نحوه تست باتری های لیتیومی
با افزایش تعداد سلول های لیتیوم یون در پک های باتری و افزایش روز افزون تعداد خودرو های برقی، یک روش موثر و سریع برای تست سلول ها مورد نیاز است. برخی تست ها انجام شده است از جمله اندازه گیری مقاومت داخلی که پیچیدگی های خاصی دارد، افزودنی های سلول های لیتیوم یون جدید مقاومت داخلی آن را تقریبا در تمام طول عمر سلول ها پایین نگه میدارد که در نتیجه این تست خیلی قابل اعتماد نیست.
Electrochemical dynamic response
در این روش جریان عبوری بین الکترود ها بر اساس آنالیز دامنه زمان با بارگزاری پالسی کوتاه اندازه گیری میشود. زمان پاسخدهی به ضربه و ریکاوری اندازه گیری میشود، و توسط یک الگوریتم با تعدادی پارامتر مشخص مقایسه میشود. همانطور که در شکل شماره 1 دیده میشود، یک باتری خوب در مقابل ضربه به خوبی مقابله میکند و خیلی سریع زیکاور میشود در صورتیکه تاثیر بر روی باتری ضعیفتر بزرگتر است و زمان ریکاور شدن نیز بیشتر. شکل یک مفهوم تکنولوژی را شرح میدهد.
شکل 1: Electrochemical dynamic response
جریان بین صفحات مثبت و منفی را اندازه گیری میکند. یک باتری خوب پس از ضربه بسیار سریع ریکاور میشود در حالی که پک باتری ضعیفتر به آرامی ریکاور میشود.
U.S. Patent 7,622,929 Courtesy of Cadex
باتری های لیتیوم یون نرخ انتشار متفاوتی دارند، لیتیوم پلیمر با الکترولیت ژل از لیتیوم یون بسیار سریعتر است و در نتیجه پارامتر های مخصوص خود را برای دقت عمل نیاز دارد.مواد خاص فعال و افزودنی هایی که توسط تولید کنندگان مخفی نگهداری میشوند مراحل تست را پیچیده تر میکند.
کادکس تلاش بیشتری برای تست تک سلول های لیتیوم یونی که در تلفن های همراه استفاده میشوند کرده است، موضوع این است که پک های باتری با سلول های بیشتر در بازه گسترده ای از وضعیت شارژ تست کنیم که شامل ترکیب تست بازه زمان با فرکانس دامنه است.
زمانی که باتری را از دامنه فرکانس کیلوهرتز تا میلی هرتز در حالت دامنه فرکانس تست میکنیم، دامنه فرکانس بالا که migration نامیده میشود نشان دهنده ویژگی مقاومت باتری به صورت شمای کلی است. با این وجود، ویژگیهای به خصوص لیتیوم یون در دامنه میانی فرکانس ها کهcharge transfer نام دارد وفرکانس پایین که diffusion نام دارد قرار دارد. باتری های با ظرفیت از بین رفته از انتقال شارژ پایین و ضریب انتشار فعال لیتیوم یون پایین رنج میبرند.
ارزیابی باتری در فرکانس زیر 1 هرتز نیازمند زمان تست طولانی است. در 1 میلی هرتز، برای مثال یک cycle 1000 ثانیه یا 16 دقیقه طول میکشد. و تعدادی نکات اطلاعاتی برای تکمیل آنالیز مورد نیاز است.تست های مکرر برای چند ثانیه انجام میگیرند و بیش از 5 دقیق طول نمیکشند. با نرم افزار شبیه سازی هوشمند، مدت زمان تست به کمترین زمان ممکن کاهش میابد.
در شکل 2، یک باتری سالم و خراب از فرکانس 0.1 هرتز تا 1 کیلو هرتز مورد تست قرار گرفته اند. اختلاف امپدانس در 1 هرتز و 10 هرتز بیشترین مقدار است. باید در نظر گرفت که خواندن مقاومت به تنهایی ارزش محدودی دارد همچنین وضعیت شارژ(SoC) و دما نیز بر نشانه ها تاثیر میگذارد و SoH را به هم میریزد. به علاوه، ساختار انواع باتری لیتیوم یون و نحوه مصرف آن بر نتایج تاثیر دارد. فرسوده شدن عادی با فرسوده شدن ساختگی تفاوت بسزایی دارند و دلیل این تفاوت هنوز کاملا واضح نیست.
شکل2: تست فرکانس باتری سالم و ناسالم تلفن همراه
واریانس امپدانس زیر 10 هرتز نمایان هستند ومحور افقی برای محاسبه دامنه فرکانس لگاریتمی است.
Courtesy of Cadex
نتایج بدست آمده از دامنه فرکانس توسط Nyquist plot که توسط Harry Nyquist زمانی که در لابراتوار بل کار میکرد بهتر ارائه شده است، Nyquist plot نشان میدهد فرکانس پاسخ دهی سیستم خطی نشان دهنده دامنه و زاویه فاز هر قطعه با استفاده از فرکانس به عنوان پارامتر است. محور افقی نشانگر مقدار امپدانس واقعی و محور عمودی نمایانگر امپدانس تصور شده است.
شکل 3 نتایج تست باتری را بر اساس migration،charge transfer diffusion که توسط طرح Nyquist plot انجام شده طبقه بندی میکند. انتقال شار نشان داده شده در فرکانس بالا در سمت چپ نشانگر شخصیت مقاومتی باتری است، انتقال شارژ نشان داده شده به شکل نیم دایره در وسط نشانگر سینتیک باتری و بخش فرکانس پایین در سمت راست نشانگر پخش و انتشار است.
شکل3: طرح Nyquist به سه بخش فرکانس بالا، فرکانس میانی و فرکانس پایین طبقه بندی شده است.
بخش میانی یعنی نیم دایره بهترین نمایشگر رفتار باتری است. باتری های بزرگتر نیازمند فرکانس پایینتر هستند.
Courtesy of Cadex
لیتیوم یون شباهت های زیادی به باتری سرب اسید دارد، Spectro technolog که برای اندازه گیری ظرفیت باتری های سرب اسید استفاده میشود قادر است برای لیتیوم یون نیز راهکار عملی باشد.
خلاصه
هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.
انواع باتری های لیتیوم برای خودروهای برقی از نوع لیتیوم یون و لیتیوم فسفات و انواع قطعات جانبی مورد نیاز شامل سیستم مدیریت، سلول، ادوات و شارژر
عموماً باتری های لیتیوم یون بسیار قابل اعتمادتر از تکنولوژی های قدیمی تر نظیر نیکل کادمیوم (NiCd) هستند و مشکل اثر حافظه بر اثر دفعات شارژ در آنها وجود ندارد.
همانند هر باتری دیگری باتری قابل شارژ لیتیوم یون از چند جزء مولد برق به نام سلول تشکیل شده است. هر سلول از سه جزء اصلی به نام های الکترود مثبت ( که به مثبت باتری یا ترمینال مثبت متصل است)، الکترود منفی (که به منفی باتری یا ترمینال منفی متصل است) و ماده شیمیایی به نام الکترولیت که در بین آنها قرار دارد تشکیل شده است.
باتری های لیتیوم یون بالاترین درجه از کارایی را دارند که برای استفاده از آن باید به نحو صحیح شارژ شوند.در صورتیکه شارژکردن باتری لیتیوم یون به درستی انجام نشود به کارکرد باتری صدمه رسیده و حتی ممکن است کاملاً خراب شود، بنابراین اینکار با دقت کافی و به درستی باید انجام شود.شارژ صحیح باتری های لیتیوم یون باعث کارایی بهتر و طول عمر بیشینه این نوع باتری ها میشود. در نتیجه، شارژ صحیح توسط سیستم مدیریت باتری (BMS) انجام میگیرد. که نحوه شارژ شدن، تخلیه شدن و سرعت شارژ و دشارژ را کنترل میکند.
در این مقاله به بیان برخی مفاهیم و پیش نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداولترین مدلهای ریاضی موجود برای باتری لیتیوم-یون مطرح میشود، سپس یکی از تازه ترین پژوهشها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح میشود.
در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.
به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.
جهت تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی قبل از انتخاب باتری مناسب برای دوچرخه برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های دوچرخه برقی استفاده میشود آشنا شوید
جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها میپردازد.
آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 72 ولت با 6 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 48 ولت با 4 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
سیستم مدیریت باتری یا BMS به عنوان مغز یک پک باتری در نظر گرفته میشود. یک مداری است که با یک الگوریتم ترکیب شده که ولتاژ، جریان و دمای سلولهای یک پک باتری را نظارت میکند و عملکرد و ایمنی هر سلول را بصورت جداگانه در یک پک باتری تضمین میکند. همچنین مسئول تعادل در شارژ، اندازه گیری SOC و SOH سلول ها و بسیاری از عملکردهای مهم دیگر است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |