menuordersearch
evparts.ir

مقدمه ای بر کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی ,

۱۴۰۱/۶/۲۷ یکشنبه
(1)
(0)
مقدمه ای بر کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی
مقدمه ای بر کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این سوال قبلاً به ذهن شما خطور کرده باشد. ما می‌دانیم که خودرو الکتریکی با باتری کار می‌کند که دارای انرژی DC (مستقیم) هستند و موتورهایی داریم که با AC سه فاز کار می‌کنند. هر دوی اینها با هم، چگونه کار خواهند کرد؟ این کار توسط کنترلر انجام می‌شود، از یک دوچرخه معمولی تا یک خودروی تسلا Roadster، هر وسیله نقلیه برقی دارای کنترلر مخصوص به خود است که ولتاژ DC را از باتری به سطح مناسبی برای کار موتورها تبدیل می‌کند. همچنین سرعت موتور را کنترل می‌کند. کنترلر تمام ورودی‌‌‌‌‌های کاربر مانند میزان دریچه یا پدال گاز، فشار ترمز، حالت رانندگی و غیره را از کاربر دریافت می‌کند و بر این اساس سرعت موتور را کنترل می‌کند. اگر موتورها عضله ماشین در نظر گرفته شوند، کنترلر مغز آن است. کنترلر اغلب یک اصطلاح عمومی است.

کنترلر یا درایور خودرو‌‌‌‌های برقی


کنترلر موتور دو عملکرد مهم را انجام می‌دهد:
1- ولتاژ مستقیم (DC) پک باتری را به جریان متناوب (AC) 3 فاز برای سیم پیچ‌‌‌‌های موتور تبدیل می‌کند که در غیر این صورت موتور نمی‌تواند بچرخد.
2- می‌تواند به طور مداوم ولتاژ موتور را از 0 ولت تا بیشینه ولتاژ پک باتری در پاسخ به سیگنال دسته یا پدال گاز کاربر، سنسور‌‌‌‌های پدال و محدودیت‌‌‌‌های مختلف جریان تنظیم کند.کنترلر موتور می‌تواند ولتاژ موتور را به مقداری بین صفر و ولتاژ باتری کاهش دهد. اگر پک باتری 48 ولتی دارید، ولتاژی که موتور می‌بیند ممکن است تنها 10-12 ولت در سرعت‌‌‌‌های پایین، 25 ولت در سرعت‌‌‌‌های متوسط، و تنها زمانی که به سرعت نهایی دوچرخه نزدیک می‌شوید، به 48 ولت برسد. اگر پک باتری 48 ولتی دارید و فقط با 50 درصد دریچه گاز حرکت می‌کنید، موتور 24 ولت را می‌بیند و دقیقاً همان عملکردی را که با باتری 24 ولتی در پدال گاز کامل انجام می‌دهید، خواهید داشت.
تغییر ولتاژ موتور از طریق کنترلر است که می‌توانید هنگام دوچرخه سواری، توان خروجی موتور را تنظیم و تعدیل کنید، که این عملکرد برای کنترل یک وسیله نقلیه برقی بسیار ضروری است. کسانی که اطلاعات الکترونیکی دارند باید بدانند که کنترلر شبیه به یک مبدل افزاینده DC به DC کارآمد عمل می‌کند. در حالی که ولتاژ موتور را کاهش می‌دهد، به طور همزمان جریان را با همان نسبت افزایش می‌دهد. شما می‌توانید جریان 48 ولت و 10 آمپر از باتری به کنترلر موتور و جریان 24 ولت و 20 آمپر از کنترل کننده به موتور داشته باشید.کنترلر‌‌‌‌های موتور معمولاً محدوده ولتاژ خاصی دارند که در آن کار می‌کنند، و همچنین دارای محدودیت جریان هستند که حداکثر آمپری را که از پک باتری می‌کشند را تعیین می‌کند. یک کنترلر موتور جریان پایین ممکن است برای 14 آمپر درجه بندی شود، به این معنی که تنها حداکثر 14 آمپر را از پک باتری می‌کشد. هنگامی که موتور تلاش می‌کند جریان بیشتری از این بکشد، کنترلر به طور خودکار ولتاژ ارائه شده به موتور را کاهش می‌دهد تا جریان باتری را در حد مجاز نگه دارد.
اگر از یک کنترلر آمپر پایین (مثلاً 48 ولت 15 آمپر) برای راه اندازی یک هاب موتور بزرگ (مثلاً 1000 وات) استفاده می‌کنید، سیستم ظاهراً به خوبی کار می‌کند، اما شما تقریباً به اندازه توان موتور از موتور قدرت دریافت نخواهید کرد. برعکس، اگر از یک کنترلر با جریان بالا (مثلاً 48 ولت 30 آمپر) برای راه اندازی یک هاب موتور با اندازه کوچک و توان پایین (مانند 350 وات) استفاده می‌کنید، در این صورت خطر گرم شدن بیش از حد و آسیب رساندن به موتور یا از بین بردن دنده‌‌‌‌های داخلی یا کلاچ وجود دارد. زیرا طبق فرمان کنترلر، موتور همیشه در بیشینه حد توانایی کار می‌کند.

انواع کنترلر دوچرخه برقی

عملکرد کنترلر در یک وسیله نقلیه برقی چیست؟

یک کنترلر موتور، الکترونیک قدرت و عناصر ریز محاسباتی تعبیه شده را ترکیب می‌کند تا به طور موثر انرژی ذخیره شده در باتری‌‌‌‌های خودروی الکتریکی را به حرکت تبدیل کند.
کنترلر موتور جزء اصلی وسیله است که جریان انرژی از باتری به موتور را کنترل می‌کند.
دریچه یا پدال گاز، نمایشگر، ترمز و سوئیچ‌‌‌‌‌های کنترل جهت (جلو/عقب) به کنترلر موتور متصل می‌شوند که دستورات این ورودی‌ها را پردازش کرده و سرعت، گشتاور، جهت و در نتیجه توان خروجی موتور را در خودرو کنترل می‌کند.
علاوه بر انتقال انرژی از باتری به موتور برای ایجاد شتاب و حرکت وسیله نقلیه، برخی کنترلر‌‌‌‌‌های دارای سیستم بازیابی انرژی ترمزی (Regenerative brake) علاوه بر اینکه می‌توانند انرژی را از موتور به باتری‌ها برگردانند، با اعمال ترمز الکتریکی به خودرو‌‌‌‌های برقی کمک می‌کنند تا به طور موثرتری نسبت به سیستم ترمز مکانیکی اولیه ترمز کنند.
این فناوری که در اصطلاح عامیانه به عنوان «ترمز احیاکننده» شناخته می‌شود، با ذخیره انرژی در باتری‌ها در هر بار ترمزگیری، به افزایش پیمایش خودروی الکتریکی کمک می‌کند.

انواع کنترلر وسایل نقلیه برقی

اجزای کنترلر

کنترلر‌‌‌‌‌های موتور شامل حداقل 6 ماسفت قدرت، خازن‌‌‌‌‌های بزرگ ،کانکتور‌‌‌‌های دسته گاز، قطع‌کننده‌‌‌‌‌های ترمز و نمایشگر هستند. مدار کنترلر اغلب در یک جعبه آلومینیومی اکسترود شده قرار می‌گیرد، و به صورت خارجی روی دوچرخه نصب می‌شود یا در جایی داخل شاسی قرار می‌گیرد. همچنین معمول است که کنترلر موتور در داخل هاب موتور یا داخل پایه ریل باتری قرار گیرد. در این حالت، کنترلر در یک دوچرخه برقی جانمایی تمیزتری داشته و با حذف برخی سیم ها و اجزای کمتر قابل مشاهده از دید پنهان است، اما تعمیر یا جایگزینی کنترلر آسیب‌دیده زمانی که به این روش یکپارچه شود، چالش‌برانگیزتر است.

اجزای کنترلر خودرو برقی

قلب سیستم یک ریزپردازنده (Microprocessor) با سیستم عامل تعبیه شده (embedded firmware) است که به کنترلر موتور اجازه می‌دهد تا وظایف خود را انجام دهد.
بخش الکترونیک قدرت توسط بلوک عناصر قدرت که یک مبدل قدرت دو طرفه است که باعث می‌شود کنترلر انرژی را از باتری به موتور و بالعکس منتقل کند.
بلوک رابط ورودی سایر لوازم و قطعات الکترونیکی وسیله را به هم متصل می‌کند و با کنترلر ارتباط برقرار می‌کند.
بلوک حسگر یا حفاظت تمام مشخصات سیستم مانند باتری، جریان، سرعت موتور و غیره را اندازه گیری می‌کند. کنترلر به دقت تمام این عوامل را کنترل می‌کند. هر گونه نقصی که در سیستم شناسایی شود، محافظت از خود را فعال کرده و از ایمنی خودرو و سرنشینان آن محافظت می‌کند.
یکی از مهم ترین اجزای واحد کنترلر بلوک ارتباطی است که به کنترلر اجازه می‌دهد تا داده ها را با سیستم‌‌‌‌های خارجی به اشتراک بگذارد.
از طریق بلوک ارتباطی، کنترلر می‌تواند داده ها را ارسال و دریافت کند. همان طور که پیداست آینده تحرک به سمت خودرو‌‌‌‌های اشتراکی و خودران در حال تغییر است.


انواع کنترلر‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی

کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش (DC Series Motor)
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس (Brushless DC Motor)
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) (Permanent Magnet Synchronous Motor)
کنترلر موتور‌ سه فاز AC القایی (Three Phase AC Induction Motors)

 

کنترلر موتور‌‌‌‌ سه فاز AC القایی
کنترلر موتور‌ سه فاز القایی (AC Induction)
کنترلر موتور‌ سه فاز AC القایی
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش
کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش
کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش

 

انواع کنترلر وسایل نقیه الکتریکی اعم از خودرو‌‌‌‌های شهری و ون مسافربر برقی، موتورسیکلت برقی و اسکوتر برقی و دوچرخه برقی شامل انواع کنترلر و درایور

 

انواع کنترلر خودرو ون برقی موتورسیکلت برقی  اسکوتر برقی و دوچرخه برقی

 انواع کنترلر خودرو برقی  انواع کنترلر موتورسیکلت برقی انواع کنترلر دوچرخه برقی

مقالات مرتبط

نقشه سیمکشی دوچرخه برقی اسکوتر و موتور برقی

نقشه سیمکشی دوچرخه برقی اسکوتر و موتور برقی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

دوچرخه برقی شامل موتور، کنترلر، دسته گاز، نمایشگر، دسته ترمز و سنسور پدال است. جهت نصب و راه اندازی دوچرخه برقی و اتصال درست سیم و کانکتورها به یکدیگر مطابق با عکس اقدام به نصب فرمایید.

تست سنسور اثر هال موتور براشلس

تست سنسور اثر هال موتور براشلس
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

در موتور‌‌‌‌های جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush-less DC) سنسور اثر هال بجای یک جابجاگر مکانیکی "commutator" و جاروبکها "Brushes" استفاده می‌شود.
جهت تست سنسور‌‌‌‌های اثر هال به ترتیب زیر عمل نمایید.

تست سلامت ماسفت‌‌‌‌های کنترلر موتور براشلس

تست سلامت ماسفت‌‌‌‌های کنترلر موتور براشلس
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

برای این تست شما باید اتصال کوتاه بین هر سه فاز با منفی سیستم و مثبت سیستم را چک کنید. در کل 6 حالت باید تست شود ( اتصال کوتاه بین هر سه فاز و منفی و اتصال کوتاه بین هر سه فاز و مثبت). برای این تست روشن بودن کنترلر ( وصل کردن به منبع تغذیه) لزومی ندارد .در هر یک از حالت‌‌‌‌های فوق مولتی متر باید مقدار قابل توجهی مقاومت نشان دهد، مطمئن شوید اتصال پراب و سر سیم ها به خوبی برقرار می‌شود.

مقدمه ای بر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)

مقدمه ای بر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

در حالی که تغییرات و پیشرفت ها در زمینه خودرو‌‌‌‌های الکتریکی در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار می‌کند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.

مقدمه ای بر باتری وسایل نقلیه الکتریکی

مقدمه ای بر باتری وسایل نقلیه الکتریکی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

باتری ها منبع سوخت خودرو‌‌‌‌های الکتریکی هستند، اما این را هم باید بدانید که باتری ها تنها منبع سوخت نیستند. جایگزین‌‌‌‌های دیگری برای نیرو دادن به خودرو‌‌‌‌های الکتریکی مانند پیل سوختی یا سوپر خازن ها وجود دارد، اما هر دوی آنها هنوز در مرحله توسعه هستند و هیچ خودروی تجاری در جاده از آنها استفاده نمی‌کند. بنابراین اجازه دهید در این مقاله فقط بر روی خودرو‌‌‌‌های الکتریکی با باتری کار کنیم.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
logo-samandehi
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
زنجان: بلوار پروفسور ثبوتی - پارک علم و فناوری علوم پایه - واحد 315
تلفن‌‌‌‌های تماس :
02433154413
02128429945
09981071773 (WhatsApp)
info@evparts.ir
whatsuppinterestlinkedinfacebooktelegraminstagram