عموماً باتری های لیتیوم یون بسیار قابل اعتمادتر از تکنولوژی های قدیمی تر نظیر نیکل کادمیوم (NiCd) هستند و مشکل اثر حافظه بر اثر دفعات شارژ در آنها وجود ندارد. از آنجایی که باتری های لیتیوم یون حاوی کادمیوم (فلز سنگین سمی) نیستند برای طبیعت نیز بهتر هستند، با این وجود دور انداختن باتری ها (که حاوی آهن، پلاستیک و دیگر مواد شیمیایی هستند) در طبیعت و به خصوص زمین های کشاورزی خوب نیست، در مقایسه با باتری های مخصوص کار سنگین (نظیر lead-acid که برای روشن کردن خودرو ها استفاده میشود ) باتری های لیتیوم یون نسبت به ظرفیت انرژی که ذخیره میکنند بسیار سبک تر هستند.
باتری های لیتیوم یون (Li-ion) بدون شک محبوب ترین نوع باتری های قابل شارژ برای لوازم الکترونیکی مصرفی هستند. آنها را میتوان برای انواع محصولات اعم از تلفن همراه، اتومبیل استفاده کرد و کیفیت آنها در مقایسه با سایر باتری های قابل شارژ برتر است.
باتریهای لیتیوم یونی حاوی سطوح نسبتاً کمی از فلزات سنگین سمی هستند که در انواع دیگر باتریها مانند باتریهای سرب اسید و نیکل کادمیوم (NiCd) یافت میشوند. کادمیوم، سرب و جیوه سالهاست که مواد اصلی مورد مصرف در باتریها هستند، اما پرتودهی طولانی مدت و دفع ناکافی این فلزات برای انسان، حیوانات و گیاهان مضر است. اگرچه باتریهای لیتیوم یون ایمنتر از بسیاری از انواع باتریهای دیگر هستند، اما هنوز نیاز به بازیافت مناسب دارند، بنابراین هرگز باتریهای مستعمل خود را در زبالههای معمولی خود قرار ندهید.
الکترودهایی که معمولاً در باتریهای لیتیوم یونی، لیتیوم و کربن استفاده میشوند، به خودی خود سبک وزن هستند و نسبت به باتریهای قدیمیتر خود مانند باتریهای سرب اسید، باتریهای بسیار کوچکتر و سبکتری تولید میکنند. برای مقایسه، یک باتری لیتیوم یونی معمولیAh 51( آمپر ساعت) تقریباً به وزن یک باتری سرب اسیدی 24 آمپر ساعتی (حدود 6 تا 7 کیلوگرم) وزن دارد، اما بیش از دو برابر ظرفیت دارد. این ویژگی خاص باتریهای لیتیوم یونی مخصوصاً در چراغ قوه های پیشانی مناسب است، زیرا میتوانیم خروجی نور و زمان اجرا را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم بدون اینکه حجم و وزنی به بسته باتری (و روی سر شما!) اضافه کنیم.
با توجه به اینکه تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن های همراه نیاز به کار طولانی تری بین شارژ دارند و در عین حال انرژی بیشتری مصرف میکنند، همیشه نیاز به باتری هایی با چگالی انرژی بسیار بالاتر وجود دارد. باتری های لیتیوم یون بالاترین چگالی انرژی را در بازار باتری های قابل شارژ (100 تا 265 وات ساعت بر کیلوگرم) ارائه میدهند. این باعث میشود تا شارژ باتری لیتیوم یونی آسان تر، سریع تر و ماندگارتر شود. لیتیوم یک عنصر بسیار واکنش پذیر با توانایی آزادسازی و ذخیره مقادیر زیادی انرژی است که به باتری های لیتیوم یون اجازه میدهد ظرفیت انرژی بالایی را در اندازه کوچک داشته باشند. این بدان معناست که باتریهای لیتیوم یونی نسبت به سایر باتریهای قابل شارژ ،زمان طولانیتری دوام میآورند، در حالی که همچنان سطح بالای عملکرد خود را حفظ میکنند. یک سلول لیتیوم یون معمولی (باتری) دارای ولتاژ سلولی متوسط 3.6 ولت است، در حالی که یک سلول نیکل-فلز هیدرید (NiMH) به طور متوسط 1.2 ولت است، به این معنی که برای مطابقت با خروجی یک لیتیوم، به سه باتری Ni-MH نیاز است.
استفاده از باتریهای لیتیوم یونی آسان است و تعمیر و نگهداری نسبتاً پایینی دارند، به خصوص در مقایسه با باتریهای مبتنی بر نیکل. انواع قدیمیتر باتریهای قابل شارژ، مانند باتریهای نیکل-کادمیوم یا نیکل-فلز هیدرید، به اصطلاح «اثر حافظه» یا «اثر باتری تنبل» داشتند: اگر قبل از شارژ مجدد به طور مکرر تا حدی تخلیه میشدند، در نهایت باتری فقط مقدار انرژی که در جریان تخلیه جزئی ،قبل از افت ولتاژ آن استفاده شده است تحویل میداد.. برای جلوگیری از این امر، باتریهای NiCd و NiMH باید مرتباً با تخلیه کامل و شارژ مجدد کامل نگهداری شوند. باتریهای لیتیوم یونی از اثر حافظه رنج نمیبرند، به این معنی که آنها همیشه آخرین ذره انرژی خود را قطع میکنند، و شما میتوانید بدون نیاز به تعمیر و نگهداری مزاحم، خواه 100 درصد یا 25 درصد ظرفیت آنها را شارژ کنید!
باتریهای لیتیوم یون باکیفیت حدود 1000 چرخه شارژ کامل دوام میآورند. چرخه شارژ کامل زمانی است که باتری خالی میشود و سپس به طور کامل شارژ میشود، بنابراین استفاده از باتری تا زمانی که 75 درصد ظرفیت داشته باشد و سپس وصل کردن آن به شارژ مجدد، چرخه شارژ کامل را تشکیل نمیدهد. وقتی باتری شما دوباره شارژ شد، همچنان میتوانید از 75 درصد ظرفیتی که قبل از شارژ مجدد باتری خود باقی مانده بود استفاده کنید. تنها در این صورت است که باتری شما یک چرخه شارژ کامل را پشت سر گذاشته است. همچنین باتریهای لیتیوم یونی مانند سایر باتریهای ثانویه هنگام تولید برق از واکنشهای شیمیایی استفاده نمیکنند. بنابراین، در مقایسه با سایر باتریهای ثانویه، الکترودهای آنها کمتر خراب میشوند و به آنها اجازه میدهد تا در برابر شارژ و دشارژ مکرر به خوبی بایستند.
باتریهای لیتیوم یون باکیفیت حدود 1000 چرخه شارژ کامل دوام میآورند. چرخه شارژ کامل زمانی است که باتری خالی میشود و سپس به طور کامل شارژ میشود، بنابراین استفاده از باتری تا زمانی که 75 درصد ظرفیت داشته باشد و سپس وصل کردن آن به شارژ مجدد، چرخه شارژ کامل را تشکیل نمیدهد. وقتی باتری شما دوباره شارژ شد، همچنان میتوانید از 75 درصد ظرفیتی که قبل از شارژ مجدد باتری خود باقی مانده بود استفاده کنید. تنها در این صورت است که باتری شما یک چرخه شارژ کامل را پشت سر گذاشته است. همچنین باتریهای لیتیوم یونی مانند سایر باتریهای ثانویه هنگام تولید برق از واکنشهای شیمیایی استفاده نمیکنند. بنابراین، در مقایسه با سایر باتریهای ثانویه، الکترودهای آنها کمتر خراب میشوند و به آنها اجازه میدهد تا در برابر شارژ و دشارژ مکرر به خوبی بایستند.
انواع باتری های لیتیوم برای خودروهای برقی از نوع لیتیوم یون و لیتیوم فسفات و انواع قطعات جانبی مورد نیاز شامل سیستم مدیریت، سلول، ادوات و شارژر
همانند هر باتری دیگری باتری قابل شارژ لیتیوم یون از چند جزء مولد برق به نام سلول تشکیل شده است. هر سلول از سه جزء اصلی به نام های الکترود مثبت ( که به مثبت باتری یا ترمینال مثبت متصل است)، الکترود منفی (که به منفی باتری یا ترمینال منفی متصل است) و ماده شیمیایی به نام الکترولیت که در بین آنها قرار دارد تشکیل شده است.
در این مقاله به بیان برخی مفاهیم و پیش نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداولترین مدلهای ریاضی موجود برای باتری لیتیوم-یون مطرح میشود، سپس یکی از تازه ترین پژوهشها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح میشود.
هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.
در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.
به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.
جهت تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی قبل از انتخاب باتری مناسب برای دوچرخه برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های دوچرخه برقی استفاده میشود آشنا شوید
جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها میپردازد.
آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |