بررسی و معرفی 3 سیستم رانش طراحی شده برای پیاده سازی بر روی خودرو برقی شهری سبک و سنگین و وانت و ون نفربر برقی
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
محصول مرتبط : انواع موتور سنکرون آهنربای دائم - PMSM
خودرو برقی با وزن کلی 1200 کیلوگرم، شیب پیمایی 26 درصد، سرعت نهایی 110 کیلومتر برساعت و توان بیشینه 35 کیلووات
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 15 کیلووات و توان بیشینه 35 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی خودرو الکتریکی با وزن کلی 1200 کیلوگرم که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 8.5 به سرعت نهایی 110 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 26 درصد معادل 14.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 144 ولت 90 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 85 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-35-100-144 | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
15 kW | 32 Nm | 26 % | 26 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
35 kW | 100 Nm | 110 km/h | 230 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
14.7 kW | 8.5 | 900 kg | 135 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
144 V | 55 cm | 1200 kg | 00,000 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 135 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 230 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 110 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
محصول مرتبط : انواع موتور سنکرون آهنربای دائم - PMSM
خودرو برقی با وزن کلی 1500 کیلوگرم، شیب پیمایی 30 درصد، سرعت نهایی 120 کیلومتر برساعت و توان بیشینه 45 کیلووات
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 20 کیلووات و توان بیشینه 45 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی خودرو الکتریکی با وزن کلی 1.5 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 10.5 به سرعت نهایی 120 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 30 درصد معادل 16.7 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 320 ولت 90 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 200 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX45-120-320 | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
20 kW | 47 Nm | 30 % | 28.8 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
45 kW | 120 Nm | 120 km/h | 210 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
19.9 kW | 10.5 | 1100 kg | 166 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
320 V | 55 cm | 1500 kg | 00,000 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 166 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 210 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 120 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
محصول مرتبط : انواع موتور سنکرون آهنربای دائم - PMSM
خودرو برقی با وزن کلی 2500 کیلوگرم، شیب پیمایی 23 درصد، سرعت نهایی 130 کیلومتر برساعت و توان بیشینه 70 کیلووات
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 30 کیلووات و توان بیشینه 70 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی خودرو الکتریکی با وزن کلی 2.5 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 60 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 10.5 به سرعت نهایی 130 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 23 درصد معادل 13 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 336 ولت 150 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 270 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX70-165-336 | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
30 kW | 70 Nm | 23 % | 50.4 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
70 kW | 165 Nm | 130 km/h | 270 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
29.2 kW | 10.5 | 1800 kg | 224 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
336 V | 60 cm | 2500 kg | 00,000 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 224 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 270 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 130 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
محصول مرتبط : انواع موتور سه فاز AC induction
وانت پیکاپ برقی با وزن کلی 2000 کیلوگرم، شیب پیمایی 24 درصد، سرعت نهایی 54 کیلومتر برساعت و توان بیشینه 10 کیلووات
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 5 کیلووات و توان بیشینه 10 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی وانت الکتریکی با وزن کلی 2 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 13 به سرعت نهایی 54 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 24 درصد معادل 13.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 72 ولت 100 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 85 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-5-48-18N | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
5 kW | 16 Nm | 24 % | 7.2 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
10 kW | 100 Nm | 54 km/h | 85 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
5.5 kW | 13 | 1000 kg | 102 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
72 V | 55 cm | 2000 kg | 00,000 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 102 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 85 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 54 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
محصول مرتبط : انواع موتور سه فاز AC induction
وانت پیکاپ برقی با وزن کلی 2500 کیلوگرم، شیب پیمایی 26 درصد، سرعت نهایی 50 کیلومتر برساعت و توان بیشینه 20 کیلووات
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 7.5 کیلووات و توان بیشینه 20 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی وانت الکتریکی با وزن کلی 2.5 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 14 به سرعت نهایی 50 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 26 درصد معادل 14.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 72 ولت 180 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 130 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-7.5-72-18N | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
7.5 kW | 24 km | 26 % | 12.9 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
20 kW | 125 Nm | 50 km/h | 130 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
6 kW | 14 | 1500 kg | 120 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
72 V | 55 cm | 2500 kg | 00,000 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 120 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 130 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 50 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
محصول مرتبط : انواع موتور سه فاز AC induction
وانت پیکاپ برقی با وزن کلی 3000 کیلوگرم، شیب پیمایی 20 درصد، سرعت نهایی 56 کیلومتر برساعت و توان بیشینه 20 کیلووات
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 10 کیلووات و توان بیشینه 20 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی وانت الکتریکی با وزن کلی 3 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 67 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 15 به سرعت نهایی 56 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 20 درصد معادل 11.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 96 ولت 150 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 120 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-10-96-18N | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
10 kW | 32 km | 20 % | 14.4 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
20 kW | 130 Nm | 56 km/h | 120 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
8.2 kW | 15 | 2000 kg | 145 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
96 V | 67 cm | 3000 kg | 00,000 دلار |
مصرف انرژی این سیستم رانش برابر 145 وات ساعت بر کیلومتر و مسافت پیمایشی 120 کیلومتر در شرایط با پیمایش در سرعت نهایی 56 کیلومتر بر ساعت در شیب 0 درصد محاسبه شده است.
با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، رانندگان موتورسیکلت ها عمدتاً به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم میشوند.
ضرایب مقاومت هوا اشکال مختلف برای طراحی خودرو
از این قسمت شما میتوانید نقشه ها و ابعاد موتورهای مورد استفاده در خودرو های برقی اعم از موتور DC جاروبک دار یا براش، مید و هاب موتور DC بدون جاروبک یا براشلس، موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) و موتور سه فاز القایی (AC Induction) را ببینید.
امروزه با توجه به آلودگی بیش از حد هوای شهرهای بزرگ بخصوص کلان شهر تهران و همچنین در مرز هشدار قرار داشتن هوای شهر در اکثر اوقات نیاز به اتتخاذ راهکاری عملیاتی نه در حد واردات موتورهای الکتریکی با قیمت های سرسام آور، بلکه راهکاری عملی متناسب با نیاز مصرف کنندگان و بودجه ی آنها احساس میشود.
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.
عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودروهای الکتریکی،چیزی که جایگزین موتورهای احتراق داخلی میشود، یک موتور الکتریکی است.
توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک های کنترل، فضایی را برای انواع موتورهای الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.
موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای کاربردهای خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
بررسی مشخصات فنی و معرفی 10 اسکوتر و ماپد (Moped) برقی بازار اروپا
وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها به عنوان جایگزینی مستقیم برای خودروها در حال تکامل شناخته میشوند، بلکه بسیاری از خودروسازان تلاش میکنند ما را تشویق کنند تا نحوه رفت و آمد خود را دوباره ارزیابی کنیم. حمل و نقل شهری بخش مهمی از این امر است، بنابراین ما نگاهی انداختهایم به اینکه چه خودروهای برقی دو و چهار نفره در دسترس هستند و چه چیزی در راه است.
محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودروهای برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی
اگر میخواهید وسیله نقلیه برقی مانند دوچرخه، سه چرخه، موتورسیکلت، اسکوتر یا خودرو برقی طراحی کنید، اطلاعات زیر کمکتان میکند.
بررسی و معرفی محصولات روز و تدوین و ترجمه مقالات وب سایتهای مرجع خودروهای الکتریکی
همه ما میدانیم که آلودگی هوا یک موضوع مهم جهانی است که باعث مرگ و میر های زودرس و بیماری ها در سراسر جهان میشود. هر یک از ما خواسته یا ناخواسته ردپای کربن را بر روی محیط زیست میگزاریم و موجب ایجاد خطرات زیست محیطی هستیم.
در حالی که تغییرات و پیشرفت ها در زمینه خودروهای الکتریکی در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار میکند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.
سرعت، مسافت طی شده، گشتاور و تمامی پارامترهای حیاتی یک خودروی الکتریکی فقط به مشخصات موتور و پک باتری مورد استفاده در خودرو بستگی دارد. استفاده از یک موتور قدرتمند مشکل بزرگی نیست، مشکل در طراحی یک پک باتری است که بتواند جریان کافی برای موتور را تامین کند، بدون اینکه طول عمر آن کاهش بیابد.
شارژرهای تمام خودروهای الکتریکی از شارژ تک فاز پشتیبانی میکنند. آنها را میتوان به پریزهای استاندارد وصل کرد، اما مشکل این است که سوکت های استاندارد قدرت کافی بیشتر از16 amh را فراهم نمیکند. در نتیجه، اکثر خودروهای الکتریکی وقتی به پریزهای استاندارد وصل میشوند، نمیتوانند بیش از 10 آمپر جریان برق بکشند. این به این معنی است که زمان شارژ بسیار طولانی خواهد بود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |