باتریهای لیتیوم یون بالاترین درجه از کارایی را دارند که برای استفاده از آن باید به نحو صحیح شارژ شوند.در صورتیکه شارژکردن باتری لیتیوم یون به درستی انجام نشود به کارکرد باتری صدمه رسیده و حتی ممکن است کاملاً خراب شود، بنابراین اینکار با دقت کافی و به درستی باید انجام شود.شارژ صحیح باتریهای لیتیوم یون باعث کارایی بهتر و طول عمر بیشینه این نوع باتری ها میشود. در نتیجه، شارژ صحیح توسط سیستم مدیریت باتری (BMS) انجام میگیرد. که نحوه شارژ شدن، تخلیه شدن و سرعت شارژ و دشارژ را کنترل میکند.
نحوه شارژ شدن باتریهای لیتیوم یون نسبت به باتریهای نیکل متال هایبرید و یا نیکل کادمیوم بسیار متفاوت است. شارژ کردن باتریهای لیتیوم یون بیشتر به ولتاژ شارژ شدن حساس هستند تا جریان آن و بیشتر شبیه شارژ کردن باتریهای سرب اسید است.
اولین تفاوت در بالاتر بودن ولتاژ هر سلول است. همچنین نیازمند ولتاژ شارژ با دامنه خطای خیلی پایین تری برای شارژ کامل هستند و نیازمند شارژ شناور نیستند. و مهمترین مسئله تشخیص زمان دقیق شارژ کامل است چراکه باتریهای لیتیوم یون به هیچ وجه نباید بیش از اندازه شارژ شوند چرا که بسیار خطرناک است.
اکثر سلولهای باتری لیتیوم یونی که به دست مشتریان میرسد تا ولتاژ4.2 ولت شارژ میشوند که ضریب خطای آن 50 میلی ولت به ازای هر سلول است، که شارژ بیشتر آن باعث وارد شدن فشار به سلول و در نتیجه اکسیداسیون و کاهش طول عمر و ظرفیت میشود، همچنین امکان انفجار سلول نیز وجود دارد.
شارژ شدن باتری لیتیوم یون اساساً دو مرحله دارد:
در این مرحله ولتاژ سلول ها به خاطرشارژ با جریان ثابت افزایش پیدا میکند، که حدود یک ساعت طول میکشد.
بازده شارژ، یعنی میزان شارژ ذخیره شده در مقابل شارژ وارد شده به باتری بیشتر باشد. عموماً بازده شارژ بین 95% تا 99% خواهد بود. که نشان دهنده افزایش نسبتاً کم دمای سلول هاست.
با توجه به مقدار انرژی ذخیره شده در باتریهای لیتیوم یون و ماهیت آنها (واکنشهای شیمیایی که باعث ذخیره انرژی میشود) شارژ کردن صحیح آنها با استفاده از ابزار درست از اهمیت بسزایی برخوردار است.
شارژرهای باتری لیتیوم یون و یا پک باتری لیتیوم یون از مکانیزم مقابله با خطرات و یا آسیب ها برخوردار است، که عموماً این مکانیزم ها در داخل پک باتری قرار دارند، که در نتیجه شارژر ساده تری برای شارژ کردن مورد نیاز خواهد بود.
جریان شارژ: جریان شارژ باید محدود شود که ماکسیمم جریان نباید از 1C بیشتر باشد که عموماً 0.5C توصیه میشود برای افزایش طول عمر سلول ها البته برخی سلول ها از قابلیت شارژ سریع برخوردارند که داستان متفاوتی دارد.
دشارژ بیش از حد مجاز: این سیستم برای حفاظت از باتری ها برای زمانی که ولتاژ آنها از حدود 2.3 ولت (بسته به تولید کننده) پایین تر میآید وجود دارد که روند دشارژ را متوقف میکند.
دمای بالا: برای مقابله با افزایش دمای بیش از حد باتری، افزایش دمای بیش از 100 درجه سانتی گراد صدمات جبران ناپذیر به سلول ها وارد میکند.
زمانی که از باتری لیتیوم یون استفاده میکنید، بسیار ضروری است که از شارژر توصیه شده توسط تولید کننده باتری استفاده کنید چرا که سیستمهای حفاظتی در تولید کنندگان مختلف متفاوت است.
این خصوصیات نشان دهنده توانایی بالاتر این نوع باتری از دیگر انواع باتری هاست، به عنوان مثال باتریهای لیتیوم یون پس از 1000 بار شارژ و دشارژ قابلیت نگهداری 80% ظرفیت خود را دارا میباشند، در صورتی که نیکل کادمیوم بسته به نوع استفاده تا 500 بار قابل استفاده است که با استفاده غیر صحیح ممکن است تا 50 بار نیز برسد و یا نیکل متال هایبرید از این نیز ضعیف تر است.
نحوه شارژ و دشارژ باتریهای لیتیوم یون کلید طول عمر و بازدهی آنهاست. عموماً مکانیزمهای محافظتی درون پک باتری نصب شده اند که باعث محافظت از سلول ها در مقابل شارژ و دشارژ غیر صحیح میشوند که در این صورت است که میشود شارژر را به باتری متصل نمود و مطمئن بود که پس از پر شدن روند متوقف میشود و نیازی به جدا کردن شارژر در زمان به خصوصی نیست و همچنین سیستم محافظت باتری از تخلیه بیش از حد سلول ها جلوگیری میکند و مسئله مهم اطمینان حاصل کردن از این مسئله است که سیستم مدیریت باتری مناسب پک باتری باشد.
شما میتوانید سوالاتتان را در بخش نظرات با ما درمیان گذاشته و در اسرع وقت پاسخ موردنظرتان را دریافت نمایید.
انواع شارژ باتری های خودروهای برقی از نوع لیتیوم یون، لیتیوم فسفات و سرب اسید برای موتورسیکلت برقی، خودرو برقی، ویلچر برقی، اسکوتر برقی و دوچرخه برقی
نحوه کار شارژر باتری
چه شارژری برای دستگاه شما مناسب است
یک شارژر خوب پیش نیازی است برای دوام و عملکرد خوب باتری، شارژر ها عموما بر اساس سرعت شارژشان دسته بندی میشوند. محصولات مصرفی عموما با شارژر های ارزان قیمتی که برای استفاده شخصی عملکرد خوبی دارند عرضه میشود.
هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.
در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.
در این مقاله به نحوه انتخاب شارژر مناسب انواع موتور و اسکوتر برقی و انواع شارژرها در دو مدل اسیدی و لیتیوم در ولتاژ های 48، 60 و72 ولت پرداخته میشود.
معرفی شارژرهای پیشنهادی انواع موتور و اسکوترهای برقی بازار ایران
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 72 ولت با 6 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 48 ولت با 4 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
شارژرهای تمام خودروهای الکتریکی از شارژ تک فاز پشتیبانی میکنند. آنها را میتوان به پریزهای استاندارد وصل کرد، اما مشکل این است که سوکت های استاندارد قدرت کافی بیشتر از16 amh را فراهم نمیکند. در نتیجه، اکثر خودروهای الکتریکی وقتی به پریزهای استاندارد وصل میشوند، نمیتوانند بیش از 10 آمپر جریان برق بکشند. این به این معنی است که زمان شارژ بسیار طولانی خواهد بود.
سیستم مدیریت باتری یا BMS به عنوان مغز یک پک باتری در نظر گرفته میشود. یک مداری است که با یک الگوریتم ترکیب شده که ولتاژ، جریان و دمای سلولهای یک پک باتری را نظارت میکند و عملکرد و ایمنی هر سلول را بصورت جداگانه در یک پک باتری تضمین میکند. همچنین مسئول تعادل در شارژ، اندازه گیری SOC و SOH سلول ها و بسیاری از عملکردهای مهم دیگر است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |