سیستم مدیریت باتری یا BMS به عنوان مغز یک پک باتری در نظر گرفته میشود. یک مداری است که با یک الگوریتم ترکیب شده که ولتاژ، جریان و دمای سلولهای یک پک باتری را نظارت میکند و عملکرد و ایمنی هر سلول را بصورت جداگانه در یک پک باتری تضمین میکند. همچنین مسئول تعادل در شارژ، اندازه گیری SOC و SOH سلول ها و بسیاری از عملکردهای مهم دیگر است. بیایید بررسی کنیم که آنها چه میکنند.
وضعیت شارژ یا SOC یکی از اساسی ترین پارامترهایی است که در باتری اندازه گیری میشود. همانطور که قبلاً دیدیم، مقادیر Ah باتری را نمیتوان برای تعیین میزان ظرفیت باقی مانده در باتری استفاده کرد. فقط زمانی که SOC را محاسبه کنیم میتوانیم به کاربر بگوییم چقدر شارژ در باتری باقی مانده است. SOC به ما میگوید که چند درصد شارژ در باتری باقی مانده است. تصور کنید وقتی گوشی شما اطلاعاتی در مورد درصد باتری ندارد، چقدر برای شما سخت است.
اندازهگیری ظرفیت باتری به آسانی اندازهگیری ولتاژ در ترمینال های آن نیست همانطور که ا بسیاری از افراد معتقدند که عوامل زیادی بر ظرفیت باتری تأثیر میگذارند، از جمله چرخه شارژ، دما، نرخهای دشارژ و غیره. روشهای زیادی وجود دارد که در آن میتوان این کار را انجام داد. انجام شود، روش رایج شمارش کلمب (Colomb counting) است.
SOC = Total charge Input / Maximum Capacity
ظرفیت ماکسیمم / ورودی شارژکل = وضعیت شارژ
عمق تخلیه (DOD) برعکس SOC است. در حالی که SOC به ما میگوید چند درصد شارژ باقی مانده است، DOD به ما میگوید چه درصدی از شارژ باتری مصرف میشود.
ظرفیت باتری با افزایش عمر کاهش مییابد. این باعث کاهش دامنه ای میشود که ماشین های الکتریکی میتواند پوشش دهد. فقط اگر عمری که از باتری سپری شده را دنبال کنیم، میتوانیم بدانیم چه زمانی باید باتری را عوض کنیم. سرعت پیری یک ماشین الکتریکی به دمای کارکرد، ضریب تخلیه باتری که باتری تحت آن کار میکند، چرخههای شارژ و غیره نیز بستگی دارد. وضعیت سلامت با در نظر گرفتن فاکتور پیری آن، سلامت باتری را به درصد اندازهگیری میکند. هر چه بیشتر کهنه شود، سلامت باتری کمتر خواهد بود.
بالانس سلول یکی دیگر از وظایف مهمی است که توسط BMS انجام میشود، زیرا میدانیم چندین سلول به طور سری یا موازی برای تشکیل یک کپ باتری ترکیب میشوند. ولتاژ سلول تمام سلول ها باید همیشه برابر باشد، به عنوان مثال در یک پک 4 تایی 18650 سلولی که به صورت سری به هم متصل شده اند، ولتاژ تمام سلول ها باید یکسان باشد، در غیر این صورت سلول با ولتاژ کمتر over dischared و سلول با ولتاژ بالاتر over chared میشود. برای جلوگیری از این BMS چیزی به نام Cell balancing را انجام میدهد، سلولهای با ولتاژ بالاتر را شناسایی میکند و آنها را تخلیه میکند تا پتانسیل با همسایگانش مطابقت پیدا کند.
جدای از این، BMS همچنین حفاظت محیطی و الکتریکی سلول را تضمین میکند. دمای سلول ها را نظارت و سیستم خنک کننده موجود در BMS را کنترل میکند. تسلا مدل S دارای یک سیستم خنک کننده مایع (گلیکول - Glycol) در داخل پک باتری است که توسط BMS کنترل میشود. خنک کننده نه تنها باتری را خنک میکند بلکه در صورت نیاز در زمستان آن را تا دمای نامی گرم میکند.
با این کار ما به پایان مقاله رسیدهایم، اما آنچه که میتوان در مورد باتریهای ماشین های الکتریکی یاد گرفت به پایان نرسیده. بنابراین اگر میخواهید یک متخصص باشید، این همان جایی است که تازه شروع کرده اید. چیزهای بیشتری برای یادگیری مانند مدل سازی باتری، پروتکل های تست باتری طراحی BMS و غیره وجود دارد، اما بیایید همه اینها را در مقاله ای متفاوت داشته باشیم. ما امیدواریم این اطلاعات مفید بوده و علاقه شما را به دانستن بیشتر در مورد باتری های خودرو های الکتریکی و نحوه عملکرد آن برانگیخته باشد. نظرات خود را در بخش نظرات به ما بگویید.
انواع BMS سیستم مدیریت باتری های لیتیوم برای خودروهای برقی از نوع لیتیوم یون و لیتیوم فسفات از 3 سری (12 ولت) تا 24 سری (72 ولت) برای موتورسیکلت، خودرو، ویلچر و دوچرخه برقی
باتری های لیتیوم یون بالاترین درجه از کارایی را دارند که برای استفاده از آن باید به نحو صحیح شارژ شوند.در صورتیکه شارژکردن باتری لیتیوم یون به درستی انجام نشود به کارکرد باتری صدمه رسیده و حتی ممکن است کاملاً خراب شود، بنابراین اینکار با دقت کافی و به درستی باید انجام شود.شارژ صحیح باتری های لیتیوم یون باعث کارایی بهتر و طول عمر بیشینه این نوع باتری ها میشود. در نتیجه، شارژ صحیح توسط سیستم مدیریت باتری (BMS) انجام میگیرد. که نحوه شارژ شدن، تخلیه شدن و سرعت شارژ و دشارژ را کنترل میکند.
نحوه کار شارژر باتری
چه شارژری برای دستگاه شما مناسب است
یک شارژر خوب پیش نیازی است برای دوام و عملکرد خوب باتری، شارژر ها عموما بر اساس سرعت شارژشان دسته بندی میشوند. محصولات مصرفی عموما با شارژر های ارزان قیمتی که برای استفاده شخصی عملکرد خوبی دارند عرضه میشود.
در این مقاله به بیان برخی مفاهیم و پیش نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداولترین مدلهای ریاضی موجود برای باتری لیتیوم-یون مطرح میشود، سپس یکی از تازه ترین پژوهشها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح میشود.
هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.
در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.
آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 72 ولت با 6 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 48 ولت با 4 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
سرعت، مسافت طی شده، گشتاور و تمامی پارامترهای حیاتی یک خودروی الکتریکی فقط به مشخصات موتور و پک باتری مورد استفاده در خودرو بستگی دارد. استفاده از یک موتور قدرتمند مشکل بزرگی نیست، مشکل در طراحی یک پک باتری است که بتواند جریان کافی برای موتور را تامین کند، بدون اینکه طول عمر آن کاهش بیابد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |