یک موتور، انرژی الکتریکی عرضه شده را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. انواع مختلفی از موتورها معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند. در این میان موتورهای DC بدون جاروبک (BLDC) دارای راندمان بالا و قابلیت کنترل عالی هستند و در بسیاری از برنامه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. موتور BLDC نسبت به انواع دیگر موتور دارای مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی است.
هنگامی که مهندسان با چالش طراحی تجهیزات الکتریکی برای انجام کارهای مکانیکی روبرو میشوند، ممکن است در مورد چگونگی تبدیل سیگنال های الکتریکی به انرژی فکر کنند. بنابراین محرک ها و موتورها از جمله دستگاه هایی هستند که سیگنال های الکتریکی را به حرکت تبدیل میکنند. موتورها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند.
ساده ترین نوع موتور، موتور DC جاروبک دار است. در این نوع موتورها جریان الکتریکی از سیم پیچهایی عبور میکند که در یک میدان مغناطیسی ثابت قرار گرفته اند. جریان باعث تولید میدان های مغناطیسی در سیم پیچ میشود. این باعث چرخش مجموعه سیم پیچ میشود، زیرا هر سیم پیچ از قطب مشابه رانده شده و به سمت قطب دیگر از میدان ثابت کشیده میشود. برای حفظ چرخش، لازم است که جریان به طور مداوم معکوس شود - به طوری که قطب های سیم پیچ به طور مداوم جابجا میشوند، و باعث میشود که سیم پیچ ها "برعکس" قطب های ثابت را "تعقیب" کنند. برق سیم پیچ ها از طریق جاروبک های رسانای ثابت که با یک سوئیچ چرخان تماس دارند تامین میشود. چرخش کموتاتور است که باعث برگشت جریان از طریق سیم پیچ میشود. کموتاتور و جاروبک اجزای اصلی متمایز کننده موتور DC جاروبک دار از سایر موتورها هستند. شکل 1 اصل کلی موتور جاروبک دار را نشان میدهد.
موتورها با توجه به نوع توان آنها AC یا DC و روش آنها برای تولید چرخش متفاوت هستند (شکل 2). در ادامه، ما مختصراً به ویژگی ها و کاربردهای هر نوع نگاه میکنیم.
موتورهای DC جاروبک دار، دارای طراحی ساده و کنترل آسان است. به طور گسترده ای برای باز و بسته کردن سینی های دیسک استفاده میشود. در اتومبیل ها اغلب برای جمع کردن، کشیدن و قرار دادن شیشه های جانبی با انرژی الکتریکی استفاده میشوند. هزینه پایین این موتورها آنها را برای مصارف مختلف مناسب میکند. ایراد کار این است که در اثر تماس مداوم جاروبک ها و کموتاتور امکان ایجاد جرقه وجود دارد و موجب فرسایش میشود. برای همین نیاز به تعویض مکرر و نگهداری دوره ای دارد.
یک موتور پله ای (Stepper) توسط پالس ها حرکت میکند. با هر پالس از یک زاویه خاص (گام) میچرخد. از آنجا که چرخش دقیقاً توسط تعداد پالس های دریافتی کنترل میشود، از این موتورها به طور گسترده ای برای اجرای تنظیمات موقعیتی استفاده میشود. برای مثال، برای کنترل تغذیه کاغذ در دستگاههای نمابر و چاپگرها اغلب از آنها استفاده میشود. از آنجا که این دستگاه ها کاغذ را در مراحل ثابت تغذیه میکنند، با تعداد مراحل ارتباط دارند. مکث را نیز میتوان به راحتی کنترل کرد. با قطع سیگنال پالس چرخش موتور بلافاصله متوقف میشود.
در موتورهای سنکرون (Synchronous)، چرخش همزمان با فرکانس جریان تغذیه است. این موتورها اغلب برای راه اندازی سینی های چرخان در اجاق های مایکروویو استفاده میشوند. میتوان از چرخ دنده های کاهشی در واحد موتور برای دستیابی به سرعت چرخشی مناسب برای گرم کردن غذا استفاده کرد.
در موتورهای القایی (Induction) نیز سرعت چرخش با فرکانس متفاوت است. اما حرکت همزمان نیست. در گذشته، این موتورها اغلب در فن های برقی و ماشین لباسشویی استفاده میشد.
انواع مختلفی موتور با کاربرد مشترک وجود دارد. در این نوشته، ما به مزایا و کاربردهای موتورهای DC بدون جاروبک میپردازیم.
همانطور که از نام آنها پیداست، موتورهای BLDC از جاروبک استفاده نمیکنند. در موتورهای جاروبک دار، جاروبک ها جریان را از طریق کموتاتور به داخل سیم پیچ های روتور میرساند. بنابراین چگونه یک موتور بدون جاروبک جریان را به سیم پیچ های روتور منتقل میکند؟
در اصل اینطوری کار نمیکند. زیرا سیم پیچ ها روی روتور قرار ندارند. در عوض، روتور یک آهن ربا دائمی است. سیم پیچ ها نمیچرخند، بلکه در جای خود بر روی استاتور ثابت میشوند. از آنجا که سیم پیچ ها حرکت نمیکنند، دیگر نیازی به جاروبک و کموتاتور نیست. (شکل 3 را ببینید)
در موتور جاروبک دار، چرخش با کنترل میدان های مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ های روتور حاصل میشود. در حالی که میدان مغناطیسی تولید شده توسط آهنرباهای ساکن، ثابت میماند. برای تغییر سرعت چرخش، ولتاژ سیم پیچ ها تغییر داده میشود. در موتور BLDC، آهن ربای دائمی است که میچرخد. چرخش با تغییر جهت میدان های مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ های ثابت، به دست میآید. برای کنترل چرخش، مقدار و جهت جریان داخل این سیم پیچ ها تنظیم میشود.
یک موتور BLDC با سه سیم پیچ روی استاتور دارای شش سیم برق (دو سیم به هر سیم پیچ) برای این سیم پیچ ها است. در بیشتر پیاده سازی ها، سه سیم از این سیمها بهم متصل میشوند، سه سیم باقیمانده از بدنه موتور امتداد مییابند (به جای دو سیم از موتور براش (جاروبک دار)ک ه قبلاً توضیح داده شد). سیم کشی در حالت موتور BLDC پیچیده تر از اتصال ساده ترمینال های مثبت و منفی پیل برق است. ما در جلسه دوم این سری با دقت بیشتری به نحوه کار این موتورها خواهیم پرداخت. در ادامه، با بررسی مزایای موتورهای BLDC نتیجه خواهیم گرفت.
یک مزیت بزرگ بهره وری است، زیرا این موتورها میتوانند با حداکثر نیروی چرخش (گشتاور) به طور مداوم کنترل شوند. در مقابل، موتورهای براش فقط در نقاط معینی از چرخش به حداکثر گشتاور میرسند. برای اینکه یک موتور جاروبک دار همان گشتاور مدل بدون جاروبک را داشته باشد، باید از آهن ربا بزرگتری استفاده کند. به همین دلیل است که حتی موتورهای کوچک BLDC نیز میتوانند قدرت قابل توجهی را تحویل دهند.
دومین مزیت بزرگ که مربوط به مورد اول است، قابلیت کنترل است. موتورهای BLDC را میتوان با استفاده از مکانیزم های بازخورد کنترل کرد تا دقیقاً گشتاور و سرعت چرخش مورد نظر را تحویل دهند. کنترل دقیق به نوبه خود باعث کاهش مصرف انرژی و تولید گرما میشود. در مواردی که موتورها با باتری کار میکنند، عمر باتری را افزایش میدهد.
موتورهای BLDC به دلیل نداشتن جاروبک، از دوام بالا و تولید سر و صدای کم الکتریکی نیز برخوردار هستند. در استفاده از موتورهای جاروبک دار، جاروبک و کموتاتور در اثر تماس مداوم متحرک فرسوده میشوند و همچنین جرقه هایی را ایجاد میکنند. سر و صدای برق، به ویژه نتیجه جرقه های شدیدی است که به خاطر عبور جاروبک از شکاف کموتاتور ایجاد میشود. برای همین موتورهای BLDC اغلب در مواردی که جلوگیری از نویز برق مهم است، ترجیح داده میشوند.
گفتیم موتورهای BLDC از راندمان و قابلیت کنترل بالایی برخوردار هستند و عمر آنها طولانی است. خوب برای چه کاری خوب هستند؟ به دلیل کارآیی و طول عمر بالا، به طور گسترده ای در دستگاه هایی که به طور مداوم کار میکنند مورد استفاده قرار میگیرد. مدت هاست که در ماشین های لباسشویی، تهویه مطبوع و سایر لوازم برقی مصرفی استفاده میشود. بهره وری بالای موتور بدون جاروبک به کاهش قابل توجهی در مصرف برق کمک کرده است. این امر موجب شده اخیرا طرفداران زیادی داشته باشد.
آنها همچنین برای راه اندازی جاروبرقی استفاده میشوند. در یک حالت، تغییر در برنامه کنترل منجر به جهش زیادی در سرعت چرخش میشود. نمونه ای از قابلیت کنترل فوق العاده ای که توسط این موتورها ارائه میشود.
موتورهای BLDC همچنین برای چرخش درایوهای هارد دیسک مورد استفاده قرار میگیرند، جایی که دوام آنها باعث میشود که درایوها در طولانی مدت به طور قابل اعتمادی کار کنند. در حالی که راندمان انرژی آنها به کاهش انرژی کمک میکند. جایی که این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند.
انتظار میرود در آینده شاهد استفاده موتورهای BLDC در طیف وسیعی از برنامه ها باشیم. به عنوان مثال، آنها احتمالاً به طور گسترده ای در راه اندازی ربات های خدماتی (ربات های کوچکی که در زمینه های دیگری غیر از تولید کار میکنند) مورد استفاده قرار میگیرند. ممکن است تصور شود که موتورهای پله ای (Stepper Motor) در این نوع برنامه ها، جایی که میتوان از پالس ها برای کنترل دقیق موقعیت استفاده کرد، مناسب ترند. اما موتورهای BLDC برای کنترل نیرو مناسب تر میباشند. در حالی که با یک موتور پله ای، نگه داشتن موقعیت سازه ای مانند بازوی ربات نیاز به جریان نسبتاً بزرگ و مداوم دارد. با وجود یک موتور BLDC، متناسب با نیروی خارجی امکان کنترل کارآمدتر وجود دارد. همچنین موتورهای BLDC ممکن است جایگزین موتورهای dc جاروبک دار ساده در گاری های گلف و چرخ دستی های حرکتی شوند. علاوه بر کارایی بهتر، موتورهای BLDC میتوانند کنترل دقیق تری را ارائه دهند. که به نوبه خود میتواند عمر باتری را بیشتر کند.
موتورهای BLDC برای هواپیماهای بدون سرنشین نیز ایده آل هستند. توانایی آنها در ارائه کنترل دقیق، آنها را به ویژه برای هواپیماهای بدون سرنشین چند موتور مناسب میکند. جایی که وضعیت هواپیمای بدون سرنشین با کنترل دقیق سرعت چرخش هر روتور کنترل میشود.
در این نوشتار، دیدیم چگونه موتورهای BLDC بهره وری، کنترل پذیری و طول عمر بسیار خوبی ارائه میدهند. اما کنترل دقیق و مناسب برای استفاده کامل از پتانسیل این موتورها ضروری است.
منبع: وب سایت enesas.com
در موتور های جریان مستقیم بدون جاروبک (Brush-less DC) سنسور اثر هال بجای یک جابجاگر مکانیکی "commutator" و جاروبکها "Brushes" استفاده میشود.
جهت تست سنسورهای اثر هال به ترتیب زیر عمل نمایید.
برای این تست شما باید اتصال کوتاه بین هر سه فاز با منفی سیستم و مثبت سیستم را چک کنید. در کل 6 حالت باید تست شود ( اتصال کوتاه بین هر سه فاز و منفی و اتصال کوتاه بین هر سه فاز و مثبت). برای این تست روشن بودن کنترلر ( وصل کردن به منبع تغذیه) لزومی ندارد .در هر یک از حالت های فوق مولتی متر باید مقدار قابل توجهی مقاومت نشان دهد، مطمئن شوید اتصال پراب و سر سیم ها به خوبی برقرار میشود.
با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، رانندگان موتورسیکلت ها عمدتاً به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم میشوند.
از این قسمت شما میتوانید نقشه ها و ابعاد موتورهای مورد استفاده در خودرو های برقی اعم از موتور DC جاروبک دار یا براش، مید و هاب موتور DC بدون جاروبک یا براشلس، موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) و موتور سه فاز القایی (AC Induction) را ببینید.
امروزه با توجه به آلودگی بیش از حد هوای شهرهای بزرگ بخصوص کلان شهر تهران و همچنین در مرز هشدار قرار داشتن هوای شهر در اکثر اوقات نیاز به اتتخاذ راهکاری عملیاتی نه در حد واردات موتورهای الکتریکی با قیمت های سرسام آور، بلکه راهکاری عملی متناسب با نیاز مصرف کنندگان و بودجه ی آنها احساس میشود.
جهت تغییر جهت چرخش موتور براشلس از حالت استاندارد به معکوس به دو صورت زیر عمل نمائید:
درک اصول و کاربردهای موتورهای با بازده بالا
موتورهای BLDC به دلیل توانایی ارائه کارایی بالا در یک پکیج کوچک، طول عمر بالا و همچنین قابلیت کنترل عالی مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. در ادامه چگونگی کنترل آنها برای موثرترین نتیجه را بررسی میکنیم.
وسایل نقلیه الکتریکی چیز جدیدی برای این دنیا نیست، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی، برچسبی از حمل و نقل آینده به آن داده شده است.
عنصر اصلی یک خودرو برقی، به غیر از باتری خودروهای الکتریکی،چیزی که جایگزین موتورهای احتراق داخلی میشود، یک موتور الکتریکی است.
توسعه سریع در زمینه الکترونیک قدرت و تکنیک های کنترل، فضایی را برای انواع موتورهای الکتریکی ایجاد کرده است تا در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.
موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای کاربردهای خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند گشتاور راه اندازی بالا، چگالی توان بالا، راندمان خوب و غیره باشند.
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
بررسی و معرفی محصولات روز و تدوین و ترجمه مقالات وب سایتهای مرجع خودروهای الکتریکی
احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این سوال قبلاً به ذهن شما خطور کرده باشد. ما میدانیم که خودرو الکتریکی با باتری کار میکند که دارای انرژی DC (مستقیم) هستند و موتورهایی داریم که با AC سه فاز کار میکنند. هر دوی اینها با هم، چگونه کار خواهند کرد؟ این کار توسط کنترلر انجام میشود، از یک دوچرخه معمولی تا یک خودروی تسلا Roadster، هر وسیله نقلیه برقی دارای کنترلر مخصوص به خود است که ولتاژ DC را از باتری به سطح مناسبی برای کار موتورها تبدیل میکند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |