اگر میخواهید وسیله نقلیه برقی مانند دوچرخه، سه چرخه، موتورسیکلت، اسکوتر یا خودرو برقی طراحی کنید، برای طراحی و انتخاب سیستم رانش شامل موتور، کنترلر و باتری اطلاعات زیر کمکتان میکند.
در نمودار زیر توان موردنیاز بر حسب کیلووات برای رسیدن به سرعت نهایی در بازه ی 30 الی 120 کیلومتر برساعت در وسائل نقلیه الکتریکی در وزن های 100 الی 1000 کیلوگرم مختلف با فرض ضریب درگ ثابت 0.5Cd مشاهده میشود.
Power required to reach final speed in electric vehicles with different weights - drag coefficient 0.5Cd
در نمودار زیر نیروی موردنیاز بر حسب نیوتن برای شیب پیمایی بین بازه 5 الی 50 درصد در وسائل نقلیه الکتریکی در وزن های 100 الی 1000 کیلوگرم با فرض ضریب درگ ثابت 0.5Cd مشاهده میشود.
با ضرب کردن نیرو در شعاع چرخ بر حسب متر، گشتاور موردنیاز روی چرخ بدست میآید. برای اینکه گشتاور بیشینه خروجی موتور موردنیاز را پیدا کنید، کافی است گشتاور موردنیاز روی چرخ را بر ضریب دنده تقسیم کنید.
Force required for grade clinmbing in electric vehicles with different weights - drag coefficient 0.5Cd
برای محاسبه گشتاور مورد نیاز بیشینه شیب پیمایی نیاز به شیب بر حسب درصد است. در نمودار زیر تبدیل درجه های متداول به درصد قابل مشاهده است.
ضمناً درصد برابر است با تانژانت رادیان زاویه موردنظر - TAN(RADIANS(degree))
convert ing degree to percent - gradeability
محاسبه توان الکتروموتور خودروهای برقی بر حسب کیلووات (kW) از دور موتور بر حسب دور بر دقیقه (RPM) و گشتاور بر حسب نیوتن متر (N.m)
Power (kW) = Torque (N.m) x Speed (RPM) / 9.5488
محاسبه گشتاور الکتروموتور خودروهای برقی بر حسب نیوتن متر (N.m) از دور موتور بر حسب دور بر دقیقه (RPM) و توان بر حسب کیلووات (kW)
Torque (N.m) = 9.5488 x Power (kW) / Speed (RPM)
ضرایب مقاومت هوا اشکال مختلف برای طراحی خودرو
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها به عنوان جایگزینی مستقیم برای خودروها در حال تکامل شناخته میشوند، بلکه بسیاری از خودروسازان تلاش میکنند ما را تشویق کنند تا نحوه رفت و آمد خود را دوباره ارزیابی کنیم. حمل و نقل شهری بخش مهمی از این امر است، بنابراین ما نگاهی انداختهایم به اینکه چه خودروهای برقی دو و چهار نفره در دسترس هستند و چه چیزی در راه است.
محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودروهای برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی
توضیحات فنی، تخصصی و مشخصاتی خودروهای الکتریکی و قطعات وابسته و ارائه محاسبات عملکردی و اقتصادی سیستم ها
همه ما میدانیم که آلودگی هوا یک موضوع مهم جهانی است که باعث مرگ و میر های زودرس و بیماری ها در سراسر جهان میشود. هر یک از ما خواسته یا ناخواسته ردپای کربن را بر روی محیط زیست میگزاریم و موجب ایجاد خطرات زیست محیطی هستیم.
در حالی که تغییرات و پیشرفت ها در زمینه خودروهای الکتریکی در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار میکند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |