ضرایب مقاومت هوا اشکال مختلف برای طراحی خودرو
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها به عنوان جایگزینی مستقیم برای خودروها در حال تکامل شناخته میشوند، بلکه بسیاری از خودروسازان تلاش میکنند ما را تشویق کنند تا نحوه رفت و آمد خود را دوباره ارزیابی کنیم. حمل و نقل شهری بخش مهمی از این امر است، بنابراین ما نگاهی انداختهایم به اینکه چه خودروهای برقی دو و چهار نفره در دسترس هستند و چه چیزی در راه است.
محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودروهای برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی
اگر میخواهید وسیله نقلیه برقی مانند دوچرخه، سه چرخه، موتورسیکلت، اسکوتر یا خودرو برقی طراحی کنید، اطلاعات زیر کمکتان میکند.
همه ما میدانیم که آلودگی هوا یک موضوع مهم جهانی است که باعث مرگ و میر های زودرس و بیماری ها در سراسر جهان میشود. هر یک از ما خواسته یا ناخواسته ردپای کربن را بر روی محیط زیست میگزاریم و موجب ایجاد خطرات زیست محیطی هستیم.
در حالی که تغییرات و پیشرفت ها در زمینه خودروهای الکتریکی در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار میکند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.
سیستم رانش خودرو برقی با توان نامی 15 کیلووات و توان بیشینه 35 کیلووات و ولتاژ 144 ولت | |
مدل | HAX-35-100-144 |
توان نامی (kW) | 15 |
توان بیشینه (kW) | 35 |
سرعت نامی (RPM) | 4500 |
سرعت بیشینه (RPM) | 8700 |
گشتاور نامی (Nm) | 32 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 100 |
ضریب گیربکس | 1:8.5 |
ولتاژ (V) | 144 |
جریان بیشینه (A) | 350 |
خنک کاری | آب خنک |
سیستم رانش خودرو برقی با توان نامی 20 کیلووات و توان بیشینه 45 کیلووات و ولتاژ 320 ولت | |
مدل | HAX45-120-320 |
توان نامی (kW) | 20 |
توان بیشینه (kW) | 45 |
سرعت نامی (RPM) | 4050 |
سرعت بیشینه (RPM) | 12000 |
گشتاور نامی (Nm) | 47 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 120 |
ضریب گیربکس | 1:10.5 |
ولتاژ (V) | 320 |
جریان بیشینه (A) | 235 |
خنک کاری | آب خنک |
سیستم رانش خودرو برقی با توان نامی 30 کیلووات و توان بیشینه 70 کیلووات و ولتاژ 336 ولت | |
مدل | HAX70-165-336 |
توان نامی (kW) | 30 |
توان بیشینه (kW) | 70 |
سرعت نامی (RPM) | 4050 |
سرعت بیشینه (RPM) | 12000 |
گشتاور نامی (Nm) | 70 |
گشتاور بیشینه (Nm) | 165 |
ضریب گیربکس | 1:10.5 |
ولتاژ (V) | 336 |
جریان بیشینه (A) | 255 |
خنک کاری | آب خنک |
موتور سنکرون آهنربای دائم (PMSM) نیز شبیه موتور BLDC است که دارای آهنرباهای دائمی روی روتور است. مشابه موتورهای BLDC، این موتورها همچنین دارای ویژگی های کششی مانند چگالی توان بالا و راندمان بالا هستند. تفاوت این است که PMSM دارای EMF پشت سینوسی است در حالی که BLDC دارای EMF پشت ذوزنقه ای است. موتورهای سنکرون مغناطیس دائمی برای توان بالاتر در دسترس هستند. PMSM بهترین انتخاب برای کاربردهای با کارایی بالا مانند اتومبیل، اتوبوس است. علیرغم هزینه بالا، PMSM رقابت سختی را برای موتورهای القایی به دلیل افزایش بازده نسبت به موتورهای القایی ایجاد میکند. PMSM نیز از موتورهای BLDC گرانتر است. اکثر خودروسازان از موتورهای PMSM برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی خود استفاده میکنند. به عنوان مثال، تویوتا پریوس، شورولت بولت EV، فورد فوکوس الکتریک، موتورسیکلت های صفر S/SR، نیسان لیف، هندا آکورد، بی ام و i3 و غیره از موتور PMSM برای پیشرانه استفاده میکنند.
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 15 کیلووات و توان بیشینه 35 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی خودرو الکتریکی با وزن کلی 1200 کیلوگرم که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 8.5 به سرعت نهایی 110 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 26 درصد معادل 14.5 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 144 ولت 90 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 85 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX-35-100-144 | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
15 kW | 32 Nm | 26 % | 26 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
35 kW | 100 Nm | 110 km/h | 230 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
14.7 kW | 8.5 | 900 kg | 135 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
144 V | 55 cm | 1200 kg | 00,000 دلار |
قیمت تقریبی کیت رانش مدل "HAX-35-100-144" - نمونه : 5000 دلار
تعداد 10 عدد : 3500 دلار
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 20 کیلووات و توان بیشینه 45 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی خودرو الکتریکی با وزن کلی 1.5 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 55 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 10.5 به سرعت نهایی 120 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 30 درصد معادل 16.7 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 320 ولت 90 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 200 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX45-120-320 | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
20 kW | 47 Nm | 30 % | 28.8 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
45 kW | 120 Nm | 120 km/h | 210 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
19.9 kW | 10.5 | 1100 kg | 166 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
320 V | 55 cm | 1500 kg | 00,000 دلار |
مشخصات طراحی سیستم رانش با توان نامی 30 کیلووات و توان بیشینه 70 کیلووات جهت پیاده سازی بر روی خودرو الکتریکی با وزن کلی 2.5 تن که طبق طراحی های انجام شده، قطر چرخ 60 سانتی متر و ضریب دنده 1 به 10.5 به سرعت نهایی 130 کیلومتر برساعت رسیده و بیشینه شیب پیمایی 23 درصد معادل 13 درجه دارد در جدول زیر قابل مشاهده است. با پک باتری لیتیوم 336 ولت 150 آمپر ساعت، این خودرو تمام برقی پیمایش میانگین 270 کیلومتر با سرعت نهایی دارد.
مدل موتور : HAX70-165-336 | ||||||
توان نامی | گشتاور نامی | شیب پیمایی | ظرفیت باتری | |||
30 kW | 70 Nm | 23 % | 50.4 kWh | |||
توان بیشینه | گشتاور بیشینه | سرعت نهایی | مسافت پیمایشی | |||
70 kW | 165 Nm | 130 km/h | 270 km | |||
توان سرعت نهایی | ضریب دنده | وزن خالص | مصرف انرژی | |||
29.2 kW | 10.5 | 1800 kg | 224 Wh/km | |||
ولتاژ | قطر چرخ | وزن ناخالص | قیمت میانگین | |||
336 V | 60 cm | 2500 kg | 00,000 دلار |
قیمت تقریبی کیت رانش مدل "HAX70-165-336" - نمونه : 6000 دلار
تعداد 10 عدد : 4500 دلار
کنترلر موتور PMSM خودرو برقی مخصوص موتور های 15، 20 و 300 کیلووات با جریان بیشینه 350 و 400 آمپر
کنترلر موتور PMSM خودرو برقی | ||||||||
IP Grade | Peak Current (A) | Rated Current (A) | Peak Power (KW) | Rated Power (KW) | Rated Voltage (VDC) | |||
مدل موتور : HAX-35-100-144 | ||||||||
IP67 | 360 | 140 | 45 | 18.5 | 144 | |||
مدل موتور : HAX45-120-320 | ||||||||
IP67 | 250 | 120 | 70 | 30 | 336 | |||
مدل موتور : HAX70-165-336 | ||||||||
IP67 | 360 | 165 | 100 | 45 | 336 |
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |