با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، رانندگان موتورسیکلت ها عمدتاً به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم میشوند.
ضرایب مقاومت هوا اشکال مختلف برای طراحی خودرو
امروزه با توجه به آلودگی بیش از حد هوای شهرهای بزرگ بخصوص کلان شهر تهران و همچنین در مرز هشدار قرار داشتن هوای شهر در اکثر اوقات نیاز به اتتخاذ راهکاری عملیاتی نه در حد واردات موتورهای الکتریکی با قیمت های سرسام آور، بلکه راهکاری عملی متناسب با نیاز مصرف کنندگان و بودجه ی آنها احساس میشود.
موتور سه چرخ برقی طراحی شده با توان 3 کیلووات و ظرفیت حمل 400 کیلوگرم با سرنشین توانایی شیب پیمایی 10 درجه معادل با 18 درصد و رسیدن به سرعت نهایی 45 کیلومتر بر ساعت را داراست.
بررسی بهترین خودروهای برقی و معرفی 20 خودروی برقی برتر از نگاه برنامه تخته گاز (Top Gear)
در این مقاله به بررسی مشخصات فنی ارزان ترین خودروهای برقی روز دنیا اعم از ظرفیت باتری، توان و گشتاور بیشینه، شتاب و سرعت نهایی، تعداد سرنشین، کارایی و مصرف و قیمت میپردازیم.
در این بررسی برای 3 نوع خودرو شهری در کلاسبندی خودروهای هاچبک شهری یا میکروکار با وزن ناخالص 1200 کیلوگرم شبیه به خودروهای دوو ماتیز و ام وی ام 110، خودروهای سدان و هاچبک سایز متوسط با وزن ناخالص 1500 کیلوگرم شبیه به خودروهای کوییک، ساینا و تیبا و خودروهای کراس اوور با وزن نا خالص 2500 کیلوگرم و وانت و ون برقی با وزن های ناخالص 2000، 2500 و 3000 کیلوگرم، سیستم رانش طراحی شده مشاهده میشود.
بررسی مشخصات فنی و معرفی 10 اسکوتر و ماپد (Moped) برقی بازار اروپا
وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها به عنوان جایگزینی مستقیم برای خودروها در حال تکامل شناخته میشوند، بلکه بسیاری از خودروسازان تلاش میکنند ما را تشویق کنند تا نحوه رفت و آمد خود را دوباره ارزیابی کنیم. حمل و نقل شهری بخش مهمی از این امر است، بنابراین ما نگاهی انداختهایم به اینکه چه خودروهای برقی دو و چهار نفره در دسترس هستند و چه چیزی در راه است.
محاسبات عملکرد سیستم رانش و منبع انرژی در خودروهای برقی شامل دوچرخه برقی، سه چرخه برقی، وانت برقی سه چرخ، موتورسیکلت و اسکوتر برقی و خودرو برقی
اگر میخواهید وسیله نقلیه برقی مانند دوچرخه، سه چرخه، موتورسیکلت، اسکوتر یا خودرو برقی طراحی کنید، اطلاعات زیر کمکتان میکند.
همه ما میدانیم که آلودگی هوا یک موضوع مهم جهانی است که باعث مرگ و میر های زودرس و بیماری ها در سراسر جهان میشود. هر یک از ما خواسته یا ناخواسته ردپای کربن را بر روی محیط زیست میگزاریم و موجب ایجاد خطرات زیست محیطی هستیم.
در حالی که تغییرات و پیشرفت ها در زمینه خودروهای الکتریکی در حال انجام است، زمان آن رسیده است که ما به عنوان مهندس بدانیم که چه چیزی زیر کاپوت یک ماشین الکتریکی است و چگونه کار میکند. بنابراین در این مقاله بیایید یک وسیله نقلیه الکتریکی را تجزیه کنیم تا در مورد آنها یاد بگیریم.
وانت سه چرخ برقی هکسِل (HAXle) با توان 3000 وات، سرعت نهایی 40 کیلومتر برساعت، باتری لیتیوم 3 کیلووات ساعت با پیمایش متوسط 60 کیلومتر مناسب حمل بار در مراکز شهری و انبارهای بزرگ | |
سیستم رانش | |
توان نامی (kW) | 3 |
توان بیشینه (kW) | 3.5 |
گشتاور بیشینه موتور (Nm) | 10 |
گشتاور بیشینه روی چرخ (Nm) | 300 |
دور موتور (rpm) | 5000 |
نوع موتور | BLDC |
انتقال قدرت | موتور مرکزی با گیربکس 4 دنده |
منبع انرژی | |
ظرفیت باتری (kWh) | 3 |
ولتاژ (V) | 48 |
نوع باتری | لیتیوم |
زمان شارژ (h) - FAST | 3 |
عملکرد / مصرف | |
سرعت نهایی (km/h) | 40 |
بیشینه شیب پیمایی (%) | 20 |
مسافت پیمایشی (km) | 60 |
مصرف انرژی (Wh/km) | 48 |
قابلیت شارژ سریع | |
قابلیت جداسازی باتری | |
شارژ با برق خانگی | |
ابعاد / وزن | |
ابعاد (L*W*H) (mm) | 1670*1200*2620 |
وزن خالص (kg) | 320 |
ظرفیت بار (kg) | 300 |
وزن ناخالص (kg) | 700 |
حجم بار (m3) | 1.3 |
تعداد سرنشین | 1+1 |
خدمات / ویژگی ها | |
گارانتی (سال) | 2 |
خدمات پس از فروش (سال) | 10 |
نمایشگر | نمایشگر LCD، سرعت، مسافت، باتری و علائم حرکتی |
دنده عقب | الکترونیکی |
برف پاک کن | |
آینه بقل | |
پاکت بلند شونده |
ویژگی ها و جنبه های نوآورانه وانت سه چرخ برقی هکسل
صرفه جویی بیشتر ریالی با کاهش 70 درصدی هزینه رانش در قیاس با استفاده از نمونه های موتورسیکلت سه چرخ با سوخت فسیلی
طراحی کامپکت و وزن کم با قابلیت مانور و حرکت در مسیرها و گذرگاههای باریک و عریض با عرض بیشتر از 120 سانتی متر
کارایی بهینه تر وسیله بدلیل وزن کم، موتور با توان کم و گیربکس 4 دنده با قابلیت افزایش سرعت نهایی با حفظ توانایی شیب پیمایی
بازدهی بهتر و اتلاف انرژی کم بدلیل استفاده از موتور بدون جاروبک BLDC با توان نامی 3 کیلووات با بازدهی 90% در سیستم رانش
دارای نشانگر اعلام وضعیت به منظور تشخیص صحت سیستم و یا تشخیص نوع خطای ایجاد شده
کنترلر موتور DC مغناطیس دائم براشلس مطابق با استاندارد تداخلات الکترو مغناطیس ISIRI19101
سیستم رانش با موتور براشلس با چگالی توان بیشینه با طراحی فرکانس بالا و راندمان 90% با سیستم خنک کاری
تکنولوژی روز جهانی باتری با عمر بیشتر از 1000 سیکل، قابلیت جداسازی باتری و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای
طراحی ماژولار با پلتفرم واحد طراحی و اجرا شده با امکان توسعه محصول با کاربریهای باری و مسافری
امنیت بالای راکب بدلیل فریم فضایی و اطاق کابین - امنیت بالای راکب بدلیل فریم فضایی و اطاق کابین
فضای نسبتا زیاد راننده با قابلیت اضافه شدن یک سرنشین (1+1) - حجم فضای داخلی X متر مکعب
تجربه سواری لذت بخش بدلیل سهولت در رانندگی با وسایل نقلیه الکتریکی و شعاع گردش کم
ارائه فضای بار در سه حالت پیکاپ، ون و کفی یدک کش
تعمیر پذیری و دسترسی آسان به سیستم های الکترونیکی
دید گستره راکب از شیشه جلو، شیشه عقب و آینه های بقل
عدم تولید آلودگی های صوتی و همچنین زیست محیطی
پلتفرم واحد طراحی و اجرا شده بر روی وانت سه چرخ برقی هکسل قابلیت انتخاب بین سه مدل پیکاپ، ون و کفی را فراهم میآورد.
نمونه اولیه محصول به صورت وانت سه چرخ پیکاپ است.
این محصول امکان توسعه با کاربریهای مختلف اعم از حمل و نقل بار و جابجایی مسافر را داشته و در آینده با کاربری وانت در سه نوع پیکاپ، ون و کفی (یدک کش) و کاربری سواری جهت جابجایی مسافر در مراکز شهری و تفریحی ارائه خواهد شد.
وانت سه چرخ برقی هکسل
هکسل : HAXle - تلفیقی از کلمات (HAX) و (Tricycle) است.
طول بیشینه وانت هکسل از جلوترین نقطه چرخ تا انتهای سپر عقب برابر 2600 میلیمتر است. بیشینه عرض برابر 1200 میلیمتر و ارتفاع بیشینه از سطح زمین برابر 1670 میلیمتر است.
فاصله طولی محور چرخ (Wheel Base) برابر 1760 میلیمتر است.
وانت سه چرخ برقی هکسل باعرض 1200 میلیمتر قابلیت مانور و حرکت در مسیرها و گذرگاههای باریک و عریض را دارد.
ابعاد کوچک و وزن کم نیز به حرکت سریع این وسیله کمک میکند.
فضای بار در نظر گرفته شده برای وانت برقی هکسل مدل پیکاپ یک پاکت به طول 110 سانتی متر و عرض 120 سانتی متر است که مساحت کفی برای قرار دادان بار برابر 1.3 متر مربع است. ارتفاع کفی در حالت پیکاپ برابر 40 سانتی متر است که میتوان تا ارتفاع 120 سانتی متری از کفی بار گیری کرد.
در مدل ون ارتفاع کابین بار برابر 120 سانتی متر است.
سیستم رانش شامل موتور براشلس با توان 3000 وات با چگالی توان بیشینه با طراحی فرکانس بالا و راندمان 90% جفت شده به یک گیربکس 4 حالته با تعویض دنده که قابلیت شیب پیمایی بیشتر (11 درجه یا 20 درصد ) همزمان با ارائه سرعت نهایی بالا (40 کیلومتر بر ساعت) در توان های مشابه را فراهم میآورد. دارای کنترلر (درایور) تغذیه مستقیم موتور مغناطیس دائم براشلس مطابق با استاندارد تداخلات الکترومغناطیس «ISIRI19101» با راندمان بیشینه 96% که دارای نشانگر اعلام وضعیت به منظور تشخیص صحت سیستم و یا تشخیص نوع خطای ایجاد شده است.
محاسبات عملکردی سیستم رانش وانت سه چرخ هکسل شامل شیب پیمایی بیشینه و سرعت نهایی در دنده های مختلف در پیمایش با وزن های ناخاص 700 و 500 کیلوگرم
پیمایش با وزن ناخالص 700 کیلوگرم (وزن بار کامل) | |||||||
شماره دنده | 1 | 2 | 3 | 4 | |||
شیب پیمایی بیشینه (%) | 21 | 13 | 9.5 | 7.5 | |||
سرعت نهایی (km/h) | 14 | 23 | 31 | 40 | |||
توان سرعت نهایی (W) | 490 | 1070 | 1900 | 3320 |
پیمایش با وزن ناخالص 500 کیلوگرم (راننده و 100 کیلوگرم بار) | |||||||
شماره دنده | 1 | 2 | 3 | 4 | |||
شیب پیمایی بیشینه (%) | 29.4 | 18.2 | 13.4 | 10.5 | |||
سرعت نهایی (km/h) | 14 | 23 | 31 | 40 | |||
توان سرعت نهایی (W) | 380 | 880 | 1650 | 3000 |
باتری لیتیوم با قابلیت جداسازی و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری با عمر بیشتر از 1000 سیکل که مطابق استاندارهای جهانی بوده و پیماش، عمر و کیفیت رانش بهتری را نسبت به باتری های سرب اسید ارائه میکند.
محاسبات عملکردی منبع انرژی وانت سه چرخ هکسل شامل باتری لیتیوم 48 ولت با ظرفیت 2850 وات ساعت و پیمایش در دنده های مختلف با وزن های ناخاص 700 و 500 کیلوگرم در شیب صفر درصد
پیمایش با وزن ناخالص 700 کیلوگرم (وزن بار کامل) و ظرفیت باتری 2.85 کیلووات ساعت | |||||||
شماره دنده | 1 | 2 | 3 | 4 | |||
سرعت نهایی (km/h) | 14 | 23 | 31 | 40 | |||
وزن ناخالص 700 کیلوگرم (وزن بار کامل) | |||||||
مسافت پیمایشی (km) | 100 | 78 | 60 | 43 | |||
وزن ناخالص 500 کیلوگرم (راننده و 100 کیلوگرم بار) | |||||||
مسافت پیمایشی (km) | 134 | 94 | 68 | 48 |
مصرف انرژی وانت سه چرخ 40 وات ساعت بر کیلومتر است، قیمت هر کیلووات ساعت برق 600 تومان، با فرض کیلووات ساعتی 1000 تومان، هزینه انرژی مصرفی 4.000 تومان بر 100 کیلومتر میشود، در حالیکه کم مصرف ترین خودرو احتراق داخلی با بنزین 3000 تومانی هزینه انرژی مصرفی 15000 تومان بر 100 کیلومتر میشود. یعنی بیش از 70 درصد کاهش هزینه پیمایش!!
جدول مصرف انرژی و قیمت برحسب سرعت وسیله با بار کامل و وزن کلی 700 کیلوگرم
محاسبات عملکردی مصرف انرژی در وانت سه چرخ هکسل با پیمایش در دنده های مختلف با وزن های ناخالص 700 و 500 کیلوگرم در شیب صفر درصد
مصرف انرژی در پیمایش با وزن ناخالص 700 کیلوگرم (وزن بار کامل) و 500 کیلوگرم (راننده و 100 کیلوگرم بار) در شیب 0% | |||||||
شماره دنده | 1 | 2 | 3 | 4 | |||
سرعت نهایی (km/h) | 14 | 23 | 31 | 40 | |||
وزن ناخالص 700 کیلوگرم (وزن بار کامل) | |||||||
مصرف انرژی (Wh/km) | 35.3 | 46.6 | 61.3 | 83 | |||
وزن ناخالص 500 کیلوگرم (راننده و 100 کیلوگرم بار) | |||||||
مصرف انرژی (Wh/km) | 27 | 38.4 | 53.1 | 74.9 |
گزینه جابجایی در محیط های صنعتی مانند کارخانه ها، انبارهای بزرگ و شهرک های صنعتی
خودرو کار سیار با خروجی برق 220 ولت شهری
مراکز شهری، میادین تره بار ،شهرک های تفریحی و نمایشگاههای بین المللی
مراکز حمل و نقل ارگان های دولتی مانند ایستگاههای راه آهن، اسکله ها، بنادر و کشتی های باری،پالایشگاه ها و انبارهای باربری و توزیع کالا
تجاری
شرکت های پخش و توزیع کالا مانند پست و تیپاکس – برای توزیع درون شبکه ای
هایپر مارکت ها و فروشگاههای بزرگ زنجیره ای مانند رفاه و افق کوروش جهت جابجایی و توزیع کالا
محیط های سرپوشیده با ممنوعیت تردد وسایل نقلیه با سوخت فسیلی دارای آلایندگی و محدوده های طرح ترافیک، بازارها، مجتمع های تجاری و تفریحی و مجتمع های خدمات درمانی و بیمارستان ها
انواع خودروهای الکتریکی شامل خودروهای شهری برقی، ون های برقی جهت جابجایی مسافر در مکان های تفریحی و زیارتی و وانت های برقی سه و چهار چرخ جهت حمل بار در محیط های سرپوشیده و باز
طراحی، مهندسی و ساخت خودرو های 3 و 4 چرخ برقی
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |