیستم جدا کنید و روشن کنید، اگه حل شد دسته گاز آسیب دیده
مهرداد احمدی
جمعه بیستم اسفند ۰۰
پاسخ
()
()
سلام وخسته نباشيد خدمت شما،من موتور مادو3000دارم که الان علامت mروصفحه کيلومتر نشان ميدهدبه نظرشما مشکل از چيست ممنون ميشم از راهنماييتون
پاسخ مدیر سایت
سلام، سلامت باشید، لطفاً بگید با ظاهر شدن این علامت چه مشکلی موتورتون پیدا کرده؟ مثلاً دیگه راه نمیره، یا سرعتش کم شده، یا ریپ میزنه،
علیرضا جلیلی پندارش
پنج شنبه بیست و یکم بهمن ۰۰
پاسخ
()
()
تشکر ويژه از مديريت اين وب سايت بخاطر راهنمايي و وقتي که در اختيار اينجانب قرار دادن ممنون از لطف و زحمات شما 🙏🙏
الکترو موتور موتور برقي من موقع گاز دادن قطع و وصل ميشد و ريپ ميزد، تمام تست ها رو انجام دادم و مطمئن که شدم تمام قطعات اصلي مثل موتور و کنترلر و دسته گاز سالمه، چک کردم ديدم سيم سنسور قطع کن جک اتصالي داره و باعث شده سيستم قطع و صل بکنه، اين نظر رو دادم تا اگر همچين مشکلي براي کسي پيش اومد بتونه حل کنه.
پاسخ مدیر سایت
خواهش میکنم، درخدمتیم،
خیلی خوشحالیم که مشکل تون رفع شد.
تمامی محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت هخامنش موتور (فروشگاه آنلاین ایوی پارتس) است.
دفتر مرکزی :
زنجان: بلوار پروفسور ثبوتی - پارک علم و فناوری علوم پایه - واحد 315
تلفنهای تماس :
02433154413
02128429945
09981071773 (WhatsApp)
info@evparts.ir