menuordersearch
evparts.ir

انواع موتور‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی ,

۱۴۰۰/۸/۷ جمعه
(5)
(0)
انواع موتور‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی
انواع موتور‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی

انواع موتور‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی

انواع موتور‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودرو‌‌‌‌های الکتریکی،چیزی که جایگزین موتور‌‌‌‌های احتراق داخلی می‌شود، یک موتور الکتریکی است.توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک‌‌‌‌های کنترل، فضایی را برای انواع موتور‌‌‌‌های الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.موتور‌‌‌‌های الکتریکی مورد استفاده برای کاربرد‌‌‌‌های خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.


انواع موتور‌‌‌‌های الکتریکی مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی
موتور DC سری (DC Series Motor)
موتور DC بدون جاروبک (Brushless DC Motor)
موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) (Permanent Magnet Synchronous Motor)
موتور‌‌‌‌های سه فاز AC القایی (Three Phase AC Induction Motors)
موتور‌‌‌‌های رلوکتانس سوئیچ شده (SRM) (Switched Reluctance Motors)

 

1. موتور DC سری
قابلیت گشتاور راه اندازی بالا موتور DC سری آن را به گزینه ای مناسب برای کاربرد‌‌‌‌های کشش تبدیل می‌کند. این موتور پرکاربردترین موتور برای کاربرد کششی در اوایل دهه 1900 بود. از مزایای این موتور می‌توان به کنترل آسان سرعت اشاره کرد و همچنین می‌تواند افزایش ناگهانی بار را تحمل کند. تمام این ویژگی ها آن را به یک موتور کششی ایده آل تبدیل می‌کند. عیب اصلی موتور سری DC تعمیر و نگهداری بالا به دلیل برس ها و کموتاتورها است. از این موتورها در راه آهن هند استفاده می‌شود. این موتور در دسته موتور‌‌‌‌های جاروبک دار DC قرار می‌گیرد.

2. موتور‌‌‌‌های DC بدون جاروبک
این شبیه به موتور‌‌‌‌های DC با آهنربا‌‌‌‌های دائمی است. به دلیل نداشتن چیدمان کموتاتور و جاروبک به آن براشلس (بدون جاروبک) می‌گویند. کموتاسیون در این موتور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود زیرا موتور‌‌‌‌های BLDC بدون تعمیر و نگهداری هستند. موتور‌‌‌‌های BLDC دارای ویژگی‌‌‌‌های کششی مانند گشتاور راه اندازی بالا، راندمان بالا در حدود 95-98٪ و غیره هستند. موتور‌‌‌‌های BLDC برای رویکرد طراحی با چگالی توان بالا مناسب هستند. موتور‌‌‌‌های BLDC به دلیل ویژگی‌‌‌‌های کششی آن، ترجیح داده شده ترین موتورها برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی هستند. شما می‌توانید با مقایسه موتور‌‌‌‌های BLDC با موتور‌‌‌‌های جاروبک دار معمولی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همچنین موتور‌‌‌‌های BLDC دو نوع دارند:

i. موتور BLDC نوع بیرونی (هاب):

در این نوع روتور موتور در خارج و استاتور در داخل وجود دارد. به آن موتور هاب نیز می‌گویند زیرا چرخ مستقیماً به روتور بیرونی متصل است. این نوع موتورها نیازی به سیستم دنده خارجی ندارند. در چند مورد، خود موتور دارای چرخ دنده‌‌‌‌های سیاره ای داخلی است. این موتور باعث می‌شود که وسیله نقلیه کلی کمتر حجیم شود زیرا به هیچ سیستم دنده ای نیاز ندارد. همچنین فضای مورد نیاز برای نصب موتور را حذف می‌کند. محدودیتی در ابعاد موتور وجود دارد که توان خروجی را در پیکربندی داخل دونده محدود می‌کند. این موتور به طور گسترده ای توسط سازندگان سیکل الکتریکی مانند Hullikal، Tronx، Spero، دوچرخه‌‌‌‌های سرعت نور و غیره ترجیح داده می‌شود. همچنین توسط سازندگان دو چرخ مانند 22 Motors، NDS Eco Motors و غیره استفاده می‌شود.

 

هاب موتور 1000 وات BLDC   هاب موتور موتور برقی BLDC

هاب موتور BLDC دوچرخه برقی و موتور برقی

 

ii.موتور BLDC نوع درونی (مرکزی):

در این نوع روتور موتور در داخل و استاتور مانند موتور‌‌‌‌های معمولی بیرون است. این موتورها برای انتقال نیرو به چرخ‌ها به یک سیستم انتقال خارجی نیاز دارند، به همین دلیل پیکربندی بیرونی در مقایسه با پیکربندی درون‌رانر کمی حجیم است. بسیاری از تولیدکنندگان سه چرخ مانند موتور‌‌‌‌های الکتریکی Goenka، Speego Vehicles، Kinetic Green، Volta Automotive از موتور‌‌‌‌های BLDC استفاده می‌کنند. سازندگان اسکوتر با کارایی پایین و متوسط ​​نیز از موتور‌‌‌‌های BLDC برای نیروی محرکه استفاده می‌کنند.

 

 

موتور BLDC خودرو برقی درونی سیستم مرکزی

 

موتور سیستم مرکزی مید درایو موتور و خودرو برقی

نوع In-runner BLDC مورد استفاده در اسکوتر Ather

 

به این دلایل است که این موتور به طور گسترده ای برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی ترجیح داده می‌شود. اشکال اصلی هزینه بالا به دلیل آهنربا‌‌‌‌های دائمی است. بارگذاری بیش از حد موتور بیش از حد معینی باعث کاهش عمر آهنربا‌‌‌‌های دائمی به دلیل شرایط حرارتی می‌شود.


3. موتور سنکرون آهنربای دائم (PMSM)
این موتور نیز شبیه موتور BLDC است که دارای آهنربا‌‌‌‌های دائمی روی روتور است. مشابه موتور‌‌‌‌های BLDC، این موتورها همچنین دارای ویژگی‌‌‌‌های کششی مانند چگالی توان بالا و راندمان بالا هستند. تفاوت این است که PMSM دارای EMF پشت سینوسی است در حالی که BLDC دارای EMF پشت ذوزنقه ای است. موتور‌‌‌‌های سنکرون مغناطیس دائمی برای توان بالاتر در دسترس هستند. PMSM بهترین انتخاب برای کاربرد‌‌‌‌های با کارایی بالا مانند اتومبیل، اتوبوس است. علیرغم هزینه بالا، PMSM رقابت سختی را برای موتور‌‌‌‌های القایی به دلیل افزایش بازده نسبت به موتور‌‌‌‌های القایی ایجاد می‌کند. PMSM نیز از موتور‌‌‌‌های BLDC گرانتر است. اکثر خودروسازان از موتور‌‌‌‌های PMSM برای خودرو‌‌‌‌های هیبریدی و الکتریکی خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، تویوتا پریوس، شورولت بولت EV، فورد فوکوس الکتریک، موتورسیکلت‌‌‌‌های صفر S/SR، نیسان لیف، هندا آکورد، بی ام و i3 و غیره از موتور PMSM برای پیشرانه استفاده می‌کنند.

 

موتور سنکرون مغناطیس دائم تویوتا پریوس

موتور سنکرون مگنت دائم تویوتا پریوس 2004

 

4. موتور‌‌‌‌های القایی AC سه فاز
موتور‌‌‌‌های القایی مانند موتور‌‌‌‌های سری DC تحت عملکرد ولتاژ ثابت و فرکانس ثابت دارای گشتاور راه اندازی بالایی نیستند. اما این ویژگی را می‌توان با استفاده از تکنیک‌‌‌‌های کنترل مختلف مانند روش‌‌‌‌های FOC یا v/f تغییر داد. با استفاده از این روش‌‌‌‌های کنترل، حداکثر گشتاور در هنگام راه اندازی موتور که برای اعمال کشش مناسب است، در دسترس قرار می‌گیرد. موتور‌‌‌‌های القایی قفس سنجابی به دلیل نگهداری کمتر عمر طولانی دارند. موتور‌‌‌‌های القایی را می‌توان تا بازده 92-95 درصد طراحی کرد. اشکال موتور القایی این است که به مدار اینورتر پیچیده نیاز دارد و کنترل موتور دشوار است.

 

ساختار موتورالقایی AC سه فاز

موتور القایی (منبع تصویر: OrientalMotor)

 

ویژگی موتور القایی سه فاز

ویژگی موتور القایی سه فاز

 

 

ویژگی موتور القایی سه فاز تحت کنترل شار گرا

ویژگی موتور القایی سه فاز تحت کنترل شار گرا

 

در موتور‌‌‌‌های آهنربای دائم، آهنرباها به چگالی شار B کمک می‌کنند. بنابراین، تنظیم مقدار B در موتور‌‌‌‌های القایی در مقایسه با موتور‌‌‌‌های آهنربای دائم آسان است. زیرا در موتور‌‌‌‌های القایی مقدار B را می‌توان با تغییر ولتاژ و فرکانس (V/f) بر اساس نیاز گشتاور تنظیم کرد. این به کاهش تلفات کمک می‌کند که به نوبه خود کارایی را بهبود می‌بخشد.

تسلا مدل S بهترین مثال برای اثبات کارایی بالای موتور‌‌‌‌های القایی در مقایسه با همتایان خود است. با انتخاب موتور‌‌‌‌های القایی، تسلا ممکن است بخواهد وابستگی به آهنربا‌‌‌‌های دائمی را از بین ببرد. حتی ماهیندرا Reva e2o از یک موتور القایی سه فاز برای پیشرانه خود استفاده می‌کند. سازندگان بزرگ خودرو مانند موتور‌‌‌‌های تاتا قصد دارند از موتور‌‌‌‌های القایی در خودروها و اتوبوس‌‌‌‌های خود استفاده کنند. شرکت سازنده موتور‌‌‌‌های دو چرخ TVS یک اسکوتر برقی را روانه بازار خواهد کرد که از موتور القایی برای پیشرانه خود استفاده می‌کند. موتور‌‌‌‌های القایی به دلیل ارزان بودن، انتخاب ارجح برای خودرو‌‌‌‌های الکتریکی با عملکرد گرا هستند. مزیت دیگر این است که می‌تواند شرایط محیطی ناهموار را تحمل کند. با توجه به این مزایا، راه آهن هند شروع به جایگزینی موتور‌‌‌‌های DC خود با موتور‌‌‌‌های القایی AC کرده است.

 

موتور سه فاز AC  خودرو برقی

موتور سه فاز AC induction خودرو برقی

 

5. موتور‌‌‌‌های رلوکتانس سوئیچینگ (SRM)
موتور‌‌‌‌های سوئیچ رلوکتانس دسته ای از موتور‌‌‌‌های رلوکتانس متغیر با برجستگی مضاعف هستند. موتور‌‌‌‌های سوئیچ رلوکتانس از نظر ساخت و ساز ساده و مقاوم هستند. روتور SRM قطعه ای از فولاد چند لایه است که هیچ سیم پیچ یا آهنربای دائمی روی آن وجود ندارد. این باعث می‌شود که اینرسی روتور کمتر شود که به شتاب زیاد کمک می‌کند. ماهیت قوی SRM آن را برای کاربرد‌‌‌‌های با سرعت بالا مناسب می‌کند. SRM همچنین چگالی توان بالایی را ارائه می‌دهد که برخی از ویژگی‌‌‌‌های مورد نیاز وسایل نقلیه الکتریکی است. از آنجایی که گرمای تولید شده بیشتر به استاتور محدود می‌شود، خنک کردن موتور آسان تر است. بزرگترین اشکال SRM پیچیدگی در کنترل و افزایش مدار سوئیچینگ است. برخی از مشکلات نویز نیز دارد. هنگامی که SRM وارد بازار تجاری شد، می‌تواند در آینده جایگزین موتور‌‌‌‌های PMSM و القایی شود.

 

موتور Switched Reluctance

موتور رلوکتانس سوئیچ (Switched Reluctance Motor)


بینشها برای انتخاب موتور مناسب برای خودروی برقی شما
برای انتخاب موتور‌‌‌‌های وسیله نقلیه الکتریکی مناسب، ابتدا باید الزامات عملکردی که خودرو باید برآورده کند، شرایط عملیاتی و هزینه‌‌‌‌های مربوط به آن را فهرست کرد. به عنوان مثال، وسایل نقلیه کارتینگ و کاربرد‌‌‌‌های دو چرخ که به عملکرد کمتر (عمدتا کمتر از 3 کیلو وات) با هزینه کم نیاز دارند، بهتر است با موتور‌‌‌‌های BLDC Hub همراه باشید. برای سه چرخ و دو چرخ نیز خوب است موتور‌‌‌‌های BLDC با یا بدون سیستم دنده خارجی را انتخاب کنید. برای کاربرد‌‌‌‌های با قدرت بالا مانند موتور‌‌‌‌های دو چرخ با عملکرد بالا، اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، انتخاب موتور ایده‌آل موتور‌‌‌‌های PMSM یا القایی خواهد بود. هنگامی که موتور رلوکتانس سنکرون و موتور رلوکتانس سوئیچ شده به عنوان موتور‌‌‌‌های مقرون به صرفه تر از PMSM یا القایی هستند، می‌توان گزینه‌‌‌‌‌های بیشتری از انواع موتور برای کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی داشت.

 

منبع عکس ها و مقاله : سایت circuitdigest.com

مقالات مرتبط

تست سنسور اثر هال موتور براشلس

تست سنسور اثر هال موتور براشلس
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

در موتور‌‌‌‌های جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush-less DC) سنسور اثر هال بجای یک جابجاگر مکانیکی "commutator" و جاروبکها "Brushes" استفاده می‌شود.
جهت تست سنسور‌‌‌‌های اثر هال به ترتیب زیر عمل نمایید.

مقایسه هزینه‌‌‌‌های موتورسیکلت بنزینی و برقی

مقایسه هزینه‌‌‌‌های موتورسیکلت بنزینی و برقی
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، رانندگان موتورسیکلت ها عمدتاً به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم می‌شوند.

نقشه auto cad انواع هاب موتور

نقشه auto cad انواع هاب موتور
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

از این قسمت شما میتوانید فایل CAD انواع هاب موتور را دانلود نمایید

کیت تبدیل موتورسیکلت بنزینی به برقی

کیت تبدیل موتورسیکلت بنزینی به برقی
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

امروزه با توجه به آلودگی بیش از حد هوای شهر‌‌‌‌های بزرگ بخصوص کلان شهر تهران و همچنین در مرز هشدار قرار داشتن هوای شهر در اکثر اوقات نیاز به اتتخاذ راهکاری عملیاتی نه در حد واردات موتور‌‌‌‌های الکتریکی با قیمت‌‌‌‌های سرسام آور، بلکه راهکاری عملی متناسب با نیاز مصرف کنندگان و بودجه ی آنها احساس می‌شود.

نحوه تغییر جهت چرخش موتور براشلس

نحوه تغییر جهت چرخش موتور براشلس
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

جهت تغییر جهت چرخش موتور براشلس از حالت استاندارد به معکوس به دو صورت زیر عمل نمائید:

موتور‌‌‌‌های DC بدون جاروبک

موتور‌‌‌‌های DC بدون جاروبک
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

یک موتور، انرژی الکتریکی عرضه شده را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. انواع مختلفی از موتورها معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان موتور‌‌‌‌های DC بدون جاروبک (BLDC) دارای راندمان بالا و قابلیت کنترل عالی هستند و در بسیاری از برنامه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتور BLDC نسبت به انواع دیگر موتور دارای مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی است.

نحوه کار و کنترل موتور‌‌‌‌های BLDC

نحوه کار و کنترل موتور‌‌‌‌های BLDC
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

درک اصول و کاربرد‌‌‌‌های موتور‌‌‌‌های با بازده بالا
موتور‌‌‌‌های BLDC به دلیل توانایی ارائه کارایی بالا در یک پکیج کوچک، طول عمر بالا و همچنین قابلیت کنترل عالی مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. در ادامه چگونگی کنترل آنها برای موثرترین نتیجه را بررسی میکنیم.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
logo-samandehi
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
زنجان: بلوار پروفسور ثبوتی - پارک علم و فناوری علوم پایه - واحد 315
تلفن‌‌‌‌های تماس :
02433154413
02128429945
09981071773 (WhatsApp)
info@evparts.ir
whatsuppinterestlinkedinfacebooktelegraminstagram