انواع موتورهای مورد استفاده در خودروهای برقی
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودروهای الکتریکی،چیزی که جایگزین موتورهای احتراق داخلی میشود، یک موتور الکتریکی است.توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک های کنترل، فضایی را برای انواع موتورهای الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای کاربردهای خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.
انواع موتورهای الکتریکی مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی
موتور DC سری (DC Series Motor)
موتور DC بدون جاروبک (Brushless DC Motor)
موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) (Permanent Magnet Synchronous Motor)
موتورهای سه فاز AC القایی (Three Phase AC Induction Motors)
موتورهای رلوکتانس سوئیچ شده (SRM) (Switched Reluctance Motors)
1. موتور DC سری
قابلیت گشتاور راه اندازی بالای موتور DC سری آن را به گزینه ای مناسب برای کاربردهای کششی و خودروهای کشنده تبدیل میکند. این موتور پرکاربردترین موتور برای کاربرد کششی در اوایل دهه 1900 بود. از مزایای این موتور میتوان به کنترل آسان سرعت اشاره کرد و همچنین میتواند افزایش ناگهانی بار را تحمل کند.
تمام این ویژگی ها آن را به یک موتور کششی ایده آل تبدیل میکند. عیب اصلی موتور سری DC تعمیر و نگهداری بالا به دلیل جاروبک ها و کموتاتورها است. از این موتورها در راه آهن هند استفاده میشود. این موتور در دسته موتورهای جاروبک دار DC قرار میگیرد.
این نوع موتور در لیفتراک های برقی و خودروهای تمیز کننده زمین (Scrubber) کاربرد بیشتری دارد.
2. موتورهای DC بدون جاروبک
موتورهای براشلس DC شبیه به موتورهای DC با آهنرباهای دائمی است. به دلیل نداشتن چیدمان کموتاتور و جاروبک به آن براشلس (بدون جاروبک) میگویند. کموتاسیون در این موتور به صورت الکترونیکی انجام میشود به همین دلیل موتورهای BLDC بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. موتورهای BLDC دارای ویژگی های کششی مانند گشتاور راه اندازی بالا، راندمان بالا در حدود 95-98٪ و غیره هستند. موتورهای BLDC برای رویکرد طراحی با چگالی توان بالا مناسب هستند. موتورهای BLDC به دلیل ویژگی های کششی آن، ترجیح داده شده ترین موتورها برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی هستند. شما میتوانید با مقایسه موتورهای BLDC با موتورهای جاروبک دار معمولی اطلاعات بیشتری کسب کنید.
همچنین موتورهای BLDC دو نوع دارند:
i. موتور BLDC نوع بیرونی (هاب):
در این نوع روتور موتور در خارج و استاتور در داخل وجود دارد. به آن موتور هاب نیز میگویند زیرا چرخ مستقیماً به روتور بیرونی متصل است. این نوع موتورها نیازی به سیستم دنده خارجی یا ضریب گیربکس ندارند. در بعضی مدل ها، خود موتور دارای چرخ دنده های سیاره ای داخلی است. این موتور باعث میشود که وسیله نقلیه کلی کمتر حجیم شود زیرا به هیچ سیستم دنده ای نیاز ندارد. همچنین فضای مورد نیاز برای نصب موتور و مکانیزم انتقال قدرت را حذف میکند. محدودیتی در ابعاد موتور وجود دارد که توان خروجی را در پیکربندی داخل روتور محدود میکند. این موتور به طور گسترده ای توسط سازندگان خودروهای الکتریکی و دوچرخ های سبک ترجیح داده و استفاده میشود.
محصول مرتبط: انواع هاب موتور براشلس (BLDC Hub motors)
ii.موتور BLDC نوع درونی (مرکزی):
در این نوع روتور موتور در داخل و استاتور مانند موتورهای معمولی بیرون است. این موتورها برای انتقال نیرو به چرخها به یک سیستم انتقال خارجی نیاز دارند، به همین دلیل پیکربندی بیرونی (مید موتور) در مقایسه با پیکربندی درونی (هاب موتور) کمی حجیم است. بسیاری از تولیدکنندگان سه چرخ از موتورهای BLDC استفاده میکنند. سازندگان موتور سیکلت و اسکوتر با کارایی پایین و متوسط نیز از موتورهای BLDC برای نیروی محرکه استفاده میکنند.
محصول مرتبط : انواع موتور براشلس (BLDC) مرکزی (Mid-Drive)
به این دلایل است که این موتور به طور گسترده ای برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی ترجیح داده میشود. اشکال اصلی هزینه بالا به دلیل آهنرباهای دائمی است. بارگذاری بیش از حد موتور بیش از حد معینی باعث کاهش عمر آهنرباهای دائمی به دلیل شرایط حرارتی میشود.
نوع BLDC مرکزی مورد استفاده در اسکوتر Ather
3. موتور سنکرون آهنربای دائم (PMSM)
این موتور نیز شبیه موتور BLDC است که دارای آهنرباهای دائمی روی روتور است. مشابه موتورهای BLDC، این موتورها همچنین دارای ویژگی های کششی مانند چگالی توان بالا و راندمان بالا هستند. تفاوت این است که PMSM دارای EMF پشت سینوسی است در حالی که BLDC دارای EMF پشت ذوزنقه ای است. موتورهای سنکرون مغناطیس دائمی برای توان بالاتر در دسترس هستند. PMSM بهترین انتخاب برای کاربردهای با کارایی بالا مانند اتومبیل، اتوبوس است. علیرغم هزینه بالا، PMSM رقابت سختی را برای موتورهای القایی به دلیل افزایش بازده نسبت به موتورهای القایی ایجاد میکند. PMSM نیز از موتورهای BLDC گرانتر است. اکثر خودروسازان از موتورهای PMSM برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی خود استفاده میکنند. به عنوان مثال، تویوتا پریوس، شورولت بولت EV، فورد فوکوس الکتریک، موتورسیکلت های صفر S/SR، نیسان لیف، هندا آکورد، بی ام و i3 و غیره از موتور PMSM برای پیشرانه استفاده میکنند.
عکس :موتور سنکرون مگنت دائم تویوتا پریوس 2004
محصول مرتبط : انواع موتور سنکرون آهنربای دائم - PMSM
4. موتورهای القایی AC سه فاز
موتورهای القایی مانند موتورهای سری DC تحت عملکرد ولتاژ ثابت و فرکانس ثابت دارای گشتاور راه اندازی بالایی نیستند. اما این ویژگی را میتوان با استفاده از تکنیک های کنترل مختلف مانند روش های FOC یا v/f تغییر داد. با استفاده از این روش های کنترل، حداکثر گشتاور در هنگام راه اندازی موتور که برای اعمال کشش مناسب است، در دسترس قرار میگیرد. موتورهای القایی قفس سنجابی به دلیل نگهداری کمتر عمر طولانی دارند. موتورهای القایی را میتوان تا بازده 92-95 درصد طراحی کرد. اشکال موتور القایی این است که به مدار اینورتر پیچیده نیاز دارد و کنترل موتور دشوار است.
در موتورهای آهنربای دائم، آهنرباها به چگالی شار B کمک میکنند. بنابراین، تنظیم مقدار B در موتورهای القایی در مقایسه با موتورهای آهنربای دائم آسان است. زیرا در موتورهای القایی مقدار B را میتوان با تغییر ولتاژ و فرکانس (V/f) بر اساس نیاز گشتاور تنظیم کرد. این به کاهش تلفات کمک میکند که به نوبه خود کارایی را بهبود میبخشد.
ویژگی موتور القایی سه فاز / ویژگی موتور القایی سه فاز تحت کنترل شار گرا
تسلا مدل S بهترین مثال برای اثبات کارایی بالای موتورهای القایی در مقایسه با همتایان خود است. با انتخاب موتورهای القایی، تسلا ممکن است بخواهد وابستگی به آهنرباهای دائمی را از بین ببرد. حتی ماهیندرا Reva e2o از یک موتور القایی سه فاز برای پیشرانه خود استفاده میکند. سازندگان بزرگ خودرو مانند موتورهای تاتا قصد دارند از موتورهای القایی در خودروها و اتوبوس های خود استفاده کنند. شرکت سازنده موتورهای دو چرخ TVS یک اسکوتر برقی را روانه بازار خواهد کرد که از موتور القایی برای پیشرانه خود استفاده میکند. موتورهای القایی به دلیل ارزان بودن، انتخاب ارجح برای خودروهای الکتریکی با عملکرد بالا هستند. مزیت دیگر این است که میتواند شرایط محیطی ناهموار را تحمل کند. با توجه به این مزایا، راه آهن هند شروع به جایگزینی موتورهای DC خود با موتورهای القایی AC کرده است.
موتور القایی (منبع تصویر: OrientalMotor)
محصول مرتبط : انواع موتور سه فاز AC induction
5. موتورهای رلوکتانس سوئیچینگ (SRM)
موتورهای سوئیچ رلوکتانس دسته ای از موتورهای رلوکتانس متغیر با برجستگی مضاعف هستند. موتورهای سوئیچ رلوکتانس از نظر ساخت و ساز ساده و مقاوم هستند. روتور SRM قطعه ای از فولاد چند لایه است که هیچ سیم پیچ یا آهنربای دائمی روی آن وجود ندارد. این باعث میشود که اینرسی روتور کمتر شود که به شتاب زیاد کمک میکند. ماهیت قوی SRM آن را برای کاربردهای با سرعت بالا مناسب میکند. SRM همچنین چگالی توان بالایی را ارائه میدهد که برخی از ویژگی های مورد نیاز وسایل نقلیه الکتریکی است. از آنجایی که گرمای تولید شده بیشتر به استاتور محدود میشود، خنک کردن موتور آسان تر است. بزرگترین اشکال SRM پیچیدگی در کنترل و افزایش مدار سوئیچینگ است. مشکل دیگر این است که نویز نیز دارد. هنگامی که SRM وارد بازار تجاری شد، میتواند در آینده جایگزین موتورهای PMSM و القایی شود.
موتور رلوکتانس سوئیچ (Switched Reluctance Motor)
برای انتخاب موتور وسیله نقلیه الکتریکی مناسب، ابتدا باید الزامات عملکردی که خودرو باید برآورده کند، شرایط عملیاتی و هزینه های مربوط به آن را فهرست کرد. به عنوان مثال، وسایل نقلیه کارتینگ و کاربردهای دو چرخ که به عملکرد کمتر (عمدتا کمتر از 3 کیلو وات) با هزینه کم نیاز دارند، بهتر است با موتورهای BLDC Hub همراه باشند. برای سه چرخ و دو چرخ نیز خوب است موتورهای BLDC هاب یا مید را انتخاب کنید. برای کاربردهای با قدرت بالا مانند موتورهای دو چرخ با عملکرد بالا، اتومبیلها، اتوبوسها، کامیونها، انتخاب موتور ایدهآل موتورهای PMSM یا القایی خواهد بود. هنگامی که موتور رلوکتانس سنکرون و موتور رلوکتانس سوئیچ شده به عنوان موتورهای مقرون به صرفه تر از PMSM یا القایی هستند، میتوان گزینههای بیشتری از انواع موتور برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی داشت.
منبع مقاله : سایت circuitdigest.com
انواع الکتروموتور وسایل نقیه الکتریکی، خودرو ون برقی موتورسیکلت برقی، اسکوتر برقی و دوچرخه برقی شامل انواع الکتروموتورهای هاب و مید (مرکزی)
در موتور های جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush-less DC) سنسور اثر هال بجای یک جابجاگر مکانیکی "commutator" و جاروبکها "Brushes" استفاده میشود.
جهت تست سنسورهای اثر هال به ترتیب زیر عمل نمایید.
با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، رانندگان موتورسیکلت ها عمدتاً به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم میشوند.
از این قسمت شما میتوانید نقشه ها و ابعاد موتورهای مورد استفاده در خودرو های برقی اعم از موتور DC جاروبک دار یا براش، مید و هاب موتور DC بدون جاروبک یا براشلس، موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) و موتور سه فاز القایی (AC Induction) را ببینید.
امروزه با توجه به آلودگی بیش از حد هوای شهرهای بزرگ بخصوص کلان شهر تهران و همچنین در مرز هشدار قرار داشتن هوای شهر در اکثر اوقات نیاز به اتتخاذ راهکاری عملیاتی نه در حد واردات موتورهای الکتریکی با قیمت های سرسام آور، بلکه راهکاری عملی متناسب با نیاز مصرف کنندگان و بودجه ی آنها احساس میشود.
جهت تغییر جهت چرخش موتور براشلس از حالت استاندارد به معکوس به دو صورت زیر عمل نمائید:
یک موتور، انرژی الکتریکی عرضه شده را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. انواع مختلفی از موتورها معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند. در این میان موتورهای DC بدون جاروبک (BLDC) دارای راندمان بالا و قابلیت کنترل عالی هستند و در بسیاری از برنامه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. موتور BLDC نسبت به انواع دیگر موتور دارای مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی است.
درک اصول و کاربردهای موتورهای با بازده بالا
موتورهای BLDC به دلیل توانایی ارائه کارایی بالا در یک پکیج کوچک، طول عمر بالا و همچنین قابلیت کنترل عالی مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. در ادامه چگونگی کنترل آنها برای موثرترین نتیجه را بررسی میکنیم.
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
بررسی مشخصات فنی و معرفی 10 اسکوتر و ماپد (Moped) برقی بازار اروپا
محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودروهای برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی
بررسی و معرفی محصولات روز و تدوین و ترجمه مقالات وب سایتهای مرجع خودروهای الکتریکی
سرعت، مسافت طی شده، گشتاور و تمامی پارامترهای حیاتی یک خودروی الکتریکی فقط به مشخصات موتور و پک باتری مورد استفاده در خودرو بستگی دارد. استفاده از یک موتور قدرتمند مشکل بزرگی نیست، مشکل در طراحی یک پک باتری است که بتواند جریان کافی برای موتور را تامین کند، بدون اینکه طول عمر آن کاهش بیابد.
شارژرهای تمام خودروهای الکتریکی از شارژ تک فاز پشتیبانی میکنند. آنها را میتوان به پریزهای استاندارد وصل کرد، اما مشکل این است که سوکت های استاندارد قدرت کافی بیشتر از16 amh را فراهم نمیکند. در نتیجه، اکثر خودروهای الکتریکی وقتی به پریزهای استاندارد وصل میشوند، نمیتوانند بیش از 10 آمپر جریان برق بکشند. این به این معنی است که زمان شارژ بسیار طولانی خواهد بود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |