جهت تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای دوچرخه برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های دوچرخه برقی استفاده میشود آشنا شوید:
در لیست زیر واژه های پر استفاده در بحث دوچرخه برقی را میتوانید ملاحضه کنید:
• آمپر (A)
• آمپر ساعت (Ah)
• ولتاژ (v)
• وات(W)
• وات ساعت(Wh)
آمپر (A)
واحد استاندارد جهانی جریان الکتریکی است، برای توصیف آن : شما میتوانید آمپر را با سایز یک لوله آب مقایسه کنید بدین معنی که هرچقدر میزان آمپر بیشتر باشد در واقع شما لوله آب با قطر بیشتری دارید و در نتیجه آب بیشتری در هر ثانیه جابجا میشود.
آمپر ساعت (Ah)
واحد شارژ الکتریکی است، جریان الکتریکی در واحد زمان را آمپر ساعت میگویند، که نشاگر ظرفیت باتری است، برای مثال باتری که دارای ظرفیت 15Ah است میتواند با جریان 1.5A برای مدت 10 ساعت و یا با جریان 15A برای مدت 1 ساعت برای شما کار کند.
ولتاژ (v)
اختلاف پتانسیل بین دو قطب مثبت و منفی باتری را ولتاژ مینامند. ( دوچرخه های برقی موجود در بازار ایران عموما 24V, 36V, 48V میباشند)
وات(W)
واحد استاندارد توان است. هرچه عدد وات بزرگتر باشد بدین معنی است که شما شاهد توان خروجی بیشتری از دوچرخه برقی خود خواهید بود. همچنین 1 وات برابر است با حاصل ضرب 1 ولت در 1 آمپر.
وات ساعت(Wh)
واحد توان در بازه زمانی مشخص، برای اندازه گیری توان کل خروجی در بازه زمانی مشخص است، برای مقایسه با وات که برای توان خروجی فقط در یک لحظه است میتوان این مثال را بیان کرد: اگر سرعت ماشین خود را وات بنامیم در نتیجه مسافت پیموده شده وات ساعت میشود در نتیجه اگر مثلا دوچرخه برقی خود را برای مدت 2 ساعت برانیم و در هر ساعت 100 وات توان مصرف کند به طور کل 200 وات ساعت توان کل مصرفی شده است.
ولتاژ نامی نیز برای اندازه گیری ولتاژ دوچرخه های برقی قابل استفاده است، چراکه هر سلول از باتری پک باتری که دارید در یک بازه ولتاژی مشخصی کار میکند.
حال که با مفاهیم اصلی آشنا شدید انواع باتری دوچرخه برقی را به شما معرفی میکنیم. از ابتدا باتری یکی از مهمترین نکات درمورد دوچرخه های برقی بود چرا که تمامی انواع استفاده از دوچرخه برقی به باتری منوط است. در لیست زیر انواع مختلف باتری های موجود برای انواع دوچرخه برقی های موجود در بازار را میتوانید مشاهده کنید.
انواع باتری
• سرب اسید
• نیکل کادمیوم
• نیکل متال هیدرید
• لیتیوم یون
باتری های سرب اسید
این نوع از باتری به قیمت بسیار پایین، توان خروجی کم و وزن بسیار زیاد مشهورند.در قیاس با انواع دیگر باتری در حجم و وزن یکسان دارای ظرفیت بسیار پایینتری میباشند. باتری های سرب اسید سه استفاده اصلی دارند: به عنوان منبع انرژی برای دستگاه هایUPS غیر قابل حمل، نوع deep-cycle برای وسائطی نظیر ماشین های گلف، لیفت تراک های برقی و ...، در نهایت نوع استارتر برای روشن کردن موتور خودرو ها. همچنین در بعی دوچرخه های برقی استفاده میشوند که به دلیل توان خروجی پایین و وزن بالا استفاده از این نوع باتری را برای دوچرخه های برقی توصیه نمیکنیم.
باتری های سرب اسید سنگین ترین نوع باتری برای دوچرخه های برقی است، وزن باتری های سرب اسید سه برابر باتری های لیتیومی و دو برابر باتری های نیکل است، همچنین باتری های سرب اسید ظرفیت کمتری نسبت به باتری های نیکل و لیتیوم دارند. بیشینه ظرفیت باتری های سرب اسید نصف باتری های بر پایه نیکل و لیتیوم است.
باتری های نیکل کادمیوم
این باتری ها قوی هستند و با نگهداری صحیح مدت زمان زیادی میتوانند برایتان کار کنند همچنین این باتری ها در قیاس با باتری های سرب اسید دارای ظرفیت بالاتر و در قیاس با باتری های لیتیوم یون دارای ظرفیت پایین تری میباشند.
باتری های نیکل کادمیوم دارای توان خروجی بالا میباشند یعنی میتوانند جریان بالایی را در مدت زمان کم ارائه دهند، ولی میزان تخلیه خود به خودی آنها بسیار بالا است به نحوی که طی 24 ساعت تا 30 درصد شارژ خود را میتوانند به صورت خود به خود از دست بدهند و همچنین چگالی انرژی پایینتری نسبت به باتری های لیتیومی دارا میباشند.
همچنین باتری های نیکل کادمیوم نسبت به کارایی و انواع دیگر باتری قیمت بالاتری دارند و ماده اصلی این باتری ها که کادمیوم است اثر مخرب زیست محیطی بالایی دارد که به همین دلایل این نوع باتری در حال خروج از چرخه تولید است، این نوع باتری ها گزینه مناسبی برای دوچرخه برقی شما نیست.
باتری های نیکل متال هیدرید
این نوع باتری از دو باتری قبلی که مورد بحث قرار گرفت ( باتری های سرب اسید و باتری های نیکل کادمیوم) بهتر است، چگالی انرژی این باتری 45 درصد از باتری های نیکل کادمیوم بیشتر است ولی ول عمر کمتری دارند نگهداری پیچیده تر دارند و شارژ کردنشان با مشکلاتی میتواند همراه باشد.
این باتری ها حتی با جریان خیلی کم گرمای زیادی تولید میکنند که باعث افزایش سرعت تخلیه خود به خودی میشود البته سرعت تخلیه خود به خودی این نوع باتری نسبت به نیکل کادمیوم بسیار پایین تر است ولی به صورت کلی برای استفاده در دوچرخه های برقی توصیه نمیشود.
باتری های لیتیوم یون
باتری های لیتیوم یون به باتری های پیش فرض تمامی دوچرخه های برقی روز دنیا مبدل شده اند. این باتری ها دارای جریان خروجی بالاتری نسبت به باتری های قبلی در وزن یکسان میباشند و دارای طول عمر بالاتری هستند.
این نوع باتری حتما باید سیستم مدیریت باتری داشته باشد تا از مشکلات مختلفی از قبیل اشتعال و یا خراب شدن باتری جلوگیری کند، که البته نیازی نیست نگران این موضوع باشید چراکه شرکت های تولید کننده پک باتری حتما از سیستم مدیریت باتری و سیستم های ایمنی دیگر برای بالا بردن ضریب اطمینان این باتری استفاده میکنند ولی حتما با این موارد باید آشنایی داشته باشید تا بتوانید از باتری به درستی استفاده کنید.
با وجودی که باتری های لیتیومی قیمت پایینی ندارند بهترین گزینه برای دوچرخه های برقی میباشند چراکه بازدهی، طول عمر، وزن و کارایی بهتری نسبت به انواع دیگر باتری ها دارند.
نکاتی که قبل از انتخاب باتری باید به آنها توجه کنید
در انتخاب باتری برای دوچرخه برقی شما باید ولتاژ و ظرفیت مناسب دوچرخه برقی و سپس نیاز خود را در نظر بگیرید.
ولتاژ، آمپر و ظرفیت سه پارامتر مهم در انتخاب باتری مناسب هستند، اگر این سه پارامتر به درستی انتخاب نشوند میتواند باعث آسیب دیدن دوچرخه برقی و یا باتری دوچرخه برقی شود.
ولتاژ
هر دوچرخه برقی دارای بازه ولتاژی مخصوص خود است بدین معنا که شما دوچرخه خود را فقط با یک ولتاژ به خصوص میتوانید راه اندازی و استفاده کنید و نباید با ولتاژ بالاتر از بازه و یا پایین تر از بازه ولتاژی این کار را انجام دهید و این موضوع برای جلوگیری از مشکلات آتی بسیار مهم است.
استفاده از باتری با ولتاژ پایین تر بدین معناست که شما توان مناسب برای به حرکت درآوردن موتور دوچرخه برقی خود را نخواهید داشت و ولتاژ بالاتر میتواند به قطعات دوچرخه برقی شما آسیب وارد کند که این آسیب ها هم به موتور دوچرخه و هم به کنترلر دوچرخه وارد خواهد شد. دوچرخه های برقی موجود در بازار ایران دارای ولتاژ های 24 ولت، 36 ولت و 48 ولت هستند
ولتاژ نامی | ولتاژ تخلیه | ولتاژ شارژ کامل | تعداد سلول سری شده |
24 ولت | 21 ولت | 29.4 ولت | 7 سلول |
36 ولت | 30 ولت | 42 ولت | 10 سلول |
48 ولت | 39 ولت | 54.6 ولت | 13 سلول |
جدول فوق مختص باتری با سلول لیتیوم یون 18650 است.
راهکار یافتن سریع ولتاژ دوچرخه برقی
اولین و ساده ترین راه مطالعه برچسب روی پک باتری است که روی آن مشخصات دقیق باتری را میتوانید ملاحظه کنید.
در صورتیکه برچسب مشخصات باتری کنده شده باشد یا به هر دلیلی قابل خواندن و تشخیص نباشد میتوانید از روی نوشته های روی شارژر اینکار را انجام دهید بدین صورت که اگر در قسمت voltage output عدد 29.4 ولت نوشته شده بود باتری شما 24 ولت است، اگر عدد 42 ولت نوشته شده بود باتری دوچرخه شما 36 ولت است و اگر عدد 54.6 ولت نوشته شده بود باتری دوچرخه شما 48 ولت خواهد بود.
اگر باز به هر دلیلی نوشته های روی شارژر قابل خواندن نبود با استفاده ولت متر میتوانید این کار را انجام دهید بدین نحو که با احتیاط کامل به طوری که به هیچ وجه اتصال کوتاه رخ ندهد میتوانید ولتاژ خروجی شارژر را اندازه بگیرید ( نکته مهم در صورت انجام این تست با کوچکترین اتصال کوتاه شارژر میسوزد) که اعداد پاراگراف فوق دراین نوع تست هم صادق است.
آمپر
برای انتخاب باتری حتما باید ماکسیمم مقدار جریانی که کنترلر دوچرخه شما به موتور اجازه مصرف میدهد را مشخص کنید که معمولا روی کنترلر همه دوچرخه برقی ها این عدد نوشته شده است.
ظرفیت
برای انتخاب ظرفیت مناسب بعد از اینکه مقدار ماکسیمم آمپر مشخص شد، حداقل ظرفیت باتری نباید از نصف مقدار ماکسیمم جریان کمتر باشد و هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد طول عمر باتری افزایش پیدا میکندبه عنوان مثال اگر ماکسیمم جریان کنترلر دوچرخه برقی شما 20 آمپر است حداقل ظرفیت باتری شما میتواند 10 آمپر ساعت باشد و هر چه ظرفیت باتری از 10 آمپر ساعت به 20 آمپری که جریان ماکسیمم است نزدیک تر شود طول عمر باتری شما و همچنین مسافت پیمایشی شما افزایش پیدا میکند.
پیشنهاد ما برای عملکرد بهینه برای حداقل ظرفیت باتری 75 درصد ماکسیمم جریان است.
انتخاب باتری مناسب یک نکته خیلی مهم و ضروری برای لذت بردن از دوچرخه برقی بدون دردسر های پی در پی است. مشتاقانه پاسخ گوی نظرات و سوالات شما هستیم .
انواع پک باتری دوچرخه برقی
انواع پک های باتری لیتیوم برای خودروهای برقی، موتورسیکلت و اسکوتر برقی، دوچرخه برقی و ویلچر برقی از نوع لیتیوم یون و لیتیوم فسفات
عموماً باتری های لیتیوم یون بسیار قابل اعتمادتر از تکنولوژی های قدیمی تر نظیر نیکل کادمیوم (NiCd) هستند و مشکل اثر حافظه بر اثر دفعات شارژ در آنها وجود ندارد.
همانند هر باتری دیگری باتری قابل شارژ لیتیوم یون از چند جزء مولد برق به نام سلول تشکیل شده است. هر سلول از سه جزء اصلی به نام های الکترود مثبت ( که به مثبت باتری یا ترمینال مثبت متصل است)، الکترود منفی (که به منفی باتری یا ترمینال منفی متصل است) و ماده شیمیایی به نام الکترولیت که در بین آنها قرار دارد تشکیل شده است.
در این مقاله به بیان برخی مفاهیم و پیش نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداولترین مدلهای ریاضی موجود برای باتری لیتیوم-یون مطرح میشود، سپس یکی از تازه ترین پژوهشها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح میشود.
هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.
در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.
به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.
جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها میپردازد.
آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |