دوچرخه های برقی جایگزین های جدید و بسیار مناسبی برای حمل و نقل شهری است. که دارای تمام مزیت های دوچرخه معمولی مانند ورزش نشاط آور و سرگرم کننده، بدون آلایندگی و سر و صدا و لرزش هستند، در صورتیکه بزرگترین اشکال دوچرخه کمبود توان است، تصور کنید که در سربالایی های خیابان ها و جاده ها به راحتی سرازیری ها حرکت کنید، این حسی است که تجربه استفاده از دوچرخه برقی به شما ارائه خواهد کرد.
دوچرخه های برقی عمدتاً در سه نوع هاب جلو، هاب عقب و سیستم مرکزی طراحی و تولید میشوند.
مسئله ای که همیشه آن را احساس کردیم ولی تا کنون وارد جزئیات آن نشده ایم، این است که چقدر راندن دوچرخه برقی میتواند برای سلامتی مفید باشد. که موجب مطرح شدن این سوال شد که چقدر ورزش کردن با دوچرخه برقی میتواند برای سلامتی سودمند باشد، چه برای کسانی که برای مدت طولانی دوچرخه سواری میکردند و چه برای کسانی که به تازگی به جمع ما پیوسته اند، که مطمئن هستم با راندن دوچرخه برقی های ما نهایت لذت را خواهند برد.
دفترچه راهنما دوچرخه برقی هخامنش
معرفی قطعات دوچرخه برقی
نکات ایمنی و فنی
راه اندازی
رانش
از محل کار خود درآمده اید و دوچرخه برقیتان 20% شارژ دارد برای اینکه راحتتر به منزل برسید میتوانید از این 10 روش برای کاهش مصرف انرژی و همچنین افزایش مسافت قابل پیمایشتان استفاده کنید در بدترین حالت حتی اگر قبل از به منزل رسیدن شارژ دوچرختان به اتمام رسید مطمئن خواهید بود که نهایت مسافت قابل پیمایش را پیموده اید.
از محل کار خود درآمده اید و دوچرخه برقیتان 20% شارژ دارد برای اینکه راحتتر به منزل برسید میتوانید از این 10 روش برای کاهش مصرف انرژی و همچنین افزایش مسافت قابل پیمایشتان استفاده کنید در بدترین حالت حتی اگر قبل از به منزل رسیدن شارژ دوچرختان به اتمام رسید مطمئن خواهید بود که نهایت مسافت قابل پیمایش را پیموده اید.
از محل کار خود درآمده اید و دوچرخه برقیتان 20% شارژ دارد برای اینکه راحتتر به منزل برسید میتوانید از این 10 روش برای کاهش مصرف انرژی و همچنین افزایش مسافت قابل پیمایشتان استفاده کنید در بدترین حالت حتی اگر قبل از به منزل رسیدن شارژ دوچرختان به اتمام رسید مطمئن خواهید بود که نهایت مسافت قابل پیمایش را پیموده اید.
توان (W) | 350 |
ظرفیت باتری (Wh) | 500 |
سرعت نهایی (km/h) | 28 |
مسافت پیمایشی (km) | 25-50 |
وزن (kg) | 30 |
نوع موتور | BLDC |
نوع باتری | لیتیوم یون |
سایر ویژگی ها | کروز کنترل |
نمایشگر هوشمند | |
سیستم هوشمند کمکی پدال | |
با قابلیت انتخاب رنگ شاسی و باتری | |
مورد تائید آزمایشگاه خودرو برقی پژوهشگاه نیرو |
دارای تائیدیه از آزمایشگاه مرکز توسعه خودرو برقی پژوهشگاه نیرو
دوچرخه برقی شامل 12 ماه گارانتی قطعات مشروط به رعایت اصول فنی و کاربری آن است. این گارانتی برای موتور، کنترلر، شارژر و باتری بوده و شامل قطعات بدنه ای، جعبه باتری و لوازم جانبی نیست. تاریخ تحویل کالا زمان شروع گارانتی محصول است. محصولات از طریق شماره سریال و کد محصول و نام خریدار ردیابی و وضعیت شمول گارانتی از لحاظ نوع اشکال پیش آمده بر اساس نظر فنی کارشناسان این شرکت است. دوچرخه برقی یک وسیله نقلیه کارآمد است که جهت استمرار عملکردنیاز به توجه و رسیدگیهای جدی دارد
رعایت نکات فنی زیر در محافظت و عمر دوچرخه برقی نقش اساسی داشته وضمانت تجهیزات مشروط به آن است.
واضح است که سرعت این وسیله از دوچرخه معمولی بیشتر بوده و نیاز به توجه، احتیاط و رعایت اصول و مقررات راهنمایی جهت تردد در مسیرهای شهری و غیر شهری جدی تر است. سرعت قابل توجه دوچرخه برقی و در عین حال بی صدا بودن آن برخلاف سایر وسایل نقلیه در حال حرکت در شهرها میتواند خطراتی برای عابران پیاده ایجاد نماید. مراقب باشید و درصورت لزوم از بوق یا زنگ مناسب استفاده نمایید. دوچرخه را در محل پارک حتماً توسط زنجیرهای قفل مخصوص دوچرخه قفل نمایید. در هنگام قفل کردن زنجیر را هم از داخل چرخ جلو و هم کلاف تنه عبور دهید و به میله یا نرده قابل اطمینان قفل نمایید. توصیه می¬شود حتی الامکان از شستی سرعت استفاده ننموده و خود را به پدال زدن عادت دهید. این امر به سلامت شما و عمر دوچرخه برقی شما میافزاید. در دوچرخه های دنده ای بهتر است از دنده های بالاتر استفاده کنید تا با توجه به کمک موتور سرعتهای بالاتر را راحتتر و مفید تر رکاب بزنید. باد لاستیک را همواره کنترل نمایید. به دلیل نیروی کمکی موتور دیگر مثل سابق افت فشار باد برای دوچرخه سوار مشهود نیست. ولی کاهش فشار باد به موتور فشار آورده و باتری را نیز زودتر تخلیه میکند. در دوچرخه برقی سلامت ترمز اهمیت ایمنی به سزایی دارد. ترمزها را مرتباً سرویس و تنظیم نمایید. مصرف ترمز شما تقریباً 2 برابر بیشتر از دوچرخه ی معمولی است. نصب دسته ترمز میکروسوییچ برای استفاده کنندگان از سنسور پدال ضروری است! در صورتی که این دسته ها نصب نشود امکان بروز تصادف و دستپاچگی و زمین خوردن در مواقع خطر وجود خواهد داشت. دوچرخه سوار نا آشنا، قبل از پیمایش طولانی با این دوچرخه ها حتماً مدتی تمرین نیاز دارد. نقش آموزش دادن نفرات دیگری که قصد سوار شدن دارند در سلامت ایشان و دوچرخه حیاتی است که مسوولیت آن باخریدار است. این وسیله در حال حاضر در کشور، تابع قوانین و مقررات دوچرخه معمولی است. توصیه میشود افراد بالا تر از 14 سال که توانایی جسمی و ذهنی کافی و آشنایی نسبی با مقررات راهنمایی و رانندگی را دارند از این وسیله استفاده نمایند.
موتور ارائه شده از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین موتورهایی است که تا کنون در بازارهای اروپایی و آمریکایی عرضه شده است. این موتورها کلیه تست های استاندارد لازم را جهت اخذ گواهینامه CE اروپا گذرانده است. این موتور ها برای شرایط عملکردی و آب و هوایی ایران نیز مورد آزمون واقع شده و از هر لحاظ مناسب کاربری می¬باشد با این احوال رعایت نکات فنی زیر در طول عمر و حفظ سلامت آن موثر بوده و عدم رعایت آن موجب لغو گارانتی مجموعه است:
از پاشش مستقیم آب به موتور و نفوذ آب به محل عبور کابلها جلوگیری نمایید. مراقب درپوشهای لاستیکی دو طرف محور موتور باشید. مراقب گیرکردن و کشیده شدن کابل موتور باشید.
مراقب زخمی شدن و اتصال کردن کابل موتور در کل مسیر دوشاخ جلو و تنه باشید و درصورت بروز نسبت به جدا سازی سیمها و عایق کردن آن با روکش های حرارتی و یا چسب برق اقدام نمایید.
درب موتور را به هیچ عنوان باز ننمایید. در صورتی که در شرایط خارج از گارانتی اقدام به تعمیر موتور مینمایید پس از بستن کلیه پیچها از چسب آب بندی در درز آن استفاده نمایید.از وارد شدن هرگونه ضربه به بدنه ی موتور جلوگیری نمایید. در هنگام باز و بسته کردن موتور مراقب رزوه های محور باشید تا آسیب نبیند.
چنانچه در چرخ جلو از ترمز دیسکی استفاده میکنید تمامی پیچ های نگهدارنده دیسک را ببندید.در هنگام استفاده از دوچرخه مراقب وارد کردن فشار بیش از حد به موتور باشید. گرم شدن موتور تا حدی طبیعی است. با این حال بار آوردن طولانی مدت بخصوص در سربالایی بطور مداوم باعث استهلاک بیشتر موتور خواهد گردید.
در هنگام سربالایی طولانی و در شتابگیری اولیه با رکاب زدن به موتور کمک نمایید. موتور و بلبرینگهای محور جلو مادامی که باز نشده باشد نیازی به روغنکاری و سرویس ندارد. بعد از مدتی استفاده از دوچرخه برقی شما خواهید دانست بهترین نوع رفتار و اعمال فشار به سیستم محرک چه خواهد بود.
کنترلر ها نیز مراحل تست متعددی را گذرانده و از نوع بسیار مقاوم و با کیفیت میباشند. با این حال باید نکات زیر را مد نظر داشت.
در توقف طولانی مدت حتماً توسط دکمه ی خاموش و روشن دوچرخه را خاموش نمایید.
مراقب کشیده شدن سیم ها از انتهای کنترلر باشید. چنانچه جابجایی و یا کشیدگی در سیمهای مدارات کنترلی بوجود می¬آید سیمها و سر سیمها و فیش ها را کنترل نموده و مراقب لخت شدن سرسیمها و اتصال کوتاه بین آنها باشید.
چنانچه به هر دلیل منفی و مثبت جریان اصلی پاور جا بجا شود احتمال سوختن کنترلر، باتری و یا شارژر وجود خواهد داشت. کنترلر در هنگام کار بخصوص در فشار طولانی مدت گرم میشود. تا حد ممکن فضای انتقال حرارت و خنک شدن را برای کنترلر فراهم نمایید.
دور کنترلر چیزی نپیچید تا گرمای آن دفع شود. مانند موتور مراقب اعمال فشار طولانی بخصوص در سربالایی به کنترلر باشید. در مواقعی که فشار زیادی به دوچرخه برقی وارد میشود دمای کنترلر را چک کنید تا بیش از حد بالا نرود.
جریان برق در کنترلر با افت ولتاژ باتری همچنین با افزایش بیش از حد دما قطع میشود. به هیچ وجه اقدام به باز نمودن کنترلر ننمایید. با توجه به آمپراژ بالای سیستم(تا 15 آمپر) هر گونه اتصال الکتریکی ضعیف یا شل که در اثر لرزش دچار قطع و وصل شود میتواند باعث داغ شدن و ذوب شدن سیم، سر سیم، روکش و بدنه های پلاستیکی و حتی شعله ور شدن آنها گردد. اتصالات را از این حیث همواره کنترل نمایید.
از پاشش مستقیم آب به کنترلر و سیمها و سر سیمها جلوگیری بعمل آورید. شستی تغییر سرعت باید از پاشش مستقیم آب، ضربه، اعمال نیروی بیش از حد و نیز کشیدگی سیم محافظت شود.سنسور رکاب PAS باید در برابر ضربه، کشیدگی سیم، لنگ شدن بشقابک پلاستیکی پایه مگنت و پیچیده شدن اجسام خارجی به دور محور رکاب محافظت شود.
باتری های لیتیوم یون از پیشرفته ترین باتریهای روز دنیا میباشند که دارای بالاترین چگالی ذخیره انرژی، سرعت شارژ و تخلیه و نیز طول عمر بالایی است. این باتریها دارای حافظه شارژ و دشارژ نبوده و جهت شارژ ضرورتی به تخلیه کامل ندارد. مقاومت داخلی کمی دارند و افت ولتاژ با جریان و نیز افت ولتاژ با تخلیه بار در آن بسیار ناچیز است. زمانی که از دوچرخه استفاده نمیشود باید حتماً کلید باتری خاموش شود، در غیر این صورت باتری به تدریج تخلیه شده و از عمر آن کاسته میشود.باتری صرفاً باید با شارژر مخصوص خود شارژ شود. هرگونه استفاده از باتری و بستن مدار آن به غیر از آنچه در دفترچه ی نصب ذکر شده میتواند منجر به صدمه زدن به باتری و لغو گارانتی گردد.از بروز هرگونه اتصال کوتاه در منفی و مثبت باتری جداً پیشگیری نمایید.مجموعه باتری متشکل از 60سلول باتری است که به صورت سری و موازی به هم متصل شده اند. این مجموعه مجهز به سیستم مدیریت باتری (BMS) است که ولتاژ تک تک سلولهای باتری را چه در زمان شارژ و چه در زمان تخلیه کنترل مینماید. به هیچ وجه درب باتری را باز ننموده و در مدارات آن دخل و تصرفی بعمل نیاورید.
از نفوذ آب از محل درزها و کلیدها به داخل جعبه باتری و نیز پاشش آب به کانکتورهای کابل اصلی و شارژ پیشگیری نمایید. در استفاده طولانی مدت از دوچرخه بخصوص در سربالایی ها مراقب بالارفتن بیش از حد دمای باتری باشید. مراقب کشیده شدن، قطع شدن، لخت شدن و اتصالی سیمهای باتری روی تنه دوچرخه باشید.
چنانچه به دلیل افت شارژ و یا اتصال کوتاه ناخواسته شوکی به باتری وارد شود مدار باتری توسط (BMS) به طور کامل قطع میشود و وصل شدن آن صرفاً با شارژ کردن باتری برای چند ثانیه میسر است.
پس از استفاده طولانی از دوچرخه دمای باتری بالا میرود. هرگز باتری داغ را جهت شارژ به شارژر متصل ننمایید! شارژ باتری در شرایطی که دمای بالاتر از 60 درجه داشته باشد موجب آسیب جدی به باتری و کم شدن ظرفیت آن میشود. قبل از شارژ به باتری فرصت دهید تا اندکی خنک تر شود.
دست اندازهای شدید موجب وارد آمدن ضربات به باتری و آسیب دیدگی آن و پایه های باتری میشود. با دوچرخه برقی عملیاتها و مانورهای سنگین اجرا ننمایید.
نمایشگرهای سطح شارژ تقریبی از وضعیت ذخیره انرژی باتری را بر حسب ولتاژ لحظه ای باتری نشان میدهند. بعد از چند بار شارژ و دشارژ باتری و استفاده از دوچرخه متوجه خواهید شد که در هر وضعیت نمایشگر چه میزان پیمایشی قابل انجام است. در پیمایش های اولیه از روشن بودن یا خاموش شدن چراغهای سطح شارژ فریب نخورید. باتری معمولا در سومین بار شارژ و دشارژ به ظرفیت نامی خود میرسد. جهت اندازه گیری شاخصهای عملکردی دوچرخه برقی تا شارژ کامل سوم صبر نمایید.باتریها معمولاً غیر از سیستم BMS توسط یک فیوز جریان محافظت میشوند. در مواقع قطعی جریان فیوز را کنترل نمایید.
شارژر را میتوانید با خود به همراه داشته باشید و در هر محل باتری را روی دوچرخه شارژ نمایید. شارژر جهت استفاده داخل ساختمان و در محلی خارج از تابش نور آفتاب و بارش باران است. در هنگام استفاده و یا جازدن و در آوردن فیش شارژ باتری مراقب اتصال کوتاه شدن مثبت و منفی فیش شارژر باشید. بهتر است ابتدا فیش شارژ را به باتری متصل و سپس دوشاخه را به پریز متصل نمایید.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |