جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی ،قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید:
در لیست زیر واژه های پر استفاده در بحث موتور برقی را میتوانید ملاحضه کنید:
• آمپر (A)
• آمپر ساعت (Ah)
• ولتاژ (v)
• وات(W)
• وات ساعت(Wh)
آمپر (A)
واحد استاندارد جهانی جریان الکتریکی است، برای توصیف آن : شما میتوانید آمپر را با سایز یک لوله آب مقایسه کنید بدین معنی که هرچقدر میزان آمپر بیشتر باشد در واقع شما لوله آب با قطر بیشتری دارید و در نتیجه آب بیشتری در هر ثانیه جابجا میشود.
آمپر ساعت (Ah)
واحد شارژ الکتریکی است، جریان الکتریکی در واحد زمان را آمپر ساعت میگویند، که نشاگر ظرفیت باتری است، برای مثال باتری که دارای ظرفیت Ah20 است میتواند با جریان A2 برای مدت 10 ساعت و یا با جریان A20 برای مدت 1 ساعت برای شما کار کند.
ولتاژ (v)
اختلاف پتانسیل بین دو قطب مثبت و منفی باتری را ولتاژ مینامند.
( موتور سیکلت های برقی موجود در بازار ایران عموما 72V, 60V, 48V میباشند)
وات(W)
واحد استاندارد توان است. هرچه عدد وات بزرگتر باشد بدین معنی است که شما شاهد توان خروجی بیشتری از موتور برقی خود خواهید بود. همچنین 1 وات برابر است با حاصل ضرب 1 ولت در 1 آمپر.
وات ساعت(Wh)
واحد توان در بازه زمانی مشخص، برای اندازه گیری توان کل خروجی در بازه زمانی مشخص است، برای مقایسه با وات که برای توان خروجی فقط در یک لحظه است میتوان این مثال را بیان کرد: اگر سرعت ماشین خود را وات بنامیم در نتیجه مسافت پیموده شده وات ساعت میشود در نتیجه اگر مثلا موتور برقی خود را برای مدت 2 ساعت برانیم و در هر ساعت 500 وات توان مصرف کند به طور کل 1000 وات ساعت توان کل مصرفی شده است.
ولتاژ نامی نیز برای اندازه گیری ولتاژ موتور های برقی قابل استفاده است، چراکه هر سلول از باتری پک باتری که دارید در یک بازه ولتاژی مشخصی کار میکند.
حال که با مفاهیم اصلی آشنا شدید انواع باتری موتور سیکلت برقی را به شما معرفی میکنیم. از ابتدا باتری یکی از مهمترین نکات درمورد موتور سیکلت های برقی بود چرا که تمامی انواع استفاده از موتور برقی به باتری منوط است. در لیست زیر انواع مختلف باتری های موجود برای انواع موتور برقی های موجود در بازار را میتوانید مشاهده کنید.
انواع باتری
• سرب اسید
• لیتیوم یون
باتری های سرب اسید
این نوع از باتری به قیمت بسیار پایین، توان خروجی کم و وزن بسیار زیاد مشهورند.در قیاس با انواع دیگر باتری در حجم و وزن یکسان دارای ظرفیت بسیار پایینتری میباشند. باتری های سرب اسید سه استفاده اصلی دارند: به عنوان منبع انرژی برای دستگاه هایUPS غیر قابل حمل، نوع deep-cycle برای وسائطی نظیر ماشین های گلف، لیفت تراک های برقی و ...، در نهایت نوع استارتر برای روشن کردن موتور خودرو ها. همچنین در بعی دوچرخه های برقی استفاده میشوند که به دلیل توان خروجی پایین و وزن بالا استفاده از این نوع باتری را برای دوچرخه های برقی توصیه نمیکنیم.
باتری های سرب اسید سنگین ترین نوع باتری برای موتور سیکلت های برقی است، وزن باتری های سرب اسید سه برابر باتری های لیتیومی و دو برابر باتری های نیکل است، همچنین باتری های سرب اسید ظرفیت کمتری نسبت به باتری های نیکل و لیتیوم دارند. بیشینه ظرفیت باتری های سرب اسید نصف باتری های بر پایه نیکل و لیتیوم است.
باتری های لیتیوم یون
باتری های لیتیوم یون به باتری های پیش فرض تمامی موتور سیکلت های برقی روز دنیا مبدل شده اند. این باتری ها دارای جریان خروجی بالاتری نسبت به باتری های قبلی در وزن یکسان میباشند و دارای طول عمر بالاتری هستند.
این نوع باتری حتما باید سیستم مدیریت باتری داشته باشد تا از مشکلات مختلفی از قبیل اشتعال و یا خراب شدن باتری جلوگیری کند، که البته نیازی نیست نگران این موضوع باشید چراکه شرکت های تولید کننده پک باتری حتما از سیستم مدیریت باتری و سیستم های ایمنی دیگر برای بالا بردن ضریب اطمینان این باتری استفاده میکنند ولی حتما با این موارد باید آشنایی داشته باشید تا بتوانید از باتری به درستی استفاده کنید.
با وجودی که باتری های لیتیومی قیمت پایینی ندارند بهترین گزینه برای موتور سیکلت های برقی میباشند چراکه بازدهی، طول عمر، وزن و کارایی بهتری نسبت به انواع دیگر باتری ها دارند.
نکاتی که قبل از انتخاب باتری باید به آنها توجه کنید
در انتخاب باتری برای موتور سیکلت برقی شما باید ولتاژ و ظرفیت مناسب موتور برقی و سپس نیاز خود را در نظر بگیرید.
ولتاژ، آمپر و ظرفیت سه پارامتر مهم در انتخاب باتری مناسب هستند، اگر این سه پارامتر به درستی انتخاب نشوند میتواند باعث آسیب دیدن موتور برقی و یا باتری موتور برقی شود.
ولتاژ
هر دوچرخه برقی دارای بازه ولتاژی مخصوص خود است بدین معنا که شما موتور خود را فقط با یک ولتاژ به خصوص میتوانید راه اندازی و استفاده کنید و نباید با ولتاژ بالاتر از بازه و یا پایین تر از بازه ولتاژی این کار را انجام دهید و این موضوع برای جلوگیری از مشکلات آتی بسیار مهم است.
استفاده از باتری با ولتاژ پایین تر بدین معناست که شما توان مناسب برای به حرکت درآوردن الکترو موتور موتور برقی خود را نخواهید داشت و ولتاژ بالاتر میتواند به قطعات موتور برقی شما آسیب وارد کند که این آسیب ها هم به الکتروموتور و هم به کنترلر وارد خواهد شد. موتور های برقی موجود در بازار ایران دارای ولتاژ های 48 ولت، 60 ولت و 72 ولت هستند.
ولتاژ نامی | ولتاژ تخلیه | ولتاژ شارژ کامل | تعداد سلول سری شده | تعداد باتری اسیدی |
48 ولت | 39 ولت | 54.6 ولت | 13 سلول | 4 عدد باتری 12 ولت |
60 ولت | 51 ولت | 71.4 ولت | 17 سلول | 5 عدد باتری 12 ولت |
72 ولت | 60 ولت | 84 ولت | 20 سلول | 6 عدد باتری 12 ولت |
جدول فوق مختص باتری با سلول لیتیوم یون 18650 است و به صورت استاندارد است ولی گاهی بعضی از موتور سیکلت های برقی مانند کوکو سیتی و هارلی برای کم کردن هزینه باتری و همچنین کم بودن فضای باتری از رده ولتاژی پایین تر از 60 ولت استفاده میکنند با نام 60 ولت که باعث میشود توان موتور کمتر از حالت عادی شود که جدول فوق برای این دو موتور به شکل زیر خواهد شد:
ولتاژ نامی | ولتاژ تخلیه | ولتاژ شارژ کامل | تعداد سلول سری شده |
57.6 ولت | 48 ولت | 67.2 ولت | 16 سلول |
راهکار یافتن سریع ولتاژ موتور سیکلت برقی
*اگر موتور سیکلت برقی شما از باتری سرب اسید استفاده میکند اولین و ساده ترین راه شمردن تعداد باتری های نصب شده است، باتری هایی که به صورت معمول روی انواع موتور برقی نصب میشود ( به جز موتور هایی که توانی بالاتر از 2000 وات دارند) باتری 12 ولت 18 آمپر ساعت و یا 20 آمپر ساعت است که اگر 4 عدد باتری بر روی موتور شما نصب است به معنی 48 ولت، 5 باتری به معنی 60 ولت و 6 باتری یعنی 72 ولت است.
*در صورتیکه موتور شما به هر دلیلی باتری نداشته باشد، نوشته ها پاک شده باشد یا به هر دلیلی قابل خواندن و تشخیص نباشد میتوانید از روی نوشته های روی شارژر اینکار را انجام دهید بدین صورت که اگر در قسمت voltage output عدد 59 ولت نوشته شده بود باتری شما 48 ولت است، اگر عدد 72.5 ولت نوشته شده بود باتری شما 60 ولت است و اگر عدد 87 ولت نوشته شده بود باتری شما 72 ولت خواهد بود.
*اگر باز به هر دلیلی نوشته های روی شارژر قابل خواندن نبود با استفاده ولت متر میتوانید این کار را انجام دهید بدین نحو که با احتیاط کامل به طوری که به هیچ وجه اتصال کوتاه رخ ندهد میتوانید ولتاژ خروجی شارژر را اندازه بگیرید ( نکته مهم در صورت انجام این تست با کوچکترین اتصال کوتاه شارژر میسوزد) که اعداد پاراگراف فوق دراین نوع تست هم صادق است، البته در شارژر های جدید باتری های سرب اسید بدلیل مسائل ایمنی تا زمانی که شارژر را به باتری متصل نکرده اید ولتاژی بر روی خروجی شارژر ملاحظه نخواهید کرد که در این صورت باید شارژر را به باتری متصل کنید و ولتاژ دو سر مجموعه باتری ها را اندازه گیری کنید.
آمپر
برای انتخاب باتری حتما باید ماکسیمم مقدار جریانی که کنترلر موتور برقی شما به موتور اجازه مصرف میدهد را مشخص کنید که معمولا روی کنترلر همه موتور برقی ها این عدد نوشته شده است.
ظرفیت
برای انتخاب ظرفیت مناسب بعد از اینکه مقدار ماکسیمم آمپر مشخص شد، حداقل ظرفیت باتری نباید از دو سوم مقدار ماکسیمم جریان کمتر باشد و هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد مسافت پیمایشی و همچنین طول عمر باتری افزایش پیدا میکند به عنوان مثال اگر ماکسیمم جریان کنترلر موتور برقی شما 30 آمپر است حداقل ظرفیت باتری شما میتواند 20 آمپر ساعت باشد و هر چه ظرفیت باتری از 20 آمپر ساعت به 30 آمپری که جریان ماکسیمم است نزدیک تر شود طول عمر باتری شما و همچنین مسافت پیمایشی شما افزایش پیدا میکند و البته برای کاربرد های خاص در شرایطی که مسافت پیمایشی روزانه بسیار بالایی دارید میتوانید ظرفیت باتری بالاتری هم استفاده کنید که این موضوع هیچ آسیبی به وسیله شما نخواهد رساند ( این نکته سوال متداول مصرف کنندگان است).
انتخاب باتری مناسب یک نکته خیلی مهم و ضروری برای استفاده بهینه و لذت بردن از موتور سیکلت برقی بدون دردسر های پی در پی است.
مشتاقانه پاسخ گوی نظرات و سوالات شما هستیم.
انواع پک های باتری لیتیوم برای خودروهای برقی، موتورسیکلت و اسکوتر برقی، دوچرخه برقی و ویلچر برقی از نوع لیتیوم یون و لیتیوم فسفات
Icons made by surang from www.flaticon.com
عموماً باتری های لیتیوم یون بسیار قابل اعتمادتر از تکنولوژی های قدیمی تر نظیر نیکل کادمیوم (NiCd) هستند و مشکل اثر حافظه بر اثر دفعات شارژ در آنها وجود ندارد.
همانند هر باتری دیگری باتری قابل شارژ لیتیوم یون از چند جزء مولد برق به نام سلول تشکیل شده است. هر سلول از سه جزء اصلی به نام های الکترود مثبت ( که به مثبت باتری یا ترمینال مثبت متصل است)، الکترود منفی (که به منفی باتری یا ترمینال منفی متصل است) و ماده شیمیایی به نام الکترولیت که در بین آنها قرار دارد تشکیل شده است.
در این مقاله به بیان برخی مفاهیم و پیش نیازها پرداخته خواهد شد. در ابتدا متداولترین مدلهای ریاضی موجود برای باتری لیتیوم-یون مطرح میشود، سپس یکی از تازه ترین پژوهشها در این حوزه که در گسترش سطح تکنولوژی حفاظت و مانیتورینگ باتری های لیتیومی ارائه شده، تشریح میشود.
هیچ تست سریعی نمیتواند تمام پارامترهای باتری را اندازه گیری کند وهمیشه تاثیرات خارجی ای وجود دارند که باعث رد شدن تست میشوند. پیش بینی صحیح باید 9 بار از 10 بار باشد. QuickSort(by Cadex) این کار را برای پک های تک سلولی که ظرفیتشان کمتر از 1500 میلی آمپر ساعت است انجام میدهد.تکنولوژی های جدیدی که در حال توسعه هستند میتوانند این کار را برای پک های بزرگتر انجام دهند که به علت لزوم نمونه برداری فرکانس پایین چند دقیقه طول خواهند کشید.
ظرفیت دریچه ی سلامتی باتری است، تکنولوژی تست سریع با پیشبینی ظرفیت باتری با استفاده از سیستم مدیریت باتری قوی تر میشود.چنین تست های سریعی میتوانند در شارژر ها قرار بگیرند تا سلامت باتری را در هر بار شارژ ارزیابی کند که میتواند برای نشان دادن به کاربر با یک چراغ سبز اعلام کند ظرفیت شارژ تکمیل شده است، باتری های کم ظرفیت تر این نشانگر را بدلیل اضافه نکردن سیستم اضافی به پک ندارند.
در جدول زیر ویژگی های مختلف انواع باتری لیتیوم یون را به صورت مختصر میتوانید مطالعه بفرمایید.
اصطلاح لیتیوم یون به خانواده ای از باتری ها که شباهت هایی به هم دارند دلالت دارد، ولی میتوانند دارای فرمولاسیون متفاوتی باشند. لیتیوم کبالت، لیتیوم منگنز، نیکل منگنز اکسید و لیتیوم آلومینیوم در ظرفیت بالا و قابلیت جابجایی شبیه به هم هستند. لیتیوم فسفات و لیتیوم تایتانیت دارای ظرفیت و ولتاژ پایین تری هستند ولی طول عمر بسیار بالایی دارند که این باتری ها اغلب در وسائط نقلیه و یا به صورت ثابت در یک محل استفاده میشوند.
به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.
جهت تعویض باتری فرسوده دوچرخه برقی قبل از انتخاب باتری مناسب برای دوچرخه برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری های دوچرخه برقی استفاده میشود آشنا شوید
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها میپردازد.
آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 72 ولت با 6 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر های برقی 60 ولت با 5 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر میپردازد.
باتری ها منبع سوخت خودروهای الکتریکی هستند، اما این را هم باید بدانید که باتری ها تنها منبع سوخت نیستند. جایگزین های دیگری برای نیرو دادن به خودروهای الکتریکی مانند پیل سوختی یا سوپر خازن ها وجود دارد، اما هر دوی آنها هنوز در مرحله توسعه هستند و هیچ خودروی تجاری در جاده از آنها استفاده نمیکند. بنابراین اجازه دهید در این مقاله فقط بر روی خودرو های الکتریکی با باتری کار کنیم.
سرعت، مسافت طی شده، گشتاور و تمامی پارامترهای حیاتی یک خودروی الکتریکی فقط به مشخصات موتور و پک باتری مورد استفاده در خودرو بستگی دارد. استفاده از یک موتور قدرتمند مشکل بزرگی نیست، مشکل در طراحی یک پک باتری است که بتواند جریان کافی برای موتور را تامین کند، بدون اینکه طول عمر آن کاهش بیابد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |