در موتور های جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush-less DC) سنسور اثر هال بجای یک جابجاگر مکانیکی "commutator" و جاروبکها "Brushes" استفاده میشود.
جهت تست سنسورهای اثر هال به ترتیب زیر عمل نمایید.
جهت تغییر جهت چرخش موتور براشلس از حالت استاندارد به معکوس به دو صورت زیر عمل نمائید:
یک موتور، انرژی الکتریکی عرضه شده را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. انواع مختلفی از موتورها معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند. در این میان موتورهای DC بدون جاروبک (BLDC) دارای راندمان بالا و قابلیت کنترل عالی هستند و در بسیاری از برنامه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. موتور BLDC نسبت به انواع دیگر موتور دارای مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی است.
درک اصول و کاربردهای موتورهای با بازده بالا
موتورهای BLDC به دلیل توانایی ارائه کارایی بالا در یک پکیج کوچک، طول عمر بالا و همچنین قابلیت کنترل عالی مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. در ادامه چگونگی کنترل آنها برای موثرترین نتیجه را بررسی میکنیم.
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.
عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودروهای الکتریکی،چیزی که جایگزین موتورهای احتراق داخلی میشود، یک موتور الکتریکی است.
توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک های کنترل، فضایی را برای انواع موتورهای الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.
موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای کاربردهای خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها به عنوان جایگزینی مستقیم برای خودروها در حال تکامل شناخته میشوند، بلکه بسیاری از خودروسازان تلاش میکنند ما را تشویق کنند تا نحوه رفت و آمد خود را دوباره ارزیابی کنیم. حمل و نقل شهری بخش مهمی از این امر است، بنابراین ما نگاهی انداختهایم به اینکه چه خودروهای برقی دو و چهار نفره در دسترس هستند و چه چیزی در راه است.
محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودروهای برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی
اگر میخواهید وسیله نقلیه برقی مانند دوچرخه، سه چرخه، موتورسیکلت، اسکوتر یا خودرو برقی طراحی کنید، اطلاعات زیر کمکتان میکند.
همه ما میدانیم که آلودگی هوا یک موضوع مهم جهانی است که باعث مرگ و میر های زودرس و بیماری ها در سراسر جهان میشود. هر یک از ما خواسته یا ناخواسته ردپای کربن را بر روی محیط زیست میگزاریم و موجب ایجاد خطرات زیست محیطی هستیم.
در حالی که تغییرات و پیشرفت ها در زمینه خودروهای الکتریکی در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار میکند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.
موتور سه فاز AC induction خودرو برقی دور پایین با توان نامی 7.5 کیلووات و توان بیشینه 20 کیلووات با کاربری خودروهای سرعت پایین | |
توان نامی (kW) | 7.5 |
توان بیشینه (kW) | 20 |
سرعت نامی (RPM) | 3000 |
سرعت بیشینه (RPM) | 6800 |
گشتاور نامی (Nm) | 24 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 125 |
ولتاژ (V) | 72/60 |
جریان نامی (A) | 130 |
جریان بیشینه (A) | 400 |
ابعاد (L*W*H) (mm) | 181*181*311 |
وزن (kg) | 45 |
نوع موتور | سه فاز AC induction |
چرخه کار | S2 - 60min |
محافظت در برابر نفوذ | IP67 |
موتور سه فاز AC induction خودرو برقی دور پایین با توان نامی 5 کیلووات و توان بیشینه 10 کیلووات با کاربری خودروهای سرعت پایین | |
توان نامی (kW) | 5 |
توان بیشینه (kW) | 10 |
سرعت نامی (RPM) | 3000 |
سرعت بیشینه (RPM) | 6800 |
گشتاور نامی (Nm) | 16 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 100 |
ولتاژ (V) | 72/60 |
جریان نامی (A) | 85 |
جریان بیشینه (A) | 350 |
ابعاد (L*W*H) (mm) | 181*181*266 |
وزن (kg) | 35 |
نوع موتور | سه فاز AC induction |
چرخه کار | S2 - 60min |
محافظت در برابر نفوذ | IP67 |
موتور سه فاز AC induction خودرو برقی دور پایین با توان نامی 10 کیلووات و توان بیشینه 20 کیلووات با کاربری خودروهای سرعت پایین | |
توان نامی (kW) | 10 |
توان بیشینه (kW) | 20 |
سرعت نامی (RPM) | 3000 |
سرعت بیشینه (RPM) | 6800 |
گشتاور نامی (Nm) | 32 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 130 |
ولتاژ (V) | 96 |
جریان نامی (A) | 140 |
جریان بیشینه (A) | 400 |
ابعاد (L*W*H) (mm) | 152*152*315 |
وزن (kg) | 55 |
نوع موتور | سه فاز AC induction |
چرخه کار | S2 - 60min |
محافظت در برابر نفوذ | IP67 |
موتورهای القایی سه فاز AC مانند موتورهای سری DC تحت عملکرد ولتاژ ثابت و فرکانس ثابت دارای گشتاور راه اندازی بالایی نیستند. اما این ویژگی را میتوان با استفاده از تکنیک های کنترل مختلف مانند روش های FOC یا v/f تغییر داد. با استفاده از این روش های کنترل، حداکثر گشتاور در هنگام راه اندازی موتور که برای اعمال کشش مناسب است، در دسترس قرار میگیرد. موتورهای القایی قفس سنجابی به دلیل نگهداری کمتر عمر طولانی دارند. موتورهای القایی را میتوان تا بازده 92-95 درصد طراحی کرد. اشکال موتور القایی این است که به مدار اینورتر پیچیده نیاز دارد و کنترل موتور دشوار است.
در موتورهای آهنربای دائم، آهنرباها به چگالی شار B کمک میکنند. بنابراین، تنظیم مقدار B در موتورهای القایی در مقایسه با موتورهای آهنربای دائم آسان است. زیرا در موتورهای القایی مقدار B را میتوان با تغییر ولتاژ و فرکانس (V/f) بر اساس نیاز گشتاور تنظیم کرد. این به کاهش تلفات کمک میکند که به نوبه خود کارایی را بهبود میبخشد.
تسلا مدل S بهترین مثال برای اثبات کارایی بالای موتورهای القایی در مقایسه با همتایان خود است. با انتخاب موتورهای القایی، تسلا ممکن است بخواهد وابستگی به آهنرباهای دائمی را از بین ببرد. حتی ماهیندرا Reva e2o از یک موتور القایی سه فاز برای پیشرانه خود استفاده میکند. سازندگان بزرگ خودرو مانند موتورهای تاتا قصد دارند از موتورهای القایی در خودروها و اتوبوس های خود استفاده کنند. شرکت سازنده موتورهای دو چرخ TVS یک اسکوتر برقی را روانه بازار خواهد کرد که از موتور القایی برای پیشرانه خود استفاده میکند. موتورهای القایی به دلیل ارزان بودن، انتخاب ارجح برای خودروهای الکتریکی با عملکرد بالا هستند. مزیت دیگر این است که میتواند شرایط محیطی ناهموار را تحمل کند. با توجه به این مزایا، راه آهن هند شروع به جایگزینی موتورهای DC خود با موتورهای القایی AC کرده است.
ابعاد
سفارش
10-96-18N-A-19500
10-96-18NS-8000
7.5-72-18NA-14500
7.5-72-18NS-6000
5-48-18NA-11700
5-48-18NS-5000
cont-10-6000
cont-7.5-5500
cont-5-3500
موتور سه فاز AC خودرو برقی 5 کیلووات 48 ولت با جریان نامی 130 آمپر و جریان بیشینه 350 آمپر
موتور سه فاز AC خودرو برقی 7.5 کیلووات 72 ولت با جریان نامی 130 آمپر و جریان بیشینه 400 آمپر
موتور سه فاز AC خودرو برقی 10 کیلووات 96 ولت با جریان نامی 140 آمپر و جریان بیشینه 400 آمپر
کنترلر موتور سه فاز AC خودرو برقی 48، 60، 72 و 96 ولت DC مخصوص موتور های 5، 7.5 و 10 کیلووات با جریان نامی 140 آمپر و جریان بیشینه 350 و 400 آمپر
کنترلر AC induction خودرو برقی | ||||||||
IP Grade | Peak Current (A) | Rated Current (A) | Peak Power (KW) | Rated Power (KW) | Rated Voltage (VDC) | |||
مدل موتور : HAX-5-48-18N | ||||||||
IP66 | 350 | 120 | 15 | 5 | 48 | |||
مدل موتور : HAX-7.5-72-18N | ||||||||
IP66 | 400 | 120 | 25 | 7.5 | 72 | |||
مدل موتور : HAX-10-96-18N | ||||||||
IP66 | 400 | 140 | 35 | 12 | 96 |
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 5 کیلووات و توان بیشینه 10 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی وانت الکتریکی با وزن کلی 2 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 13 به سرعت نهایی 54 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 24 درصد معادل 13.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 72 ولت 100 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 85 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-5-48-18N | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
5 kW | 16 Nm | 24 % | 7.2 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
10 kW | 100 Nm | 54 km/h | 85 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
5.5 kW | 13 | 1000 kg | 102 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
72 V | 55 cm | 2000 kg | 4,000 - 4,750 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 102 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 85 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 54 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 7.5 کیلووات و توان بیشینه 20 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی وانت الکتریکی با وزن کلی 2.5 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 14 به سرعت نهایی 50 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 26 درصد معادل 14.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 72 ولت 180 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 130 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-7.5-72-18N | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
7.5 kW | 24 km | 26 % | 12.9 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
20 kW | 125 Nm | 50 km/h | 130 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
6 kW | 14 | 1500 kg | 120 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
72 V | 55 cm | 2500 kg | 6,000 - 7,500 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 120 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 130 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 50 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 10 کیلووات و توان بیشینه 20 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی وانت الکتریکی با وزن کلی 3 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 67 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 15 به سرعت نهایی 56 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 20 درصد معادل 11.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 96 ولت 150 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 120 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-10-96-18N | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
10 kW | 32 km | 20 % | 14.4 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
20 kW | 130 Nm | 56 km/h | 120 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
8.2 kW | 15 | 2000 kg | 145 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
96 V | 67 cm | 3000 kg | 8,000 - 8,950 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 145 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 120 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 56 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |