شارژرهای تمام خودروهای الکتریکی از شارژ تک فاز پشتیبانی میکنند. آنها را میتوان به پریزهای استاندارد وصل کرد، اما مشکل این است که سوکت های استاندارد قدرت کافی بیشتر از16 amh را فراهم نمیکند. در نتیجه، اکثر خودروهای الکتریکی وقتی به پریزهای استاندارد وصل میشوند، نمیتوانند بیش از 10 آمپر جریان برق بکشند. این به این معنی است که زمان شارژ بسیار طولانی خواهد بود. هرچه پک باتری خودروهای الکتریکی بزرگتر باشد، به توان بیشتری نیاز دارد. و هر چه سریعتر باتری را شارژ کنید، ظرفیت بیشتری دارد. به همین دلیل است که اکثر خودروهای الکتریکی وقتی به پریزهای استاندارد وصل میشوند، نمیتوانند بیش از 16 آمپر جریان برق بکشند. اما زمان شارژ آنها بسیار بیشتر از خودروهایی با باتری های کوچکتر است.
خروجی های سه فاز برای جریان های بالاتر طراحی شده اند. دلیل اینکه تعداد کمی از خودروهای الکتریکی دارای شارژ سه فاز هستند این است که شارژر های سه فاز گرانتر از تک فاز است. در حال حاضر هیچ یکپارچگی در خود سوکت در ماشین الکتریکی وجود ندارد، بنابراین تعداد زیادی پورت های شارژ و آداپتورهای مختلف وجود دارد.
انواع مختلفی از کانکتورهای AC خودرو های برقی، وجود دارد که معمولاً با تولید کنندگان هر منطقه متفاوت است. منابع داخلی معمولاً 7 کیلو وات هستند، اما اگر به شارژر سریع وصل شوید، میتوانید برای شارژ یک خودروی برقی به 22 کیلو وات برسید. در واقع، برخی از خودروهای برقی مانند رنو ZOE، میتوانند از طریق همان دوشاخه به 43 کیلووات برسند که دو برابر نرخ شارژ معمولی است.
در سال 2009، SAE آمریکا دوشاخه نوع اول یا J1772 را معرفی کرد. این یک دوشاخه تک فازاست که برای اتصال های 220-230 ولت AC با حداکثر ظرفیت شارژ تا 7.4 کیلو وات است. این کانکتور نوع 1 دارای طراحی پنج پین است. دو پین برای ارتباط بین EV و ایستگاه های شارژ استفاده میشود تا حداکثر جریان موجود برای خودرو را تعیین کند و خودرو را در حین شارژ ثابت نگه دارد. سه پایه باقیمانده به عنوان خطوط AC برای شارژ و یک خط برای اتصال به زمین استفاده میشود.
در سال 2013، کمیسیون اروپا برای توسعه حمل و نقل پایدار یک کانکتور جدید برای وسایل نقلیه الکتریکی نوع دوم یا Mennekes (به نام شرکت سازنده آن) تصویب کرد که رایج ترین نوع در اروپا در نظر گرفته میشود. کانکتور نوع 2 دارای طراحی هفت پین است که در آن دو پایه اضافی به این کانکتورها اجازه میدهد تا از شارژ سه فاز پشتیبانی کنند. در نسخه تکفاز، حداکثر توان خروجی مانند نوع 1 - 7.4 کیلو وات است. اما در نسخه سه فاز (380 ولت) ایستگاه های خانگی میتوانند تا 22 کیلو وات و شارژرهای تخصصی تا 43.5 کیلو وات را تحویل دهند.
شارژرهای سریع DC معمولاً با نرخ شارژ 50 کیلو وات شروع میشوند، در حالی که شارژرهای فوق سریع میتوانند با سرعت 100 تا 150+ کیلووات شارژ شوند. گاهی اوقات این توان به 350 کیلووات میرسد.
مانند شارژرهای AC، این شارژرها در مناطق و تولیدکنندگان متفاوت هستند.
اولین تلاش برای شارژر DC، CHAdeMO ژاپنی بود که اکنون به عنوان استاندارد رسمی در ژاپن برای تمام شارژرهای سریع DC استفاده میشود. CHAdeMO مخفف "CHarge de MOve" است که به معنای حرکت با استفاده از شارژ است. یک کانکتور شارژ DC دو پین با ولتاژ بمیزان 500 ولت، جریان تا 125 آمپر و قدرت تا 200 کیلو وات (استاندارد 2.0 با توان تا 400 کیلووات نیز ظاهر شد). به طور گسترده در سراسر جهان استفاده میشود.
کانکتور CCS اساسا یک نسخه ارتقا یافته از شارژرهای نوع 1 و نوع با دو محل اتصال برق اضافی است و نه تنها میتواند باتری را با جریان AC (200-500 ولت) شارژ کند، بلکه دارای عملکرد شارژ DC تا 170 کیلو وات است. بنابراین سیستم شارژ ترکیبی (CCS) نامیده میشود. بنابراین برای خودروهایی که از شارژر نوع 1 استفاده میکنند، از CCS 1 برای شارژ DC و شارژر نوع 2 از CCS2 برای شارژ DC استفاده میکنند. متأسفانه، در روسیه قدرت همچنان به 50 کیلو وات محدود میشود. اتصالات CCS Combo در اروپا، ایالات متحده آمریکا و ژاپن متفاوت است. در زمان قدیم، آنها کانکتور Combo 2 سازگار با Mennekes و در ایالات متحده و ژاپن - Combo 1 را ارائه میدهند که بر اساس نوع 1 (J1772) است.
این استاندارد اغلب به شکل ساده شده GBT نامیده میشود. فقط در خودروهای برقی ساخت چین استفاده میشود. همه خودروهایی که در چین تولید و فروخته میشوند، فقط از GB/T به عنوان درگاه شارژ استفاده میکنند. به نظر میرسد شبیه به Mennekes اروپایی است، اما در واقع کاملاً با آن ناسازگار است. علاوه بر این، دو نوع کانکتور GBT وجود دارد. یکی برای شارژ با جریان AC ودیگری برای شارژ با جریان DC.
تسلا بیش از هر سازنده دیگری خودروهای برقی فروخته است و اغلب در بخش توسعه پیشرو است. برخلاف تمام سازندگان دیگر، تسلا طراحی کانکتور جداگانه ای برای شارژ AC و DC ندارد. در عوض آنها از یک رابط فیزیکی برای هر دو استفاده میکنند. تنها تفاوت تسلا در این است که نوع 1 برای آمریکای شمالی و تسلا نوع 2 برای اروپا است. فقط خودروهای تسلا میتوانند از این شارژر سریع DC، معروف به سوپرشارژر استفاده کنند. در واقع، قبل از اینکه ایستگاه سوپرشارژر اجازه دسترسی به برق را بدهد، خودروی الکتریکی باید به عنوان مدل تسلا شناسایی شود.
سوپرشارژرهای تسلا از کانکتور اختصاصی خود در ایالات متحده استفاده میکنند. در اروپا، از کانکتور Mennekes نوع 2 استفاده میکند، اما میتواند با استفاده از دو پین برای جریان DC، توان بسیار بیشتری را ارائه دهد.
دوچرخه برقی شامل موتور، کنترلر، دسته گاز، نمایشگر، دسته ترمز و سنسور پدال است. جهت نصب و راه اندازی دوچرخه برقی و اتصال درست سیم و کانکتورها به یکدیگر مطابق با عکس اقدام به نصب فرمایید.
باتری های لیتیوم یون بالاترین درجه از کارایی را دارند که برای استفاده از آن باید به نحو صحیح شارژ شوند.در صورتیکه شارژکردن باتری لیتیوم یون به درستی انجام نشود به کارکرد باتری صدمه رسیده و حتی ممکن است کاملاً خراب شود، بنابراین اینکار با دقت کافی و به درستی باید انجام شود.شارژ صحیح باتری های لیتیوم یون باعث کارایی بهتر و طول عمر بیشینه این نوع باتری ها میشود. در نتیجه، شارژ صحیح توسط سیستم مدیریت باتری (BMS) انجام میگیرد. که نحوه شارژ شدن، تخلیه شدن و سرعت شارژ و دشارژ را کنترل میکند.
نحوه کار شارژر باتری
چه شارژری برای دستگاه شما مناسب است
یک شارژر خوب پیش نیازی است برای دوام و عملکرد خوب باتری، شارژر ها عموما بر اساس سرعت شارژشان دسته بندی میشوند. محصولات مصرفی عموما با شارژر های ارزان قیمتی که برای استفاده شخصی عملکرد خوبی دارند عرضه میشود.
از این قسمت شما میتوانید نقشه ها و ابعاد موتورهای مورد استفاده در خودرو های برقی اعم از موتور DC جاروبک دار یا براش، مید و هاب موتور DC بدون جاروبک یا براشلس، موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) و موتور سه فاز القایی (AC Induction) را ببینید.
در این مقاله به نحوه انتخاب شارژر مناسب انواع موتور و اسکوتر برقی و انواع شارژرها در دو مدل اسیدی و لیتیوم در ولتاژ های 48، 60 و72 ولت پرداخته میشود.
معرفی شارژرهای پیشنهادی انواع موتور و اسکوترهای برقی بازار ایران
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.
عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودروهای الکتریکی،چیزی که جایگزین موتورهای احتراق داخلی میشود، یک موتور الکتریکی است.
توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک های کنترل، فضایی را برای انواع موتورهای الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.
موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای کاربردهای خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها به عنوان جایگزینی مستقیم برای خودروها در حال تکامل شناخته میشوند، بلکه بسیاری از خودروسازان تلاش میکنند ما را تشویق کنند تا نحوه رفت و آمد خود را دوباره ارزیابی کنیم. حمل و نقل شهری بخش مهمی از این امر است، بنابراین ما نگاهی انداختهایم به اینکه چه خودروهای برقی دو و چهار نفره در دسترس هستند و چه چیزی در راه است.
سرعت، مسافت طی شده، گشتاور و تمامی پارامترهای حیاتی یک خودروی الکتریکی فقط به مشخصات موتور و پک باتری مورد استفاده در خودرو بستگی دارد. استفاده از یک موتور قدرتمند مشکل بزرگی نیست، مشکل در طراحی یک پک باتری است که بتواند جریان کافی برای موتور را تامین کند، بدون اینکه طول عمر آن کاهش بیابد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |