menuordersearch
evparts.ir

مقدمه ای بر باتری وسایل نقلیه الکتریکی ,

۱۴۰۱/۵/۲۳ یکشنبه
(8)
(0)
مقدمه ای بر باتری وسایل نقلیه الکتریکی
مقدمه ای بر باتری وسایل نقلیه الکتریکی

باتری ها منبع سوخت خودرو‌‌‌‌های الکتریکی هستند، اما این را هم باید بدانید که باتری ها تنها منبع سوخت نیستند. جایگزین‌‌‌‌های دیگری برای نیرو دادن به خودرو‌‌‌‌های الکتریکی مانند پیل سوختی یا سوپر خازن ها وجود دارد، اما هر دوی آنها هنوز در مرحله توسعه هستند و هیچ خودروی تجاری در جاده از آنها استفاده نمی‌کند. بنابراین اجازه دهید در این مقاله فقط بر روی خودرو‌‌‌‌های الکتریکی با باتری کار کنیم.

 

اولین چیزی که باید در مورد باتری‌‌‌‌های EV بدانید این است که بر خلاف تلفن همراه شما که فقط یک باتری دارد، EV ها توسط صدها یا هزاران باتری به صورت یک بسته به هم متصل می‌شوند. برای مثال، تسلا 7000 باتری دارد و شورولت اسپارک 600 باتری درون آنها دارد.


سلول

سل باتری خودرو‌‌‌‌های برقی

سلول به یک باتری منفرد اشاره دارد. اندازه ها و شکل‌‌‌‌های مختلفی برای یک سلول بر اساس شیمی وجود دارد. رایج ترین شیمی مورد استفاده باتری‌‌‌‌های سرب اسید و باتری‌‌‌‌های لیتیومی است. این باتری ها در اشکال مختلف مانند استوانه ای، سکه ای، منشوری و تخت موجود هستند که تعدادی از آنها در زیر نشان داده شده است.

انواع مدل سلول باتری خودرو برقی

مقدار ولتاژ سلول ها (در هر سلول) از 3.7 ولت برای باتری‌‌‌‌های لیتیومی و حداکثر 12 ولت برای باتری‌‌‌‌های سرب اسید خواهد بود. اما همانطور که ممکن است حدس بزنید این ولتاژ برای راه اندازی یک ماشین الکتریکی کافی نیست. به عنوان مثال تسلا دارای ولتاژ پک باتری 356 ولت است و حتی برای یک دوچرخه برقی معمولی حداقل به 36 ولت نیاز داریم، بنابراین چگونه می‌توانیم این ولتاژ بالاتر را از سلول‌‌‌‌های لیتیومی که فقط 3.7 ولت هستند دریافت کنیم؟

انواع سلول باتری خودرو برقی


ماژول باتری

ماژول باتری خودرو‌‌‌‌های برقی

بنابراین برای به دست آوردن ولتاژ بالاتر از سلول‌‌‌‌های لیتیومی 3.7 ولت، از پک‌‌‌‌های باتری استفاده می‌شود که از ترکیب بیش از یک باتری با هم تشکیل می‌شوند. هنگامی که دو باتری به صورت سری به هم متصل می‌شوند، مقدار ولتاژ آنها اضافه می‌شود و زمانی که دو باتری به صورت موازی متصل می‌شوند، مقدار Ah آنها اضافه می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید باتری‌‌‌‌های لیتیومی 3.7 ولتی 2000 میلی آمپر ساعتی داریم. اگر دو تا از اینها را به صورت سری وصل کنید، سیستم حاصل ماژول نامیده می‌شود و این ماژول دارای 7.4 ولت 2000 میلی آمپر ساعت خواهد بود. به همین ترتیب، اگر دو تا از اینها را به صورت موازی وصل کنیم، ماژول حاصل 3.7 ولت 4000 میلی آمپر ساعت خواهد بود.

ماژول باتری خودرو برقی

یک ولتاژ سلول لیتیومی و مقدار Ah برای راه اندازی یک EV کافی نیست، بنابراین این سلول ها به صورت سری و موازی به هم متصل می‌شوند تا ولتاژ سیستم را افزایش دهند. این بسته به عنوان ماژول نامیده می‌شود. برای افرادی که به تازگی با باتری آشنا شده اند، عبارت Ah ممکن است گیج کننده باشد، پارامتر‌‌‌‌های زیادی در رابطه با باتری ها وجود دارد که در مقاله ای جداگانه به آنها خواهیم پرداخت. در حال حاضر شما می‌توانید Ah (Amp houre) را به عنوان برد سوخت یک EV در نظر بگیرید. هرچه Ah بیشتر مسافت بیشتری خودروی الکتریکی طی میکند.

ماژول باتری 48 ولتماژول باتری 48 ولت


پک باتری

پک باتری خودرو‌‌‌‌های برقی

هنگامی که مقدار ولتاژ و Ah سیستم با ترکیب ماژول‌‌‌‌های مختلف به صورت سری و موازی به دست آمد، این چیدمان باید در داخل EV قرار گیرد. اما آنقدرها هم آسان نیست. دلیل آن پیچیدگی آن است. سلول‌‌‌‌‌های لیتیومی در طبیعت ناپایدار هستند، هر گونه اتفاق ناگواری مانند اتصال کوتاه یا شارژ یا تخلیه بیش از حد می‌تواند باتری‌ها را بسیار داغ کند و منجر به آتش‌سوزی یا انفجار شود. بنابراین جریان ولتاژ و دمای هر سلول باید برای عملکرد ایمن نظارت شود. وظیفه نظارت بر سلول ها در طول فرآیند شارژ و دشارژ بر عهده مداری است که سیستم مدیریت باتری یا به اختصار BMS نامیده می‌شود. بعداً عمیقاً به آن خواهیم پرداخت.

پک باتری خودرو برقی

بنابراین، هنگامی که ماژول باتری آماده شد، باید به BMS و یک سیستم خنک کننده متصل شوند تا باتری عملکرد ایمنی را داشته باشد. چیدمان کامل در یک محفظه فولادی نگهداری می‌شود تا از آسیب مکانیکی جلوگیری شود. این چیدمان کامل به همراه BMS، بدنه سیستم خنک‌کننده و ماژول‌‌‌‌‌های باتری با هم به عنوان پک باتری خودرو نامیده می‌شود. این پک ها معمولاً بزرگ هستند و با توجه به تصویر زیر، کل سطح یک خودروی الکتریکی را اشغال می‌کنند. این تصویر مربوط به Nissan Leaf است که از نصف بریده شده تا شما ببینید و نظرتان را بدهید.

انواع پک باتری خودرو برقی


سیستم مدیریت باتری (BMS)

سیستم مدیریت باتری خودرو‌‌‌‌های برقی

اکنون که ما در مورد باتری‌ها در خودرو‌‌‌‌های برقی اطلاع داریم، در ادامه باید در مورد سیستم مدیریت باتری بدانیم. BMS مانند مغز یا مراقب باتری ها است، همانطور که قبلاً دیدیم باتری‌‌‌‌های زیادی در یک EV وجود دارد و هر باتری باید برای اطمینان از ایمنی کنترل شود. برای باتری‌‌‌‌های سرب اسید BMS اجباری نیست اگرچه برخی افراد از آن استفاده می‌کنند اما برای سلول‌‌‌‌های لیتیومی به دلیل ماهیت ناپایدار آن BMS ضروری می‌شود.

تقریباً تمام سلول‌‌‌‌‌های لیتیومی اگر در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده شوند، مدار حفاظتی مخصوص به خود را دارند. این به این دلیل است که اگر آنها به درستی کار نکنند، مانند شارژ بیش از حد یا تخلیه بیش از حد، باتری داغ می‌شود و حتی ممکن است بسوزد. مدار به سادگی ولتاژ یا جریان سلول را نظارت و کنترل می‌کند و در صورت تجاوز از حد ایمن، اتصال به بار را قطع می‌کند. راه‌‌‌‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

هر BMS تنها سه پارامتر حیاتی باتری را اندازه گیری می‌کند که عبارتند از ولتاژ، جریان و دمای سلول. دائماً این مقادیر را با محدودیت‌‌‌‌های ایمنی مقایسه می‌کند و در صورت تجاوز از مقادیر آستانه، بار را قطع می‌کند. جدای از هدف ایمنی، BMS برای برخی اهداف محاسباتی نیز استفاده می‌شود، مانند اندازه گیری SOC و SOH یک باتری.

SOC مخفف Sate of Charge و SOH مخفف State of Health است. برخلاف خودرو‌‌‌‌های ICE، میزان سوخت باقی مانده در باتری را نمی‌توان با نگاه مستقیم به آن اندازه گیری کرد. برخی از مردم حتی فکر می‌کنند که اندازه گیری ولتاژ در پایانه‌‌‌‌های باتری می‌تواند ظرفیت باتری را به شما بدهد، خوب این درست نیست و به این راحتی هم نیست. به طور مشابه SOH طول عمر باتری را نشان می‌دهد. SOC و SOH هر دو اطلاعات حیاتی برای مصرف کننده هستند زیرا SOC به شما می‌گوید که قبل از شارژ مجدد چقدر می‌توانید رانندگی کنید و SOH به شما می‌گوید که زمان تعویض باتری ها فرا رسیده است. این وظیفه BMS است که هر دوی این پارامترها را اندازه گیری کند.

مدار‌‌‌‌های BMS اغلب پیچیده هستند، یک BMS لیتیومی 4 سلولی ساده در تصویر زیر نشان داده شده است. BMS ماشینی را تصور کنید که باید حدود 7000 سلول را کنترل کند.

انواع سیستم مدیریت باتری خودرو برقی


منبع مقاله : سایت circuitdigest.com

ماژول باتری خودرو برقی
ماژول باتری خودرو برقی
 انواع مدل‌‌‌‌های سلول باتری لیتیوم
انواع مدل‌‌‌‌های سلول باتری لیتیوم
ماژول‌‌‌‌های باتری خودرو برقی
ماژول‌‌‌‌های باتری خودرو برقی

مقالات مرتبط

رونق استفاده از خودرو‌‌‌‌های برقی با بومی سازی باتری‌‌‌‌های لیتیومی + فیلم

رونق استفاده از خودرو‌‌‌‌های برقی با بومی سازی باتری‌‌‌‌های لیتیومی + فیلم
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به آلودگى فراگير شده در نقاط مختلف کشور، بازار ساخت و توليد خودرو هاى برقى توسعه يافته است.

طرح تعویض باتری فرسوده موتور برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری موتور برقی

طرح تعویض باتری فرسوده موتور برقی و انتخاب ظرفیت مناسب باتری موتور برقی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

جهت تعویض باتری فرسوده موتور برقی، قبل از انتخاب باتری مناسب برای موتور برقی خود باید با برخی مفاهیم تخصصی که برای توصیف باتری‌‌‌‌های موتور برقی استفاده میشود آشنا شوید

معرفی باتری‌‌‌‌های پیشنهادی انواع موتور و اسکوتر‌‌‌‌های برقی بازار ایران

معرفی باتری‌‌‌‌های پیشنهادی انواع موتور و اسکوتر‌‌‌‌های برقی بازار ایران
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری اسکوتر‌‌‌‌های برقی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها می‌پردازد.

آموزش و اطلاعات خودرو‌‌‌‌های الکتریکی و قطعات وابسته

آموزش و اطلاعات خودرو‌‌‌‌های الکتریکی و قطعات وابسته
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

آموزش و اطلاعات مورد نیاز در وسایل نقلیه الکتریکی مانند خودرو، موتور سیکلت، اسکوتر،‌ویلچر و دوچرخه برقی و قطعات مورد استفاده

معرفی باتری لیتیوم انواع موتور سیکلت برقی 72 ولت بازار ایران

معرفی باتری لیتیوم انواع موتور سیکلت برقی 72 ولت بازار ایران
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر‌‌‌‌های برقی 72 ولت با 6 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر می‌پردازد.

معرفی باتری لیتیوم انواع موتور سیکلت برقی 60 ولت بازار ایران

معرفی باتری لیتیوم انواع موتور سیکلت برقی 60 ولت بازار ایران
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

این مقاله به بررسی مشخصات فنی مانند توان و ظرفیت باتری موتور سیکلت و اسکوتر‌‌‌‌های برقی 60 ولت با 5 عدد باتری اسیدی موجود در بازار ایران با معرفی تولیدکنندگان آنها و ظرفیت باتری پیشنهادی جهت تعویض باتری فرسوده آنها و تبدیل به نوع لیتیوم با عمر بیشتر می‌پردازد.

مقدمه ای بر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)

مقدمه ای بر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

در حالی که تغییرات و پیشرفت ها در زمینه خودرو‌‌‌‌های الکتریکی در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار می‌کند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.

هر آنچه می‌خواهید در مورد باتری خودرو‌‌‌‌های الکتریکی بدانید

هر آنچه می‌خواهید در مورد باتری خودرو‌‌‌‌های الکتریکی بدانید
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

سرعت، مسافت طی شده، گشتاور و تمامی پارامتر‌‌‌‌های حیاتی یک خودروی الکتریکی فقط به مشخصات موتور و پک باتری مورد استفاده در خودرو بستگی دارد. استفاده از یک موتور قدرتمند مشکل بزرگی نیست، مشکل در طراحی یک پک باتری است که بتواند جریان کافی برای موتور را تامین کند، بدون اینکه طول عمر آن کاهش بیابد.

مقدمه ای بر کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی

مقدمه ای بر کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این سوال قبلاً به ذهن شما خطور کرده باشد. ما می‌دانیم که خودرو الکتریکی با باتری کار می‌کند که دارای انرژی DC (مستقیم) هستند و موتورهایی داریم که با AC سه فاز کار می‌کنند. هر دوی اینها با هم، چگونه کار خواهند کرد؟ این کار توسط کنترلر انجام می‌شود، از یک دوچرخه معمولی تا یک خودروی تسلا Roadster، هر وسیله نقلیه برقی دارای کنترلر مخصوص به خود است که ولتاژ DC را از باتری به سطح مناسبی برای کار موتورها تبدیل می‌کند.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
logo-samandehi
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
زنجان: بلوار پروفسور ثبوتی - پارک علم و فناوری علوم پایه - واحد 315
تلفن‌‌‌‌های تماس :
02433154413
02128429945
09981071773 (WhatsApp)
info@evparts.ir
whatsuppinterestlinkedinfacebooktelegraminstagram