menuordersearch
evparts.ir

مقدمه ای بر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) ,

۱۴۰۱/۵/۲۰ پنج شنبه
(6)
(0)
مقدمه ای بر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)
مقدمه ای بر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)

بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تا سال 2030 از 3 میلیون به 125 میلیون افزایش خواهد یافت. این میزان تقریباً 41 برابر بیشتر از آنچه که امروز است. با افزایش تقاضا برای سوخت‌‌‌‌‌های فسیلی و مشکلات ناشی از آلودگی به نظر می‌رسد به احتمال زیاد این اتفاق بیافتد. به همین دلیل، تمام سازندگان بزرگ خودرو‌‌‌‌های احتراق داخلی (Internal Combustion Engine) یا به اختصار (ICE) مانند Ford و GM به آرامی توجه خود را به سمت خودرو‌‌‌‌های برقی متمرکز میکنند. بازار و مصرف کنندگان به حمل و نقل شخصی ارزان تر نیاز دارند و حتی علاوه بر آن، دولت از طریق سیاست‌‌‌‌های خود از خودرو‌‌‌‌های برقی حمایت کرده است. با در نظر گرفتن همه این حقایق، تقریباً واضح است که به زودی اتومبیل‌‌‌‌های الکتریکی را خواهیم دید که در سراسر جاده ها حرکت میکنند. باید فضا را نیز در نظر بگیریم، جایی که در حال حاضر یک خودروی تسلا در حال حرکت به سوی مریخ است.

این تغییر پیش از این شروع به نشان دادن علائم کرده است. در چند سال گذشته، بسیاری از تولیدکنندگان خودرو‌‌‌‌های الکتریکی موفق مانند Tesla، Kia Soul، Navistar و Kandi به وجود آمده اند. و به واسطه آنها پیشرفت‌‌‌‌های زیادی در زمینه باتری ها و موتور‌‌‌‌های یک خودروی الکتریکی ایجاد شده است. در حالی که تغییرات در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار می‌کند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.

مقدمه ای وسایل نقلیه الکتریکی evs

نکته مهم: قبل ازاینکه شروع کنیم می‌خواهم اشاره کنم که اصطلاح خودروی الکتریکی خیلی وسیع است. هر لوکوموتیو که مخزن سوخت نداشته باشد، وسیله نقلیه الکتریکی نامیده می‌شود. اما در این مقاله Electric Vehicle یا به اختصار EV، فقط به خودرو‌‌‌‌های الکتریکی، اتوبوس و کامیون اشاره می‌کند. مگر در مواردی خاص مانند خودرو‌‌‌‌های الکتریکی segway، Airborne یا waterborne که در محدوده این مقاله نیستند.

چه چیزی یک خودروی الکتریکی را می‌سازد؟

ماشین الکتریکی به خودی خود یک خودرو است و از اجزای زیادی تشکیل شده است و مجموعه بزرگی از سیم ها آنها را به هم متصل می‌کند. اما مواد اولیه کمی برای یک خودروی الکتریکی وجود دارد که در بلوک دیاگرام زیر نشان داده شده است.

بلوک دیاگرام اجزای خودرو برقی

موتور یک ماشین احتراق داخلی معمولی با یک موتور الکتریکی و همچنین مخزن سوخت با پک باتری جایگزین می‌شود. از بین تمام قطعات، تنها پک باتری و موتور به تنهایی در بیش از 50 درصد وزن و قیمت کل خودرو نقش دارند. همانطور که می‌بینید پک باتری، کنترل کننده (کنترلر)، سیستم مدیریت باتری (BMS)، موتور و گیربکس اجزای اصلی یک خودروی الکتریکی را تشکیل می‌دهند.


باتری خودرو‌‌‌‌های الکتریکی

باتری خودرو‌‌‌‌های برقی

پک باتری یک خودرو برقی از تعدادی سلول باتری و یک سیستم مدیریت باتری که وظیفه محافظت سلول ها در هنگام شارژ و تخلیه تشکیل می‌شود. اولین چیزی که باید در مورد باتری‌‌‌‌های EV بدانید این است که بر خلاف تلفن همراه شما که فقط یک باتری دارد، EV ها توسط صدها یا هزاران باتری به صورت یک بسته به هم متصل می‌شوند. برای مثال، تسلا 7000 باتری دارد و شورولت اسپارک 600 باتری درون آنها دارد.

توضیحات بیشتر در مورد باتری وسایل نقلیه الکتریکی را در این مقاله ببینید.

انواع باتری خودرو برقی


موتور خودرو‌‌‌‌های الکتریکی

الکترو موتور خودرو‌‌‌‌های برقی

در حالی که باتری ها مخازن سوخت خودرو‌‌‌‌های الکتریکی هستند، موتورها نیروی محرک آنها هستند. انواع مختلفی از موتورها در EV استفاده میشوند ولی موتور مورد استفاده برای اسکوتر و دوچرخه کاملاً متفاوت از موتور مورد استفاده در اتومبیل است. انواع موتور‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی را در این مقاله ببینید.

 

موتور‌‌‌‌ سه فاز AC القایی
موتور‌ سه فاز القایی (AC Induction)
کنترلر موتور‌ سه فاز AC القایی
موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
موتور DC جاروبک دار یا براش
موتور DC جاروبک دار یا براش
موتور DC جاروبک دار یا براش

کنترلر خودرو‌‌‌‌های الکتریکی

کنترلر خودرو‌‌‌‌های برقی

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این سوال قبلاً به ذهن شما خطور کرده باشد. ما می‌دانیم که خودرو الکتریکی با باتری کار می‌کند که دارای انرژی DC (مستقیم) هستند و موتورهایی داریم که با AC سه فاز کار می‌کنند. هر دوی اینها با هم، چگونه کار خواهند کرد؟ این کار توسط کنترلر انجام می‌شود، از یک دوچرخه معمولی تا یک خودروی تسلا Roadster، هر EV دارای کنترلر مخصوص به خود است که ولتاژ DC را از باتری به سطح مناسبی برای کار موتورها تبدیل می‌کند. همچنین سرعت موتور را کنترل می‌کند. کنترلر تمام ورودی‌‌‌‌های کاربر مانند میزان دریچه یا پدال گاز، فشار ترمز، حالت رانندگی و غیره را از کاربر دریافت می‌کند و بر این اساس سرعت موتور را کنترل می‌کند. اگر موتورها عضله ماشین در نظر گرفته شوند، کنترلر مغز آن است. کنترلر اغلب یک اصطلاح عمومی است و ممکن است مدار‌‌‌‌های دیگری مانند مبدل DC-DC، کنترل کننده سرعت، اینورتر و غیره را شامل شود. مبدل DC-DC برای تامین انرژی تمام لوازم جانبی خودرو مانند سیستم هایی که برای سرگرمی در درون خودرو اند، چراغ‌‌‌‌های جلو و سایر مواردی که مصرف کمی دارند، استفاده می‌شود. به غیر از این، کنترلر از ترمز‌‌‌‌های ژنراتوری نیز مراقبت می‌کند. این فرآیند تبدیل انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی است. زمانی که EV از یک شیب پایین می‌رود، موتور به دلیل انرژی جنبشی آزادانه در حال چرخش است، در این شرایط می‌توان موتورها را به‌عنوان یک ژنراتور درآورد تا از نیروی به‌دست‌آمده برای شارژ باتری‌ها استفاده شود. اکثر خودرو‌‌‌‌های برقی مدرن امروزی این را دارند اما عملکرد و کارایی آن هنوز قابل بحث است.

انواع کنترلر‌‌‌‌های مورد استفاده در خودرو‌‌‌‌های برقی

کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش (DC Series Motor)
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس (Brushless DC Motor)
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) (Permanent Magnet Synchronous Motor)
کنترلر موتور‌ سه فاز AC القایی (Three Phase AC Induction Motors)

 

کنترلر موتور‌‌‌‌ سه فاز AC القایی
کنترلر موتور‌ سه فاز القایی (AC Induction)
کنترلر موتور‌ سه فاز AC القایی
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
کنترلر موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
کنترلر موتور DC بدون جاروبک یا براشلس
کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش
کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش
کنترلر موتور DC جاروبک دار یا براش

برای اطلاعات بیشتر در مورد کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی اینجاکلیک کنید.


شارژر خودرو‌‌‌‌های الکتریکی

شارژر خودرو‌‌‌‌های برقی

یکی دیگر از اجزای مهم در خودرو‌‌‌‌های الکتریکی که نیاز به پیشرفت دارد، شارژرها هستند. یک خودروی الکترونیکی به طور متوسط حداقل 5 ساعت طول می‌کشد تا شارژ شود که همراه با مسافت پیموده شده بسیار کم آن به یک فاجعه تبدیل می‌شود. یک آمریکایی به طور متوسط بیش از 50 کیلومتر در روز رانندگی می‌کند، در این سناریو یک خودروی برقی که برای شارژ کامل 90 کیلومتر مسافت طی می‌کند باید تقریبا هر روز شارژ شود. این باعث می‌شود شارژها جزء پر استفاده ترین قطعات باشند.

انواع شارژر خودرو برقی


از آنجایی که برق نیز از نیروگاه زغال سنگ می‌آید. آیا خودرو‌‌‌‌های برقی واقعا سبز هستند؟

این سوال در حالی که خودرو‌‌‌‌های برقی با باتری کار می‌کنند جای بحث دارد، برق شارژ این باتری‌ها از نیروگاه تامین می‌شود و طبق نظرسنجی که در زیر نشان داده شده است.

منابع تولید انرژی خودرو‌‌‌‌های برقی

حدود 61 درصد از برق جهان از منابع تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ و گاز تولید می‌شود.علاوه بر این باتری‌‌‌‌های EV از مواد شیمیایی مضر ساخته شده اند و پس از دور ریختن دوباره محیط را آلوده می‌کنند. با در نظر گرفتن همه اینها، EV ممکن است آنطور که فکر می‌کردیم دوستدار محیط زیست نباشد. یا آیا دوستدار محیط زیست است؟ بسیاری از کارشناسان با این نتیجه موافق هستند که خودرو‌‌‌‌های برقی به طور جدی سبزتر از خودرو‌‌‌‌های ICE معمولی هستند. به خاطر دلایل زیر است.

پایداری: همانطور که خودرو‌‌‌‌های برقی در حال محبوب شدن هستند، بخش انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر نیزدر حال محبوب شدن هستند. ما به آرامی برای تولید برق به سمت باد و خورشید حرکت می‌کنیم و در نتیجه فرآیند تولید برق را سبزتر می‌کنیم.

هزینه حمل و نقل سوخت: بسیاری از مردم این را در نظر نمی‌گیرند. بنزینی که در پمپ بنزین خود دریافت می‌کنید، از یک چاه نفت به جای دیگری پمپاژ، فراورده و حمل شده است. همه این فرآیندها در سطح‌‌‌‌های مختلفی شامل آلودگی هستند. از طرف دیگر برای خودرو‌‌‌‌های برقی برق از طریق سیم به خانه شما منتقل می‌شود و این قابلیت از قبل برقرار شده است.

بازسازی انرژی: یکی دیگر از مواردی که فقط در خودرو‌‌‌‌های الکتریکی امکان پذیر است، تولید مجدد برق است. این چیز زیادی اضافه نمی‌کند، اما هنوز هم تأثیر کمی در سبزتر کردن خودرو‌‌‌‌های الکتریکی دارد.

بنابراین، اگر بخواهیم به سمت انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر برای تولید برق برویم، مطمئناً خودرو‌‌‌‌های الکتریکی بسیار سبزتر از ICE (احتراق داخلی) خواهند بود.


تفاوت بین خودرو‌‌‌‌های هیبریدی و خودروی الکتریکی چیست؟

تفاوت خودرو‌‌‌‌های برقی و هیبریدی

برخی افراد تمایل دارند از اصطلاح خودروی هیبریدی و خودروی الکتریکی به جای یکدیگر استفاده کنند که اینطور نیست. هر دو معنای کاملا متفاوتی دارند. اگر وسیله نقلیه هم با برق و هم با گاز کار کند، خودروی هیبریدی است، اگر فقط با برق کار کند و نتواند با گاز کار کند، به آن وسیله نقلیه الکتریکی می‌گویند. شما می‌توانید با بررسی اینکه آیا یک خودرو دارای مخزن سوخت است یا خیر، مطمئن شوید که آیا یک خودرو EV است یا خیر، اگر مخزن سوخت وجود ندارد، پس مطمئناً خودرو EV است.

هر دو خودرو‌‌‌‌های برقی و هیبریدی اهمیت خاص خود را دارند، یک خودروی هیبریدی می‌تواند معایب EV مانند زمان سوخت، برد کوتاه و غیره را رد کند، اما از آنجایی که سخت‌افزار ICE و EV را دارد، این خودروها معمولاً گران هستند. هدف از خودرو‌‌‌‌های هیبریدی معمولا افزایش کارایی خودرو با استفاده از موتور برای به حرکت درآوردن خودرو در سرعت‌‌‌‌های پایین است.


منبع مقاله : سایت circuitdigest.com

 تفاوت خودرو برقی الکتریکی و هیبریدی
تفاوت خودرو برقی و هیبریدی
شارژر خودرو‌‌‌‌های برقی
شارژر خودرو‌‌‌‌های برقی
کنترلر خودرو‌‌‌‌های برقی
کنترلر خودرو‌‌‌‌های برقی
 موتور خودرو‌‌‌‌های برقی
موتور خودرو‌‌‌‌های برقی
باتری خودرو‌‌‌‌های برقی
باتری خودرو‌‌‌‌های برقی
 بلوک دیاگرام خودرو برقی
بلوک دیاگرام خودرو برقی
مقدمه ای بر خودرو‌‌‌‌های برقی
مقدمه ای بر خودرو‌‌‌‌های برقی

مقالات مرتبط

ضریب مقاومت هوا (Air Drag Coefficient)

ضریب مقاومت هوا (Air Drag Coefficient)
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

ضرایب مقاومت هوا اشکال مختلف برای طراحی خودرو

معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه تخته گاز (Top Gear)

معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه تخته گاز (Top Gear)
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

بررسی بهترین خودرو‌‌‌‌های برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)

بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودرو‌‌‌‌های برقی روز دنیا

بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودرو‌‌‌‌های برقی روز دنیا
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودرو‌‌‌‌های برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت می‌پردازیم.

طراحی و معرفی سیستم رانش خودرو برقی شهری سبک و سنگین و وانت و نفر بر برقی

طراحی و معرفی سیستم رانش خودرو برقی شهری سبک و سنگین و وانت و نفر بر برقی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاس‌بندی خودروهای هاچ‌بک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودرو‌‌‌‌های دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودرو‌‌‌‌های سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودرو‌‌‌‌های کوییک، ساینا و تیبا و خودرو‌‌‌‌های کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن‌‌‌‌های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده می‌شود.

معرفی 10 خودرو مینی برقی

معرفی 10 خودرو مینی برقی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها به عنوان جایگزینی مستقیم برای خودروها در حال تکامل شناخته می‌شوند، بلکه بسیاری از خودروسازان تلاش می‌کنند ما را تشویق کنند تا نحوه رفت و آمد خود را دوباره ارزیابی کنیم. حمل و نقل شهری بخش مهمی از این امر است، بنابراین ما نگاهی انداخته‌ایم به اینکه چه خودرو‌‌‌‌های برقی دو و چهار نفره در دسترس هستند و چه چیزی در راه است.

محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی

محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی

پارامتر‌‌‌‌های اساسی در طراحی سیستم رانش وسیله نقلیه الکتریکی

پارامتر‌‌‌‌های اساسی در طراحی سیستم رانش وسیله نقلیه الکتریکی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

اگر می‌خواهید وسیله نقلیه برقی مانند دوچرخه، سه چرخه، موتورسیکلت، اسکوتر یا خودرو برقی طراحی کنید، اطلاعات زیر کمکتان می‌کند.

بررسی و معرفی محصولات و تکنولوژی های روز خودرو‌‌‌‌های برقی

بررسی و معرفی محصولات و تکنولوژی های روز خودرو‌‌‌‌های برقی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

بررسی و معرفی محصولات روز و تدوین و ترجمه مقالات وب سایت‌‌‌‌‌‌‌‌های مرجع خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های الکتریکی

بزرگترین تولیدکنندگان خودرو‌‌‌‌های الکتریکی که هوشمندانه با تغییرات اقلیمی مقابله می‌کنند

بزرگترین تولیدکنندگان خودرو‌‌‌‌های الکتریکی که هوشمندانه با تغییرات اقلیمی مقابله می‌کنند
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

همه ما می‌دانیم که آلودگی هوا یک موضوع مهم جهانی است که باعث مرگ و میر‌‌‌‌های زودرس و بیماری ها در سراسر جهان می‌شود. هر یک از ما خواسته یا ناخواسته ردپای کربن را بر روی محیط زیست میگزاریم و موجب ایجاد خطرات زیست محیطی هستیم.

مقدمه ای بر باتری وسایل نقلیه الکتریکی

مقدمه ای بر باتری وسایل نقلیه الکتریکی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

باتری ها منبع سوخت خودرو‌‌‌‌های الکتریکی هستند، اما این را هم باید بدانید که باتری ها تنها منبع سوخت نیستند. جایگزین‌‌‌‌های دیگری برای نیرو دادن به خودرو‌‌‌‌های الکتریکی مانند پیل سوختی یا سوپر خازن ها وجود دارد، اما هر دوی آنها هنوز در مرحله توسعه هستند و هیچ خودروی تجاری در جاده از آنها استفاده نمی‌کند. بنابراین اجازه دهید در این مقاله فقط بر روی خودرو‌‌‌‌های الکتریکی با باتری کار کنیم.

مقدمه ای بر کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی

مقدمه ای بر کنترلر وسایل نقلیه الکتریکی
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این سوال قبلاً به ذهن شما خطور کرده باشد. ما می‌دانیم که خودرو الکتریکی با باتری کار می‌کند که دارای انرژی DC (مستقیم) هستند و موتورهایی داریم که با AC سه فاز کار می‌کنند. هر دوی اینها با هم، چگونه کار خواهند کرد؟ این کار توسط کنترلر انجام می‌شود، از یک دوچرخه معمولی تا یک خودروی تسلا Roadster، هر وسیله نقلیه برقی دارای کنترلر مخصوص به خود است که ولتاژ DC را از باتری به سطح مناسبی برای کار موتورها تبدیل می‌کند.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
logo-samandehi
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
زنجان: بلوار پروفسور ثبوتی - پارک علم و فناوری علوم پایه - واحد 315
تلفن‌‌‌‌های تماس :
02433154413
02128429945
09981071773 (WhatsApp)
info@evparts.ir
whatsuppinterestlinkedinfacebooktelegraminstagram