menuordersearch
evparts.ir

تست باتری های لیتیوم یون(تخصصی) ,

۱۳۹۸/۵/۲ چهارشنبه
(13)
(1)
تست باتری های لیتیوم یون(تخصصی)
تست باتری های لیتیوم یون(تخصصی)

 

نحوه تست باتری های لیتیومی

با افزایش تعداد سلول های لیتیوم یون در پک های باتری و افزایش روز افزون تعداد خودرو های برقی، یک روش موثر و سریع برای تست سلول ها مورد نیاز است. برخی تست ها انجام شده است از جمله اندازه گیری مقاومت داخلی که پیچیدگی های خاصی دارد، افزودنی های سلول های لیتیوم یون جدید مقاومت داخلی آن را تقریبا در تمام طول عمر سلول ها پایین نگه میدارد که در نتیجه این تست خیلی قابل اعتماد نیست.

Electrochemical dynamic response

در این روش جریان عبوری بین الکترود ها بر اساس آنالیز دامنه زمان با بارگزاری پالسی کوتاه اندازه گیری میشود. زمان پاسخدهی به ضربه و ریکاوری اندازه گیری میشود، و توسط یک الگوریتم با تعدادی پارامتر مشخص مقایسه میشود. همانطور که در شکل شماره 1 دیده میشود، یک باتری خوب در مقابل ضربه به خوبی مقابله میکند و خیلی سریع زیکاور میشود در صورتیکه تاثیر بر روی باتری ضعیفتر بزرگتر است و زمان ریکاور شدن نیز بیشتر. شکل یک مفهوم تکنولوژی را شرح میدهد.

Electrochemical dynamic response

شکل 1: Electrochemical dynamic response

جریان بین صفحات مثبت و منفی را اندازه گیری میکند. یک باتری خوب پس از ضربه بسیار سریع ریکاور میشود در حالی که پک باتری ضعیفتر به آرامی ریکاور میشود.

U.S. Patent 7,622,929 Courtesy of Cadex

 

باتری های لیتیوم یون نرخ انتشار متفاوتی دارند، لیتیوم پلیمر با الکترولیت ژل از لیتیوم یون بسیار سریعتر است و در نتیجه پارامتر های مخصوص خود را برای دقت عمل نیاز دارد.مواد خاص فعال و افزودنی هایی که توسط تولید کنندگان مخفی نگهداری میشوند مراحل تست را پیچیده تر میکند.

کادکس تلاش بیشتری برای تست تک سلول های لیتیوم یونی که در تلفن های همراه استفاده میشوند کرده است، موضوع این است که پک های باتری با سلول های بیشتر در بازه گسترده ای از وضعیت شارژ تست کنیم که شامل ترکیب تست بازه زمان با فرکانس دامنه است.

زمانی که باتری را از دامنه فرکانس کیلوهرتز تا میلی هرتز در حالت دامنه فرکانس تست میکنیم، دامنه فرکانس بالا که migration نامیده میشود نشان دهنده ویژگی مقاومت باتری به صورت شمای کلی است. با این وجود، ویژگیهای به خصوص لیتیوم یون در دامنه میانی فرکانس ها کهcharge transfer نام دارد وفرکانس پایین که diffusion نام دارد قرار دارد. باتری های با ظرفیت از بین رفته از انتقال شارژ پایین و ضریب انتشار فعال لیتیوم یون پایین رنج میبرند.

ارزیابی باتری در فرکانس زیر 1 هرتز نیازمند زمان تست طولانی است. در 1 میلی هرتز، برای مثال یک cycle 1000 ثانیه یا 16 دقیقه طول میکشد. و تعدادی نکات اطلاعاتی برای تکمیل آنالیز مورد نیاز است.تست های مکرر برای چند ثانیه انجام میگیرند و بیش از 5 دقیق طول نمیکشند. با نرم افزار شبیه سازی هوشمند، مدت زمان تست به کمترین زمان ممکن کاهش میابد.

در شکل 2، یک باتری سالم و خراب از فرکانس 0.1 هرتز تا 1 کیلو هرتز مورد تست قرار گرفته اند. اختلاف امپدانس در 1 هرتز و 10 هرتز بیشترین مقدار است. باید در نظر گرفت که خواندن مقاومت به تنهایی ارزش محدودی دارد همچنین وضعیت شارژ(SoC) و دما نیز بر نشانه ها تاثیر میگذارد و SoH را به هم میریزد. به علاوه، ساختار انواع باتری لیتیوم یون و نحوه مصرف آن بر نتایج تاثیر دارد. فرسوده شدن عادی با فرسوده شدن ساختگی تفاوت بسزایی دارند و دلیل این تفاوت هنوز کاملا واضح نیست.

تست فرکانس باتری سالم و ناسالم تلفن همراه

شکل2: تست فرکانس باتری سالم و ناسالم تلفن همراه

واریانس امپدانس زیر 10 هرتز نمایان هستند ومحور افقی برای محاسبه دامنه فرکانس لگاریتمی است.

Courtesy of Cadex

 

نتایج بدست آمده از دامنه فرکانس توسط Nyquist plot که توسط Harry Nyquist زمانی که در لابراتوار بل کار میکرد بهتر ارائه شده است، Nyquist plot نشان میدهد فرکانس پاسخ دهی سیستم خطی نشان دهنده دامنه و زاویه فاز هر قطعه با استفاده از فرکانس به عنوان پارامتر است. محور افقی نشانگر مقدار امپدانس واقعی و محور عمودی نمایانگر امپدانس تصور شده است.

 

شکل 3 نتایج تست باتری را بر اساس migration،charge transfer diffusion که توسط طرح Nyquist plot انجام شده طبقه بندی میکند. انتقال شار نشان داده شده در فرکانس بالا در سمت چپ نشانگر شخصیت مقاومتی باتری است، انتقال شارژ نشان داده شده به شکل نیم دایره در وسط نشانگر سینتیک باتری و بخش فرکانس پایین در سمت راست نشانگر پخش و انتشار است.

تست فرکانسی باتری

شکل3: طرح Nyquist به سه بخش فرکانس بالا، فرکانس میانی و فرکانس پایین طبقه بندی شده است.

بخش میانی یعنی نیم دایره بهترین نمایشگر رفتار باتری است. باتری های بزرگتر نیازمند فرکانس پایینتر هستند.

Courtesy of Cadex

 

لیتیوم یون شباهت های زیادی به باتری سرب اسید دارد، Spectro technolog که برای اندازه گیری ظرفیت باتری های سرب اسید استفاده میشود قادر است برای لیتیوم یون نیز راهکار عملی باشد.

 

خلاصه

هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.

ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.

 

 

انواع باتری های لیتیوم برای خودروهای برقی از نوع لیتیوم یون و لیتیوم فسفات و انواع قطعات جانبی مورد نیاز شامل سیستم مدیریت، سلول، ادوات و شارژر

 

انواع باتری لیتیوم و قطعات خودروهای برقی

انواع بی ام اس باتری لیتیومخودروهای برقی  انواع شارژر باتری لیتیوم  خودروهای برقی

انواع سلول باتری لیتیوم خودروهای برقی  انواع ادوات باتری لیتیوم  خودروهای برقی

انواع پک باتری لیتیوم  خودروهای برقی

 

مقالات مرتبط

مزایای باتری های لیتیوم یون

مزایای باتری های لیتیوم یون
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

عموماً باتری های لیتیوم یون بسیار قابل اعتمادتر از تکنولوژی های قدیمی تر نظیر نیکل کادمیوم (NiCd) هستند و مشکل اثر حافظه بر اثر دفعات شارژ در آنها وجود ندارد.

نحوه کار باتری لیتیوم یون

نحوه کار باتری لیتیوم یون
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

همانند هر باتری دیگری باتری قابل شارژ لیتیوم یون از چند جزء مولد برق به نام سلول تشکیل شده است. هر سلول از سه جزء اصلی به نام های الکترود مثبت ( که به مثبت باتری یا ترمینال مثبت متصل است)، الکترود منفی (که به منفی باتری یا ترمینال منفی متصل است) و ماده شیمیایی به نام الکترولیت که در بین آنها قرار دارد تشکیل شده است.

نحوه شارژ باتری لیتیوم

نحوه شارژ باتری لیتیوم
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

باتری های لیتیوم یون بالاترین درجه از کارایی را دارند که برای استفاده از آن باید به نحو صحیح شارژ شوند.در صورتیکه شارژکردن باتری لیتیوم یون به درستی انجام نشود به کارکرد باتری صدمه رسیده و حتی ممکن است کاملاً خراب شود، بنابراین اینکار با دقت کافی و به درستی باید انجام شود.شارژ صحیح باتری های لیتیوم یون باعث کارایی بهتر و طول عمر بیشینه این نوع باتری ها می‌شود. در نتیجه، شارژ صحیح توسط سیستم مدیریت باتری (BMS) انجام میگیرد. که نحوه شارژ شدن، تخلیه شدن و سرعت شارژ و دشارژ را کنترل میکند.

مدل‌ های موجود برای باتری

مدل‌ های موجود برای باتری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

در این مقاله به بیان برخی مفاهیم و پیش­ نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداول­ترین مدل­های ریاضی موجود برای باتری­ لیتیوم-یون مطرح می­شود، سپس یکی از تازه ­ترین پژوهش­ها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح می­شود.

معرفی انواع باتری های مبتنی بر لیتیوم

معرفی انواع باتری های مبتنی بر لیتیوم
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.

رونق استفاده از خودروهای برقی با بومی سازی باتری های لیتیومی + فیلم

رونق استفاده از خودروهای برقی با بومی سازی باتری های لیتیومی + فیلم
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.

طرح تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری دوچرخه برقی

طرح تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری دوچرخه برقی
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

جهت تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی قبل از انتخاب باتری مناسب برای دوچرخه برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های دوچرخه برقی استفاده میشود آشنا شوید

طرح تعویض باتری فرسوده موتور برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری موتور برقی

طرح تعویض باتری فرسوده موتور برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری موتور برقی
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید

معرفی باتری های پیشنهادی انواع موتور و اسکوتر های برقی بازار ایران

معرفی باتری های پیشنهادی انواع موتور و اسکوتر های برقی بازار ایران
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها می‌پردازد.

آموزش و اطلاعات خودروهای الکتریکی و قطعات وابسته

آموزش و اطلاعات خودروهای الکتریکی و قطعات وابسته
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،‌ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده

معرفی باتری لیتیوم انواع موتور سیکلت برقی 72 ولت بازار ایران

معرفی باتری لیتیوم انواع موتور سیکلت برقی 72 ولت بازار ایران
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 72 ولت با 6 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر می‌پردازد.

معرفی باتری لیتیوم انواع اسکوتر و موتور سیکلت برقی 48 ولت بازار ایران

معرفی باتری لیتیوم انواع اسکوتر و موتور سیکلت برقی 48 ولت بازار ایران
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 48 ولت با 4 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر می‌پردازد.

سیستم مدیریت باتری (BMS) چیست؟

سیستم مدیریت باتری (BMS) چیست؟
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

سیستم مدیریت باتری یا BMS به عنوان مغز یک پک باتری در نظر گرفته می‌شود. یک مداری است که با یک الگوریتم ترکیب شده که ولتاژ، جریان و دمای سلول‌های یک پک باتری را نظارت می‌کند و عملکرد و ایمنی هر سلول‌ را بصورت جداگانه در یک پک باتری تضمین می‌کند. همچنین مسئول تعادل در شارژ، اندازه گیری SOC و SOH سلول ها و بسیاری از عملکردهای مهم دیگر است.

محصولات مرتبط
پک باتری دوچرخه برقیپک باتری دوچرخه برقی12,339,000 تومان
+
_
36 ولت 10.4 آمپرساعت
48 ولت 15.6 آمپرساعت
48 ولت 13 آمپرساعت
24 ولت 10.4 آمپرساعت
36 ولت 18.2 آمپرساعت
36 ولت 15.6 آمپرساعت
24 ولت 20.8 آمپرساعت
24 ولت 15.6 آمپرساعت
36 ولت 10.4 آمپرساعت
پک باتری 24 ولت لیتیوم یونپک باتری 24 ولت لیتیوم یون7,403,000 تومان
+
_
HAX-24V10.4Ah (مناسب دوچرخه برقی)
HAX-24V13Ah (مناسب دوچرخه برقی)
HAX-24V20.8Ah
HAX-24V7.8Ah (مناسب دوچرخه برقی)
HAX-24V10.4Ah (مناسب دوچرخه برقی)
سلول باتری لیتیوم یون CHAMسلول باتری لیتیوم یون CHAM192,000 تومان
+
_
18650-3.6V2600mAh (بسته 1 عددی)
18650-3.6V2600mAh (بسته 1000 تایی)
18650-3.6V2600mAh (بسته 100 تایی)
18650-3.6V2600mAh (بسته 1 عددی)
پک باتری 36 ولت لیتیوم یون پک باتری 36 ولت لیتیوم یون 16,589,000 تومان
+
_
36 ولت 18.2 آمپرساعت
36 ولت 13 آمپرساعت
36 ولت 10.4 آمپرساعت
36 ولت 15.6 آمپرساعت
36 ولت 7.8 آمپرساعت
36 ولت 18.2 آمپرساعت
سلول باتری لیتیوم فسفات صباسلول باتری لیتیوم فسفات صبا796,000 تومان
+
_
38120-3.2V-10Ah
38120-3.2V-10Ah
شارژر باتری لیتیوم یون 36 ولت 2 آمپر 10Sشارژر باتری لیتیوم یون 36 ولت 2 آمپر 10S1,234,000 تومان
+
_
Liito-Kala-42V2A
36V2A li-ion battery charger
Liito-Kala-42V2A
سیستم مدیریت باتری لیتیوم یون 24 ولت 7Sسیستم مدیریت باتری لیتیوم یون 24 ولت 7S1,166,000 تومان
+
_
7S20A li-ion BMS
7S25A li-ion BMS
7S100A li-ion BMS
7S60A li-ion BMS
7S22A li-ion BMS-PCM
7S20A li-ion BMS
سلول باتری لیتیوم یون BAKسلول باتری لیتیوم یون BAK220,000 تومان
+
_
18650-3.6V-3000mAh-BAK
18650-3.6V-2900mAh-BAK
18650-3.6V-2900mAh-2C-(DMEGC)
18650-3.6V-3000mAh-BAK
سلول باتری لیتیوم یون LISHENسلول باتری لیتیوم یون LISHEN342,100 تومان
+
_
21700-3.6V-4000mAh
21700-3.6V-4000mAh
ورق عایق چسب دار ورق عایق چسب دار 100,000 تومان
+
_
0.25x68x1000mm
0.4x134x39mm
0.25mm-18650-1P (بسته 108 عددی)
0.25mm-18650-1P (بسته 6 عددی)
0.25x68x1000mm
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
logo-samandehi
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
زنجان: بلوار پروفسور ثبوتی - پارک علم و فناوری علوم پایه - واحد 315
تلفنهای تماس :
02433154413
02128429945
09981071773 (WhatsApp)
info@evparts.ir
whatsuppinterestlinkedinfacebooktelegraminstagramsorosh